Terugblik op een roerig 2021

Tweewieler informeerde je in 2021 gericht over het nieuws, de achtergronden en de ontwikkelingen in onze branche. Tal van ondernemers, hun medewerkers, toeleverende bedrijven en andere branchegenoten kwamen aan het woord. Voor dit jaaroverzicht maakten we een selectie uit de opvallende zaken van het roerige jaar 2021.

Januari 2021

Door corona en de nodige leveringsproblemen was 2021 een zwaar jaar voor menig tweewielerwinkel. Het jaar begon met een pittige lockdown die al op 15 december 2020 begon. In januari vroegen we ondernemers naar de impact van de winkelsluiting op hun bedrijf, persoon, medewerkers en klanten. Maarten Spijker van Leenders Bike Totaal in Hengelo (Ov.) zag de omzet langzaam wegzakken, al leverden proefritten aan huis nog wel de nodige omzet op. Toen al leek 2021 het jaar te worden van de slechte beschikbaarheid van onderdelen. Zes weken levertijd op een standaard-cassette, binnenbanden waar je twee maanden op moet wachten. Matthijs van Rens van Mari van Rens in Wijchen spreekt van een drama. “We hebben sommige onmisbare onderdelen al voor het hele jaar ingepland. Wat moet je anders?”

Highlights van januari 2021:

BOVAG heeft onderzoeksbureau VMS Insight gevraagd een scenariostudie te verrichten voor 2021. De onderzoekers namen twee scenario’s als uitgangspunt. Wanneer we relatief snel uit de coronacrisis komen, zullen de verkopen voor 2021 1,9% hoger zijn dan in 2020. Houdt de crisis nog even flink aan, dan rekenen de onderzoekers met een verkoopplus van 3,8% ten opzichte van 2020. Voor de vakhandel zijn de groeicijfers respectievelijk 2,5% en 5%.

Het trok volop de aandacht in de pers: Mark Rutte die na het vallen van het kabinet op zijn Koga F3 naar de Koning reed. De premier kocht de fiets bij Bike Totaal Thijs Brand in Leidschendam.

Voor de coronacrisis oriënteerde 32% van de consumenten zich bij voorkeur online, zo stelt retaildeskundige Carin Frijters. “Sinds de komst van de coronacrisis is deze online oriëntatie 48%.” Online vindbaarheid is nog crucialer voor het bestaansrecht van winkels geworden.  Het draait er volgens Frijters om of jij en jouw medewerkers in staat zijn om een vertrouwensrelatie op te bouwen en gastvrijheid te tonen op het juiste moment.

In België zitten ondernemers begin 2021 al voor de tweede keer in een lockdown. Inez Gaethofs van Fietsen Gaethofs: “Van die eerste lockdown hebben we veel geleerd. We hebben onze dienstverlening flink verbeterd en ons bedrijf geprofessionaliseerd.”

In ons land rijden nu naar schatting zo’n 100.000 cargobikes rond. Over tien jaar zijn dat er mogelijk een half miljoen. Belangrijkste reden voor de explosieve groei is de zero-emissiezone die gemeenten in 2025 mogen invoeren. Dat de cargomarkt booming is merkt ook cargobikefabrikant Nijland Cycling. PostNL plaatste bij het bedrijf een order voor honderden cargobikes. Ook DHL, Cycloon Post én de verhuurder van elektrische voertuigen in binnensteden DOCKR hebben de cargo bikes van Nijland getest of rijden er al mee rond.

Februari 2021

De lockdown vraagt de nodige creativiteit van ondernemers. Wat mag wel, wat mag niet en hoe hou je contact met je klanten? Retaildeskundige Marian Bekkers laat zien dat de huidige lockdown kansen biedt. Ze adviseert klanten te verleiden met een kant-en-klaar-pakket, personeel met klanten te laten bellen en vooral de sfeer goed te houden.

Optima Cycles heeft naast de e-bikes van Dutch ID nu ook zijn eigen elektrische bakfiets, de Lovens. De modellen van Lovens worden via selectieve distributie verkocht bij fietsretailers.

