Tweewielerwinkel van het Jaar: hoe identiteit het verschil maakte in Voorthuizen

Tweewielerwinkel van het Jaar: hoe identiteit het verschil maakte in Voorthuizen

De trots is nog altijd enorm bij Erik van Leijenhorst, die met Leijenhorst2wielers in Voorthuizen de laatste Tweewielerwinkel van het Jaar-verkiezing won. "We hebben echt niet de mooiste, grootste of beste winkel, maar blinken wel uit met de heldere en eerlijke presentatie van onze identiteit."

Meedoen aan de verkiezing Tweewielerwinkel van het Jaar wilde hij al jaren. En stiekem droomde hij ervan om heel ver te komen. Van Leijenhorst voelde dat 2023 zijn jaar zou worden. “Je bent als ondernemer voortdurend bezig en er is altijd werk aan de winkel. Die ene opslagruimte moet opgeknapt worden, dat hek moet vervangen worden. In 2023 waren we er klaar voor. We hadden net alle verbouwingen achter de rug en alles was tot in de puntjes georganiseerd. Daar zijn jaren aan voorafgegaan.”

Sleutel tot winst

De deelname zorgde voor de gewenste prikkel. “Het is prachtig als je een gooi kunt doen naar de voor ons belangrijkste titel. Daarnaast is zo’n traject waardevol. De verkiezing dwingt je scherp en kritisch naar je identiteit te kijken. Wat voor bedrijf ben je? Waarin onderscheid je je? We kunnen allemaal wel roepen dat we de mooiste winkel zijn of de zaak met de meeste winst. Maar door zo’n verkiezing leer je je onderneming past echt goed kennen. Waarom koopt de klant nou juist bij ons? En waarom is hij tevreden? Iedere winkel heeft zo’n eigen identiteit. Als je die goed in beeld krijgt en kunt overbrengen op de jury, dan is dat de sleutel tot winst.”

Dienstbaarheid en kwaliteit

Leijenhorst2wielers speelde tijdens de verkiezing in op twee bepalende kernwaarden: dienstbaarheid en kwaliteit. “Die hebben we op alle mogelijke manieren naar voren gebracht en aan de jury laten zien”, zegt Van Leijenhorst. “Het gaat natuurlijk ook om de winstgevendheid. We hebben absoluut niet de hoogste omzet van alle tweewielerzaken, maar we hadden en hebben nog steeds een keurig resultaat. We zijn gewoon een heel gezond bedrijf van middelgrote omvang. Ook zo’n zaak kan een dik belegde boterham verdienen.”

De balie scheidt de winkel van de open werkplaats.
De balie scheidt de winkel van de open werkplaats.

Alles onder de loep

De ondernemer en zijn personeel hebben in de verkiezingsperiode maanden op rij het maximale van zichzelf gevraagd om de titel binnen te kunnen slepen. “Je bent er behoorlijk druk mee, dat zal duidelijk zijn. Als je niet met het hele team ervoor gaat, dan geloof ik niet dat je kunt winnen. Je moet echt niet denken van: ik schrijf me in en dan zie ik het wel. Je neemt alles onder de loep. Maar dan ook letterlijk alles. Van A tot Z loop je door je bedrijf heen van: klopt het en is het optimaal? Heb je ambities, maar ga je er niet 100 procent voor, dan kun je het beter niet proberen.”

Spuugzat

Van Leijenhorst hamerde dag in dag uit op zelfs de meest kleine details. “Ik kan me goed voorstellen dat het team me op een gegeven moment spuugzat was. Elke ochtend liep ik door de winkel en zei ik: ‘Jongens, dat moet weg. Die kast moet schoon. Daar ligt nog gereedschap dat uit het zicht moet’. Eerlijk, ik vond dat ook niet altijd leuk om te doen. Maar de groep snapte heel goed waarom ik het deed. Ik zei: ‘Jongens, om te winnen moeten we ervoor zorgen dat alles netjes is en blijft’. De mystery shopper kon natuurlijk maar zo eens op de stoep staan.”

