Finalist in 2022 Liemers Fietsen: 'Verkiezing is voor ons een perfecte graadmeter'

Finalist in 2022 Liemers Fietsen: 'Verkiezing is voor ons een perfecte graadmeter'
Michiel en Ilse de Warle van Liemers Fietsen.

Liemers Fietsen was al eens finalist in de verkiezing Tweewielerwinkel van het Jaar. Het is een kwestie van tijd voordat de onderneming in het Gelderse Duiven een ultieme gooi doet naar de winst. "Stilstand is achteruitgang, dus geven we flink gas."

In 2022 behoorde Liemers tot het selecte kransje van beste fietsenzaken van Nederland. Destijds had ondernemer De Warle net een gloednieuwe winkel geopend op bedrijventerrein ’t Holland in Duiven. “We kwamen van ver en vonden dat we op dat moment op de goede weg zaten. Je zoekt dan de bevestiging: doen we het echt goed? Wat vinden ervaren branchegenoten van je winkel? Op een bepaald punt word je misschien wat bedrijfsblind binnen je organisatie. Het kan je helpen als een externe partij je beoordeelt, die kijkt met andere ogen naar je.”

Los daarvan hoopte Liemers Fietsen op publiciteit. “We zijn in de regio een prominente winkel. Met een goede verkiezingsuitslag kun je extra tamtam te maken, dachten we, dus ook om die reden wilden we een poging wagen. Een goed resultaat in de verkiezing Tweewielerwinkel van het Jaar past prima in je reclame-uitingen. Consumenten zijn daar gevoelig voor. Zelf check ik ook vaak de referenties van een bedrijf waar ik van plan ben iets te kopen. Geld uitgeven kan je overal, maar je wil natuurlijk wel de bevestiging dat je de juiste keuze maakt.”

Tips van de jury

De jury gaf De Warle en zijn team diverse tips en adviezen mee. “Het ging om relatief kleine dingen. We stopten de opdrachtbonnen voor reparaties altijd onder de snelbinders. Gewoon omdat dat voor de jongens in de werkplaats gemakkelijker werkt. Ze zien meteen het nummer van de fiets, de naam van de klant en de werkzaamheden die ze moeten uitvoeren. Zo hoeven ze niet eerst naar de computer om alle informatie te krijgen. Maar AVG-technisch gezien is dat niet helemaal zuiver, al komen er in onze werkplaats nooit consumenten. Niemand ziet die gegevens dus.” Strakke instore communicatie
Nog zo’n verbeterpunt: de communicatie op de prijskaarten. De jury gaf in de beoordeling aan dat die te uitgebreid was, met keuzestress als mogelijk gevolg. “Vermelding van alleen de merknaam, het model, het type fiets en de prijs is voldoende. Meer hoeft niet, want met details en specificaties krijgt de consument te veel informatie op zich afgevuurd. Die instore communicatie hebben we dus snel aangepast.”

De Warle scherpte na een tip van de jury ook de uitgifte en inname van leen- en demofietsen aan. “Vroeger hingen we kaarten aan de leen- en demofietsen. Die verplaatsten we na uitgifte naar de fiets van de consument, maar dan kwam het weleens voor dat die eraf viel. Nu hebben we iets meer overzicht dankzij zadelcovers in verschillende kleuren. Aan de hand van blauwe, rode en zwarte hoezen zien we in één oogopslag wat een demo-, leen- of reparatiefiets is. Je trekt hem er zo uit, wat efficiëntievoordeel oplevert.”

Vuile onderbroek

Voor het team van Liemers Fietsen was de verkiezingsdeelname geen zware ballast. “Ik heb van begin af aan gezegd: ‘We blijven gewoon ons ding doen!’. Waarom zouden we ons ineens anders gaan gedragen omdat er een mystery shopper over de vloer zou kunnen komen? Een klant is een klant. Kom je hier binnen voor een ventieldopje, dan word je op dezelfde manier geholpen als wanneer je voor een dure fiets binnenkomt. Ik zeg altijd: doe normaal, dan doe je al gek genoeg. We hebben aan het einde van de dag allemaal een vuile onderbroek.”