Fietsen is duurzaam, maar de branche is dat allesbehalve. Harry Filon – voorzitter van de Stichting Duurzaam – is er duidelijk over: “Wij zien bij veel fietsenwinkels dat men duurzaamheid een warm hart toedraagt, maar hieraan geen handen en voeten kan geven. Zonnepanelen op het dak zijn mooi, maar als je in de werkplaats middelen gebruikt die blijvend schadelijk zijn voor het milieu of de gezondheid van de medewerkers, dan ben je niet duurzaam bezig.”

Highlights van februari 2021:

Het aantal aangiften van diefstallen van e-bikes steeg in 2020 met 37% vergeleken met 2019, zo maakte SAFE bekend. In totaal werd er in Nederland 18.032 keer aangifte gedaan. De oorzaak is enerzijds dat de verkoop van dure modellen als e-bikes, sportfietsen en bakfietsen blijft stijgen. Bij de diefstallen schuwt het dievengilde professionele en gewelddadige methodes niet.

Math Salden was één van de eerste racespeciaalzaken met een webshop. Mede daardoor groeide de omzet van het Limburgs bedrijf afgelopen decennia – weliswaar met vallen en opstaan – flink. Een 100% webwinkel wil eigenaar Ralph Salden echter absoluut niet worden. De stenen snoepwinkel en persoonlijk contact met de klant blijft de stevige basis.

Nederland zit in een lockdown, maar winkelen op afspraak is mogelijk. Juist dan is het belangrijk klanten te laten zien dat ze nog steeds in de winkel kunnen kopen. Bij de winkel van Kees de Mooij staat daarom buiten een tentje waarin mensen kunnen wachten wanneer ze afhalen en er staan dranghekken met banners: “Ik zorg dat het er niet doods uitziet.”

Rick Goedhart van Daatzelaar Fietsen in Bussum scoort goed met het winkelen op afspraak. “Iedere klant die de eerste dag voor een fiets of e-bike kwam kijken, schafte er ook een aan.”

Elf fietshandelaren in Enschede stappen naar de rechter om de opening van een vestiging van Fietsvoordeelshop.nl in de stad te voorkomen. De winkel zou geopend worden in een voormalige woonwinkel aan het Woonplein. De elf voeren aan dat de vergunning hierin niet voorziet; aan het woonplein mag geen fietsenzaak worden gevestigd. Als dat wel toegestaan was geweest, hadden ze zich er ook willen vestigen. Op die plek zijn de huren een stuk later dan in de binnenstad en zijn de winkels groter. Het bezwaar wordt verworpen.

Maart 2021

Bosch-CEO Claus Fleischer vertelt dat in het licht van de leveringsproblemen er geen tekorten zijn bij Bosch. “We hebben ons huiswerk in de afgelopen twee jaar goed gedaan en hebben veel geïnvesteerd in onze productie en logistiek. Daarnaast hebben we nauw samengewerkt met onze leveranciers. Zeg nooit nooit, maar voor 2021 zijn we volledig op capaciteit en beschikken we over een goede voorraad.”

In Nijmegen zijn ze in de eerste maanden van 2021 blij. Het plaatselijke begrip Jan Kooij 2wielers is terug. Maarten Akkers blies de naam na 4 jaar afwezigheid nieuw leven in. De winkel is gevestigd in een bedrijfsverzamelgebouw in het goede gezelschap van de experience centers van Amslod en Gazelle.

De coronacrisis heeft in 2020 voor een ongekende boost van de fietsverkopen in Nederland gezorgd. De verkoop van elektrische fietsen steeg naar 547.000 stuks (ruim 30% meer dan in 2019). De omzet uit fietsverkopen groeide met meer dan 30% naar een absoluut record van 1,65 miljard euro; een verdubbeling ten opzichte van 2010. In totaal werden er in 2020 jaar bijna 1,1 miljoen fietsen verkocht (9% meer dan in 2019). Daarvan nam de vakhandel 71% voor rekening (2019 was dit 73%).