Geen politieagent meer

Het mooie, zegt Van Leijenhorst, is dat zijn team de nette manier van werken heeft omarmd. “Ik hoef eigenlijk nooit meer als een politieagent door de winkel, want de jongens hebben de lijn van de verkiezing vastgehouden. Een simpel voorbeeld: er komen elke dag leveringen binnen. Die dozen belanden in de werkplaats, omdat we geen ompakmagazijn hebben. We ‘rammen’ zo’n levering snel weg voor een opgeruimd karakter, hoe druk het ook is met reparatiefietsen. Ten tijde van de verkiezing was dat best even wennen. ‘Ja maar, het is vandaag zo druk met reparaties’. Daarop zei ik: ‘Dat kan wel zo zijn, de werkplaats moet gewoon in orde zijn’. Daar waar ik kon, hielp ik mee om het goede voorbeeld te geven.”

In het zonnetje gezet

Dankzij de winst van de Tweewielerwinkel van het Jaar-verkiezing is de naam van Leijenhorst2wielers sterker dan ooit. Op advies van de jury heeft Van Leijenhorst geprobeerd het succes zo veel mogelijk uit te dragen, met name op lokaal niveau. “Er is heel veel aandacht voor geweest. En dat is niet vreemd, want in tweewielerland is dit een van de meest prestigieuze prijzen die je kunt pakken”, zegt hij. “De burgemeester is op bezoek geweest en in de nieuwjaarsreceptie van de gemeente zijn we in het zonnetje gezet.”

De winkel van Leijenhorst2wielers bestaat uit twee verdiepingen. (Foto's Koos Groenewold)
De winkel van Leijenhorst2wielers bestaat uit twee verdiepingen. (Foto's Koos Groenewold)

Beker in de winkel

De Tweewielerwinkel van het Jaar-beker staat nog altijd pontificaal in de winkel. En onder aan de periodieke mailings vermeldt de zaak het winnaarslogo. “We zijn helemaal niet het type bedrijf dat hoog van de toren blaast en overal roept de beste te zijn, maar het is natuurlijk wel iets waarop we trots zijn. En onbewust kan het helpen dat consumenten eerder voor jou kiezen.”

Verbeterpunten

De jongste winnaar van de verkiezing blijft niet stilstaan en legt de lat steeds hoger. “We hebben na de verkiezing trainingen van OOMT gevolgd. Het is heel leuk en stimulerend om met je team te proberen om steeds een stapje verder te komen”, zegt hij. “Vanuit de jury heb ik een rapport met aandachtspunten gehad. Ook al waren dat er niet veel, we hebben er echt wel wat mee gedaan. Eerst vermeldden we klantnamen op de reparatiekaarten. Vanwege privacygevoeligheden doen we dat niet meer.”

Kansen voor iedereen

Van Leijenhorst hoopt dat hij snel een waardig opvolger krijgt. “Het personeel zei laatst gekscherend: ‘We zijn nu al twee jaar op rij de beste Tweewielerwinkel van het Jaar’. Dit omdat er vorig jaar geen verkiezing was. Eerlijk, ik kijk uit naar de nieuwe verkiezing. En in het najaar wil ik echt deelnemende winkels gaan bezoeken. Ik hoop op deelname van een paar mooie bedrijven. Ik ken genoeg zaken die momenteel heel actief zijn in de branche en die zeker kans zouden maken. Sommigen hebben echt een gigantisch mooie winkel, daar ben ik best jaloers op. Maar dan nog vind ik het interessanter om te zien en voelen: waarvoor staat deze zaak? En hoe goed is men in staat om dat uit te leggen? Op die manier maken alle soorten tweewielerzaken kans op de titel.”

Tweewielerwinkel van het jaar

Wie heeft de mooiste, meest aansprekende winkel en toont zich de beste ondernemer? Tweewieler organiseert weer de verkiezing van Tweewielerwinkel van het Jaar. De feestelijke uitreiking vindt plaats in februari 2026. De winnaar mag zich een jaar lang Tweewielerwinkel van het Jaar 2026 noemen.

Rik Booltink

Rik Booltink