'Zo laat je geen omzetkansen liggen bij bandenverkoop'

'Zo laat je geen omzetkansen liggen bij bandenverkoop'
Remco Bruinsma met op de achtergrond de Schwalbe-tulp. Op een benefietavond voor een goed doel heeft Schwalbe een exclusieve tulp op naam laten zetten. De donatie hiervan is volledig ten goede gekomen aan de stichting Adamas Inloophuis.

Voor veel fietsers zijn banden een onderdeel waar niet veel aandacht aan besteed wordt, terwijl dit het enige contactpunt met de ondergrond is. Voor een retailer geldt dat banden een belangrijke omzetmaker zijn voor de werkplaats. Meer bewustwording van dit belangrijke product is dé reden waarom de accountmanagers van Schwalbe-tweewielerspecialisten op alle mogelijke vlakken ondersteunen. Onderscheidend? Jazeker, want zij helpen met adviezen zonder dat zij verkooptargets nastreven.

De Schwalbe-accountmanagers beschikken over een goedgevulde
‘gereedschapskist’ die gevuld is met kennis, adviezen, pos-materialen en trainingen. In de praktijk waarderen de dealers deze ondersteuning. Maar hoe passen accountmanagers dat toe en welke kansen zien zij nog bij de verkoop van banden? Remco Bruinsma, accountmanager met circa 25 jaar ervaring in de fietsbranche, licht zijn aanpak toe.

“Ons bezoek is vrijblijvend en zo voelt een dealer dat ook. Ondernemers beseffen steeds meer dat banden een belangrijke omzetmaker voor hun winkel en werkplaats is. Dankzij de stijgende populariteit van fietsen en de steeds verdere professionalisering van de branche, is ons takenpakket in de
afgelopen jaren enorm veranderd.”

Shopsysteem geeft aandacht

“Een belangrijke stap was dat we zo’n 15 jaar geleden begonnen zijn met het Schwalbe-shopsysteem. Ik durf te zeggen dat ons shopsysteem de mooiste en de best werkende bandenpresentatie in de fietsenbranche is. Het is niet alleen overzichtelijk, het is voorraadhoudend, en wij zorgen voor de juiste indeling, bouwen de shop op en voorzien deze van labels en prijzen. Via onze marketing versterken wij dit. Consumenten vragen bijvoorbeeld specifiek naar de Schwalbe Marathon Plus.”

Kennis in banden

“Niet alleen aan de voorkant, maar ook aan de achterkant helpen we ondernemers met cijfers en adviezen. Met ons Benchmark-rapport kun je als ondernemer zien waar nog verbeteringen qua rendement mogelijk zijn in de werkplaats. Die benchmark geldt overigens voor alle merken banden. Daarbij ontvangt een dealer ook assortimentsadviezen op maat. Samen kijken we waar nog ruimte voor ontwikkeling zit. Kennis speelt hierin een belangrijke rol. Zo geven we ook producttrainingen in de winkel.”

Trends en de gouden tip

“Vragen die door dealers worden gesteld gaan vaak over het assortiment, maar in deze tijden uiteraard ook over beschikbaarheid. Dankzij de uitbreiding van onze fabriek gaat deze nog beter worden, zeker bij de hardlopers. Daarbij zijn wij een behoorlijk groen georiënteerd merk, denk maar aan de recycling van binnenbanden. Dat gaat straks ook op voor buitenbanden. Dealers stellen daar ook al vragen over.”

Een consument vraagt meer van zijn banden en een dealer kan ook meer bieden”

“Kijk ik naar de trends, dan zie ik dat banden steeds breder worden. Dat geeft meer comfort en meer grip. Gravel is enorm populair geworden. En dankzij het succes van de e-bikes worden steeds hogere eisen gesteld aan een band. Een consument vraagt meer van zijn banden en een dealer kan ook meer bieden, samen met ons. De gemiddelde verkoopprijs van fietsen blijft stijgen, daar liggen kansen. Het is ook mijn ‘gouden tip’ aan dealers: maak keuzes in je merkenbeleid. Dat zorgt voor duidelijkheid voor zowel de klant als het personeel. Presenteer niet alleen goed, beter en best, maar pak ook de ‘allerbeste’, de Marathon E-Plus voor het topsegment van e-bikes, bij voorkeur in combinatie met de extra luchtvaste Air Plus binnenband.”

Dit artikel is gesponsord door Schwalbe.