Highlights van maart 2021:

De enorme gestegen kosten van onderdelen dwingen steeds meer fiets- en e-bike-leveranciers om in elk geval een deel van deze kosten door te berekenen aan de klant. Zo ook Rose Bikes. De prijsverhoging die Rose doorvoert, is in lijn met de aankondiging die de Duitse branchevereniging ZIV eerder deed. ZIV-voorzitter Ernst Brust verklaarde dat, “vanwege de enorme prijsstijging in containervervoer en andere kosten, we een algemene prijsstijging verwachten tussen 10% en 20%.”

En de winnaar van de titel E-bike van het Jaar 2021 is… de Stella Morena! Voor menigeen een verassende winnaar. Speed E-bike van het Jaar werd de Gazelle No. 1.

Gebruikers van e-cargo bikes vinden volgens ABS-leverancier Blubrake veiligheid en manoeuvreerbaarheid belangrijk. Daarom ontwikkelde het Italiaanse bedrijf een antiblokkeerremsysteem voor e-cargo bikes. Het is het eerste op de markt. Het betreft een ‘open’ systeem, wat betekent dat het kan worden opgenomen in alle in de handel aanwezige hydraulische remsystemen en voedingssystemen van derde partijen.

Ondanks verschillende bergingspogingen verspert de ‘Ever Given’ nog altijd het Suezkanaal. Erachter staan ruim 400 schepen ‘in de file’ met daarop diverse containers met fietsen, onderdelen & accessoires. Specialized Europa heeft een flink aantal containers op het schip staan. Marketing manager Koos de Boer is er nuchter onder. “Van alle leveringsperikelen die we in 2020 en begin dit jaar hebben gehad, is dit zeker niet de grootste.” Merida Benelux heeft diverse containers staan op de schepen die in de wacht staan. Directeur Peter Koperdraad baalt er flink van. “Voor de haven van Rotterdam staat al een flinke file van containerschepen die voor zo’n twee weken vertraging zorgt.”

April 2021

Het Smart e-Bike System van de Franse autogigant Valeo is het eindresultaat van een lange zoektocht naar een nieuwe toepassing voor de fietsindustrie. Het systeem integreert een elektrische motor van 48 Volt met een adaptieve automatische transmissie met zeven niet-traploze versnellingen in het pedaalsysteem. In de kern draait het om een algoritme waarbij de cadans en de geleverde kracht van de fietser worden geëvalueerd. Dankzij dat algoritme krijgt het systeem een goede indruk van de rijstijl en het terrein en snapt het wat de fietser nodig heeft.

Groei ziet ook Davide Campagnolo, directeur van Fulcrum en nauw betrokken bij Campagnolo. “We denken dat 2021 een continue groei zal laten zien. Voorzover we dat nu kunnen zien, verwachten we voor 2023 een stabilisatie, maar wel op een hoger niveau dan in 2019-2020.”

De e-bike merken die door de vakhandel worden vertegenwoordigd, hebben het goed gedaan bij de AD-fietstest van 2021. Best geteste fietsen zijn de Gazelle Ultimate, de Flyer Upstreet, de Giant Entour, de Dutch ID Phantom en de Popal Daily Dutch. Best getest werden verder de Decatt Zoom en de Stella Morena. Laatstgenoemde e-bike pakte enkele weken terug ook al de winst bij de verkiezing van de E-bike van het Jaar.

Highlights van april 2021:

Zonder uitzondering hebben alle bedrijven in de H&L Benchmarkgroep het jaar 2020 afgesloten met een omzetplus ten opzichte van 2019. De cumulatieve omzetstijging tot en met het vierde kwartaal van 2020 is gemiddeld 31,1% ten opzichte van 2019. Analyse van de cijfers laat echter wel zien dat de omzet van onderdelen en accessoires minder hard groeide. Is dit een uitzondering of is hier sprake van een trend? Richard Guit van H&L vermoedt dat de focus in het afgelopen jaar vooral heeft gelegen op de verkoop van fietsen. “Waarschijnlijk is de aandacht en de tijd die werd besteed aan de (bij)verkoop van onderdelen en accessoires afgenomen. Kijk je naar de gemiddelde prijs van een nieuwe fiets, dan is dat logisch. Maar wanneer je kijkt naar de marge, dan is de verkoop van aanvullende producten veel interessanter.”