De Warle heeft zijn team destijds betrokken bij de verkiezing. Sterker nog, het personeel heeft een stem gehad in de deelname. “Ik heb vooraf vragen gesteld. Vinden jullie het leuk om mee te doen? Zijn we gemotiveerd en zien we het als een kers op de taart als we winnen? Of vinden we het met elkaar een grote poppenkast? Iedereen was positief gestemd. Het zorgde voor een teamgevoel toen we verder kwamen. Dat zag je ook wel bij de bekendmaking van de einduitslag. We waren met een behoorlijke club aanwezig, al kon mijn vrouw Ilse er jammer genoeg niet bij zijn.”

Ik verwacht dat we over één of twee jaar ver genoeg zijn om nog een keer deel te nemen en vol voor de winst te gaan”

Liemers Fietsen heeft inmiddels diverse nieuwe gezichten in met name de werkplaats, maar af en toe komt de verkiezing weer ter sprake. “De jongens zeggen wel eens: ‘Moeten we het nog een keertje doen?’ Op zich een goed teken, maar dan moeten we de boel eerst nog iets meer finetunen. Met name op logistiek vlak zijn verbeteringen nodig. We kampen met ruimtegebrek, mede doordat we een nieuw merk als Cube erbij hebben waar een heel hoge omloopsnelheid in zit”, zegt De Warle. “Ik verwacht dat we over één of twee jaar ver genoeg zijn om nog een keer deel te nemen en vol voor de winst te kunnen gaan.”

Extra magazijn

Het logistieke verbeterpunt waarop De Warle doelt is de bouw van een nieuw magazijn. Dat verrijst binnenkort op hetzelfde bedrijventerrein als waar Liemers Fietsen is gevestigd. “Het had er eigenlijk al moeten staan, maar de planning van de aannemer liet dat niet toe. Direct na de bouwvak beginnen we. Het pand heeft een oppervlak van 400 vierkante meter. Dat is niet megagroot, maar we kunnen er door de twee lagen en een efficiënt opslagsysteem wel tot veertienhonderd fietsen kwijt. Dankzij de koppeling met Cyclesoftware regelen we het zo in dat de fietsen die vanuit de voorraad nodig zijn, naar voren worden gehaald.”

Liemers Fietsen verplaatst de benodigde fietsen per bedrijfsbus naar de werkplaats voor opbouw en uitlevering aan de klant. Het magazijn zelf is niet voor bezoek van consumenten bedoeld. “We onderzoeken of er mogelijkheden liggen om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt te betrekken. Zij zouden de fietsen in alle rust in het magazijn kunnen opbouwen, zodat deze vervolgens rijklaar naar de winkel gaan. Momenteel voeren we daar gesprekken met een sociale werkplaats over.”

Succes met fietslease

Een andere, nieuwe troef van Liemers Fietsen is de toegenomen focus op fietslease. De Gelderse tweewielerzaak belegt informatieavonden voor bedrijven en ontzorgt hen volledig. “Soms moeten we zelfs de boekhoudkantoren van die ondernemingen bijpraten over de regels. Dan beginnen ze over de WKR-regeling, terwijl fietsleasing op een heel andere manier voordelig kan zijn.”

Zijn er afspraken met een bedrijf gemaakt, dan volgt het contactmoment met de werknemers. Ook voor hen organiseert Liemers Fietsen een speciale gelegenheid. Onder het genot van een hapje en drankje kunnen zij informatie inwinnen over de fiets die ze mogelijk willen leasen. Liemers Fietsen heeft op die manier al veel bedrijven over de streep getrokken. Niet alleen regionale, maar ook landelijke. Dankzij samenwerking met collega-ondernemers in het land ontstaat een dekkend servicenetwerk. “Stilstand is achteruitgang, dus geven we flink gas.”

Tweewielerwinkel van het jaar

Wie heeft de mooiste, meest aansprekende winkel en toont zich de beste ondernemer? Tweewieler organiseert weer de verkiezing van Tweewielerwinkel van het Jaar. De feestelijke uitreiking vindt plaats in februari 2026. De winnaar mag zich een jaar lang Tweewielerwinkel van het Jaar 2026 noemen.

Rik Booltink

Rik Booltink