Basil versterkt merk met vernieuwde visuele identiteit
Op de Eurobike in Frankfurt was de nieuwe identiteit voor het eerst zichtbaar in de beursstand en de communicatie-uitingen rondom de beurs. (Foto's Tweewieler)
Basil heeft zijn merkuitstraling vernieuwd. De update markeert een volgende stap in de huisstijl van het Achterhoekse bedrijf, dat zich de afgelopen jaren sterk heeft ontwikkeld in zowel assortiment als internationale merkpositie.
De bekende stijlelementen van Basil, zoals het woordmerk en de afgeronde verticale rechthoeken – geïnspireerd op fietspaden en al jaren herkenbaar op de producten – blijven gehandhaafd. Wel zijn deze grafische kenmerken consequenter en prominenter doorgevoerd in de nieuwe visuele lijn, die voortaan in alle communicatie-uitingen terugkomt. Het kleurenpalet, de typografie en het beeldgebruik zijn eveneens gemoderniseerd en op elkaar afgestemd voor een eigentijdse en consequente uitstraling.
“We hebben de afgelopen jaren gebouwd aan een sterk merk dat wereldwijd herkenbaar is”, zegt José ten Hoope, Director Sales, Collectie & Marketing bij Basil. “Die herkenbaarheid vormt de basis, maar met de groei van het merk én ons assortiment was het tijd om onze visuele identiteit te herijken. Niet met een rigoureuze rebranding, maar met een doordachte modernisering die recht doet aan wie we zijn: een merk dat staat voor fietsgeluk en meer fietsplezier.”
De Basil Rivo serie bestaat uit waterdichte (IPX3) tassen, gemaakt van duurzaam zeildoek. Een contrasterende binnenvoering zorgt ervoor dat spullen in de tas goed zichtbaar zijn. De tassen hebben verder reflecterende details en speciale lussen om een helm aan vast te maken.
More cycling joy
De vernieuwde stijl is ontwikkeld rond de merkuitstraling ‘more cycling joy’ en sluit aan op de missie om mensen te inspireren vaker de fiets te pakken. De visuele veranderingen moeten de merkherkenning versterken, zowel online als in de winkel. In de komende maanden volgt een gefaseerde uitrol naar alle merkkanalen. “Alles ademt nu ‘more cycling joy’,” aldus Ten Hoope. “Basil is met deze vernieuwde identiteit klaar voor de toekomst – klaar voor een new movement.”
De Basil Vive is een fietstas voor alledaags gebruik. Gemaakt van waterdicht, gerecycled PET-materiaal en volledig PFAS-vrij. De fietsmand Basil Cento Neo is een eerbetoon aan de bekende Basil Cento, een echte klassieker die al vanaf het begin deel uitmaakt van de Basil-collectie.
Tweewielerwinkel van het jaar
Wie heeft de mooiste, meest aansprekende winkel en toont zich de beste ondernemer? Tweewieler organiseert weer de verkiezing van Tweewielerwinkel van het Jaar. De feestelijke uitreiking vindt plaats in februari 2026. De winnaar mag zich een jaar lang Tweewielerwinkel van het Jaar 2026 noemen.
Tweewieler is het platform voor professionals. Met nieuws en informatie uit de tweewielerbranche over trends, marktcijfers, regelgeving, evenementen, producten en vacatures