Jan Gielen (rechts) komt uit de automotive en werkt nu als planner/receptionist bij Dekkers Tweewielers in Wanssum. Jan heeft nog geen seconde spijt gehad van zijn overstap, werkgever Rob Dekkers (links) is maar wat blij met de branchevreemde kennis die Jan meeneemt.

Een e-bike die geen accu meer heeft, maar waarbij het framemateriaal zélf als accu dient. De Chalmers Technische Universiteit in Gotenburg boekt succes met deze zogenoemde ‘massaloze’ accutechnologie. De nieuwe batterij heeft een negatieve elektrode van koolstofvezel en een positieve elektrode van een met lithiumijzerfosfaat gecoate aluminiumfolie. Ze worden gescheiden door een glasvezelweefsel. Binnen een paar jaar zou het heel goed mogelijk kunnen zijn om e-bikes te maken die de helft minder wegen dan vandaag.

Designer Kees Jansma kreeg van Rick Kemps de vrije hand bij de inrichting en aankleding van zijn nieuwe winkel. Jansma: “Er zullen mensen zijn die het resultaat niks vinden en mensen die het helemaal geweldig vinden. Kemps durft zijn nek uit te steken, in deze winkel komt de klant écht ergens binnen.”

Mei 2021

Naast Valeo heeft ook het Finse Revonte met haar One Drive System een geïntegreerde aandrijving. Hoewel het coronavirus voor enige vertraging zorgde, groeit het Finse bedrijf sinds de introductie in 2019 als kool. Een handvol partijen test het systeem nu, waarna de Finnen in 2022 de markt willen bestormen. Vanuit Nederland is interesse in het systeem waarbij de motor en de aandrijving in één behuizing zitten. De One Drive is bedacht door mechanische en software-engineers uit de Nokia-hoek.

Een onwaarschijnlijk verhaal. Tim Wildiers (links) had in 2018 twee goedlopende fietsenwinkels in de regio Antwerpen, zag volop kansen, maar wist niet hoe hij deze moest pakken. Hij haakte specialisten uit de automotive aan bij zijn bedrijf - waaronder Kris Voet - en staat eind dit jaar op negen winkels.

De vraag die bij de geïntegreerde aandrijvingen van Valeo en Revonte boven komt is: waar is het systeem van Conti gebleven? ContiTech bood de 48V Conti middenmotor met automatische en continu variabele transmissie (48V-Revolution). Eind 2019 liet het bedrijf weten uit de markt van e-bikemotoren te stappen en de technologie in de etalage te zetten. Volgens een woordvoerster zijn de ontwerpen en patenten inmiddels overgedragen. Aan wie is nog altijd de grote vraag.

Ook een technisch hoogstandje: de Powershift van het Belgische Classified. Het systeem maakt bij een sportfiets de voorderailleur overbodig. Feitelijk is het een elektronisch bediende tweeversnellingsnaaf in het achterwiel. Geen ratelende voorderailleur meer, maar een simpel klikje bij het op- of terugschakelen.

Jasper Bax heeft een prachtige winkel in hartje Zaltbommel. De stijl is industrieel en warm, met veel oog voor detail. Welke designer deze winkel tekende? Geen! Jasper begon samen met een vriend en wat hulp van een aannemer gewoon met verbouwen met een verbluffend resultaat.

Steeds meer ondernemers hebben moeite vacatures ingevuld te krijgen. Prangende vraag is waar je de juiste mensen vindt. Maar zeker zo belangrijk is hoe jij als werkgever laat zien dat je voor hen de juiste partij bent. Paul Wagenaar constateert dat een mentaliteitsverandering nodig is. Om mensen te vinden zouden tweewielerwinkels in de eerste plaats goed contact moeten onderhouden met ROC’s en zorgen dat hun actuele stage-aanbod goed zichtbaar is op verschillende media. “Zet daarbij helder uiteen wat je als werkgever kunt bieden, maar ook wat je van de toekomstig werknemer verwacht. Schep duidelijkheid.”

Highlights van mei 2021:

De SunRider bakfiets is uitgerust met zeer efficiënte zonnecellen, die een vermogen leveren van 545 Wp. Dankzij de zonnecellen ’tankt’ de fiets onderweg duurzame stroom. Hierdoor reduceert hij de uitstoot met tenminste 50%. Vergeleken met de uitstoot van een voertuig met dieselmotor bedraagt de winst zelfs 95%. De cargobox heeft een volume van 1 m3 en is geschikt voor een europallet. De combinatie van een krachtige (250 Watt) elektromotor en een uitwisselbare 1.6 kWh accu maakt de SunRider ook met zware belading goed hanteerbaar.

Twee Achterhoekers – Jasper Hagedoorn (links) en Niels Willems (rechts) – ontwikkelden een elektrische brommer met een geheel eigen gezicht – de Brekr – en veroveren er nu stukje bij beetje de Europese nichemarkt voor e-brommers mee.

Volgens Marc Roelofsen van Basil bestaat winkeltrouw niet meer. “Je moet kijken wat een consument doet en niet alleen wat jij zelf graag wilt. Offline en online kopers? Dat verschil bestaat niet, dit is dezelfde consument. Veel oriëntatie gebeurt online, dus je moet zorgen dat je als winkel daar zichtbaar bent. Dáár wordt het spel gespeeld. Bedenk dat de markt snel verandert. Afgelopen jaar, maar ook dit jaar, zie je dat niets meer is wat het was. Zijn we met elkaar klaar om de veranderingen te verzilveren?”

Juni 2021

Accountant Daan Luijkx van H&L ziet dat de relatie van grote leveranciers met dealers weer warmer is geworden, waarbij de lat voor een dealer wel hoger is komen te liggen. “Wanneer je voor elkaar kiest, dan werkt zo’n samenwerking twee kanten op. Het bijzondere aan onze branche is dat een tweewielerspecialist bepaalt wat er verkocht wordt. Daar ligt ook zijn kracht. Dat vindt een detaillist fantastisch, maar een leverancier minder. Dus kun je beter samenwerken met elkaar.”

Logistiek expert Bart Banning van ABN Amro: “De prijzen van containers zijn tot recordhoogte gestegen. De vraag is nu of de drie wereldwijde allianties van rederijen – die samen tachtig procent van de vervoersmarkt in handen hebben – een capaciteitsvacuüm creëren, waardoor grote winsten worden gemaakt.”

Autoleasemaatschappijen worden door werkgevers die om mobiliteit voor hun werknemers vragen gedwongen om naar de fietsenbranche te kijken. Is een complete mobiliteitsoplossing het vervolg? Mobiliteitsspecialist Thomas Edens vindt het daar nú nog te vroeg voor. “Ik zie de autoleasemaatschappijen niet snel in de fietsenbranche stappen. Het werk is intensief, het rendement op het geïnvesteerd vermogen laag. Momenteel zijn ze meer bezig met de transitie van fossiel naar elektrisch en alle voorwaarden die daarbij komen kijken. De expertise van leasebedrijven zit ook niet bij fietsen: dat is een wirwar van merken, modellen en types. Bovendien zijn er geen betrouwbare systemen voor de inruil van fietsen. Het product fiets is best lastig en dat is de winst voor een fietswinkel.”

Highlights van juni 2021

Fiets-, onderdelen- en accessoiresfabrikanten realiseerden in het eerste kwartaal van dit jaar een meer dan 30% hogere omzet vergeleken met 2020. Dat blijkt uit de COVID-impactenquête van Cycling Industries Europe (CIE). Fabrikanten gaan voor dit en volgend jaar uit van een flinke groei van de Europese fietsmarkt. Feit is echter wel dat de toelevering – met name uit Azië – een probleem blijft. Zo’n 85% van de bedrijven geeft in de enquête aan dat ze nog steeds met dit probleem worstelen. 86% verwacht niet dat de situatie het komende halfjaar zal normaliseren.

Een jaar of vijf geleden begon Veninga met een webshop in fietsonderdelen. Omdat hij vaak vragen kreeg over zijn producten, besloot hij filmpjes op te nemen waarin hij antwoord gaf op de meest gestelde vragen. "Maar op een gegeven moment had ik er mijn buik vol van. Vooral vanuit de branche vonden mensen dat ik niet moest vertellen hoe je simpele reparaties zelf kunt uitvoeren.”

Voor de cargobike staan alle seinen op groen. Maar gaat hij zijn faam ook daadwerkelijk verzilveren? Absoluut stellen deskundigen. Tweewieler maakte een vierdelige videoserie over de opmars van de cargobike. In de laatste aflevering vertellen Jorrit Kreek van Urban Arrow, Remco Tekstra van de RAI Vereniging, Iskander Smit van Info en Ruud Ditewig hoe de bakfiets in het straatbeeld van de toekomst opereert. Hij is als het witte busje van nu; hij valt je niet eens op.

Juli 2021

De verkiezing van de Tweewielerwinkel van het Jaar 2021 is in volle gang. Uit de inschrijvingen zijn door de jury 20 winkels genomineerd. De variatie onder de bedrijven is groot: van bedrijven met veel medewerkers tot eenmanszaken, van bedrijven gespecialiseerd in elektrische fietsen tot winkels die vooral een sportief aanbod hebben. Twee bedrijven komen uit Vlaanderen, de overige uit Nederland. Uit de genomineerde bedrijven worden vervolgens de finalisten gekozen.

Voor wielrenners en triatleten is Woest Sport in Borculo een zaak om de vingers bij af te likken. Naast een keur aan high-end fietsmerken voorziet dit unieke winkelconcept in een hoogtekamer en zelfs zwembad voor wetsuit-tests.

Nederlanders zijn veel meer gaan fietsen in coronatijd. Maar hoe houden we die stijging vast? En hoe houden we het op de steeds drukker wordende fietspaden veilig? De Fietsersbond en de provincie Zuid-Holland geven hun visie: “De fiets is geen linkse hobby meer, maar een verstandige investering geworden.” Esther van Garderen van de Fietsersbond stelt resoluut: “Als het gaat over investeringen vanuit de Rijksoverheid in de fietsinfrastructuur is er in de Tweede Kamer nog wel wat missiewerk nodig.”

Highlights van juli 2021:

Menig gemeente hanteert – vriendelijk uitgedrukt – een beperkende aanpak waar het gaat om de transitie naar stadsvriendelijke mobiliteit op twee wielen. Amersfoort vormt een inspirerende uitzondering. Daar draait de campagne ‘Ik ga elektrisch’. Brommerbezitters kunnen een week lang gratis schoner vervoer proberen in de vorm van een e-scooter, e-bike of speed pedelec. Met dit aanbod wil Amersfoort eigenaren van vervuilende brommers laten nadenken over een overstap naar deze schonere alternatieven.

Jan Bosman kneedde bij het Horizon College samen met ondernemers een BBL niveau 2-opleiding in elkaar. De opleiding is een succes, ondernemers lopen ermee weg. “Waar nu nog aan moet worden gesleuteld is hoe jongeren naar het vak fietstechnicus kijken. Ze vinden het oubollig.”

ZEG pluste vorig jaar in Nederland met meer dan 40% en zit voor dit jaar ook al weer op een plus van zo’n 20 tot 30%. Hoe lost ZEG dit op qua leveringen? Benelux-directeur Gérard Mimpen: “Dat is het grote probleem. We laten de fietsen maken in Azië en onze fabrikanten daar lopen ze tegen hun maximale capaciteit aan. Vorig jaar was Shimano de eerste die lange levertijden had en er komt er elke maand een leverancier bij die dat ook heeft. Op sommige producten zitten leadtimes van 900 dagen. Dat maakt de productie van fietsen heel ingewikkeld. Het jaar 2023 is voor ons al afgehandeld, we zijn nu druk bezig met 2024.”

World of Bikes in Barendrecht is verbouwd en nu officieel geopend. World of Bikes is een samenwerking tussen Bike Totaal en Profile ‘de Fietsspecialist’ ondernemers uit de omgeving van Barendrecht en is een verlengstuk van deze winkels.

Een pionier op energiegebied: Michael Hu en zijn Ostrichoo e-bike. De fiets is voorzien van een supercondensator die binnen 30 minuten is opgeladen, niet brandgevaarlijk is en minstens 2.200 laadcycli heeft. Nadelen zijn er ook (nog): een geringe accucapaciteit, de snelle leegloop en de prijs per Wh.

Augustus 2021

In coronajaar 2020 hebben Nederlanders gemiddeld 254 km per persoon recreatief gefietst, zo blijkt uit een analyse van CBS-cijfers door BOVAG. Dat is een stijging van ruim 30% ten opzichte van 2019, toen er gemiddeld 195 recreatieve fietskilometers werden afgelegd. De fiets werd logischerwijs veel minder gebruikt voor woon-werkverkeer, aangezien thuiswerken het devies was als gevolg van corona. De woon-werkkilometers namen dan ook af met een derde. Het aandeel recreatieve kilometers in het totale fietsgebruik steeg van 17,5% naar meer dan 26%.

De familie Van der Vliet van Bike Totaal Boersen in Schagen met van links naar rechts Sjors, Co, Jeanet en Herman. Na een vernietigende brand schakelden ze voor de nieuwbouw vooral veel lokale ondernemers in. "In deze gekke tijden was het ook handig om met lokale bedrijven te werken die weten wat ons is overkomen. Zij hebben de vaart er flink in gehouden." Resultaat is een prachtige en indrukwekkende winkel.

Antwerpen wil een wereldfietsstad worden. In 2019 werd 150 miljoen euro geïnvesteerd in de fietsinfrastructuur, de komende jaren loopt dit op naar liefst 300 miljoen euro per jaar. Verschillende overheden, organisaties en verenigingen werken hierbij samen. De keuze om de mobiliteit in Antwerpen te transformeren zorgt voor grote veranderingen. Op de grote Antwerpse invalswegen richting de stad wordt al enkele jaren een daling gemeten van het aantal auto’s dat Antwerpen binnenrijdt. In 2020 telde Antwerpen 27% meer fietsers tegenover 2015.

Highlights van augustus 2021:

De finale van de verkiezing van de Tweewielerwinkel van het Jaar 2021 nadert zijn ontknoping. Het aantal kanshebbers is door de jury, de mystery shopper en externe specialisten teruggebracht tot deze zes tweewielerspecialisten:

Het dorp Vleuten maakt inmiddels tien jaar deel uit van de Utrechtse Vinexwijk Leidsche Rijn. Ton van Zuijlen van Bike Totaal Van Zuijlen zag zijn verzorgingsgebied enorm groeien, maar ook het aantal concurrenten. Desondanks scoort hij jaar in jaar uit. “Ik ga uit van mijn eigen kracht, kijk niet naar anderen. Het draait bij ons aandacht voor de klant en beschikbaarheid. Een goede voorraad is je beste verkoop. Heb je geen voorraad, dan heb je een probleem. Je klanten gaan gewoon lopen.”

“Met relevante, betrouwbare data kun je nog veel commerciële kansen benutten”, stelt Loek Boortman, Chief Technology Officer bij GS1 Nederland. “Wat dat betreft is in de tweewielerbranche al een goede zet gedaan.”

Mark de Vos en Lucas Kuin slaan met Fietsenwinkel.nl een nieuwe weg in. Ze zien volop toekomst voor hun winkels. “We zijn teruggegaan naar de basis van de fietsenwinkel; goede producten verkopen en uitstekende service bieden. En nu niet met woorden maar met daden.  We keken vroeger heel veel naar data en analyseerden zó veel dat het soms doorsloeg. Als je naar de wc wilde moest je bij wijze van spreken eerst een PowerPoint-presentatie maken… Aan PowerPoint-presentaties doen we niet meer. Als het op de achterkant van een enveloppe niet klopt, dan klopt het ook niet in het groot.”

September 2021

Hoofd inkoop Hennie Holtus geeft ons een fraai inkijkje bij Juncker Bike Parts. Naast uitleg over het inkoopproces duikt hij ook in de levertijdentragiek van 2021. De levertijden houden volgens Holtus nog wel even aan. “Heel veel producenten hebben de focus verlegd naar 2023. Voor winkels is het belangrijk om goed te plannen. Realiseer je dat 20% van je onderdelen goed is voor 80 tot 90% van de omzet. Als je die 20% op peil houdt, blijft je omzet stabiel.

Deze Stromer-conceptbike gooit ongetwijfeld hoge ogen als het gaat om de verkiezing van de dikste onderbuis. Het formaat is nodig om de 1.400Wh accu te kunnen herbergen.

Eurobike verkast in 2022 naar Frankfurt. Maar de organisatie heeft niet met een grote knaller afscheid kunnen nemen van Friedrichshafen. 18.770 vakbezoekers bezochten de beurs tegen 39.834 in 2019 bij de laatste editie. Opvallend was wel de hoge kwaliteit van de bezoekers en de tevredenheid bij standhouders. Corona en de beschikbaarheid van parts drukte op voorhand al een flinke stempel op de beurs die voor de 29e keer werd gehouden. Flink wat standhouders – met name uit het verre oosten – waren dit jaar niet van de partij. Telde de laatste editie – 2019 – nog 1.400 exposanten, dit jaar bleef de teller steken op 630.

Highlights van september 2021:

Tweewielervakbeurs Vélovak trok dit jaar 2.023 bezoekers, 90 minder dan twee jaar geleden. Het merendeel van de standhouders is echter dik tevreden; ze haalden de contacten met dealers weer aan en deden ook goede zaken. De stelling dat zonder corona-belemmeringen het bezoekersaantal hoger was geweest, durft beursmanager Mascha de Bruin wel aan: “De laatste edities voor corona zagen we een stijgende lijn in bezoekersaantallen, die lijn hadden we maar al te graag doorgetrokken. Maar we zien overal dat beurzen op dit moment qua aantallen nog niet op het niveau van voor corona zitten. Maar dat wij dan alsnog zo dicht tegen het aantal van 2019 aanzitten, geeft veel vertrouwen.”

Tijdens een zinderende finalebijeenkomst op de beurs Vélovak is Hoogeveen Fietsbeleving uitgeroepen tot Tweewielerwinkel van het Jaar 2021. De fietsenwinkel uit Gouda heeft volgens de vakjury de wow-factor, maar blinkt vooral uit in service.

Een Audi onderscheid je op een flinke afstand al van een Peugeot. Hoe anders is dat bij (elektrische) fietsen. Designer Bob Vroegh ziet hier verandering in komen. “Fietsmerken gaan hun eigen karakteristieke vormgeving kiezen. Wil je een smooth fiets, dan heb je een Audi-achtig merk als een VanMoof. Alles is weggewerkt, de overgangen zijn vloeiend. Ben je op zoek naar uitgesproken lijnen, dan ben je meer van de Lamborghini-achtige fietsmerken. Daar is alles hoekig. Als ontwerper wil ik de emotie die je bij een automerk voelt ook in de fiets brengen.”

Sinds Hercules deel uitmaakt van grootmacht ZEG maakt het een opvallende comeback. Met een gigantisch palet aan (vooral elektrische) fietsen weet het succesvol nieuwe doelgroepen aan zich te binden. Joep Stumpe: “Zo springen we met een elektrische gravelbike in op dit hype en pikken we met de elektrische fully een graantje mee in dit segment. En dan onze elektrische stads- en tourfietsen. Die waren vooral in trek bij 50-plussers, maar met een complete collectie met veel fraai gestylde modellen met intube accu’s bereiken we nu ook jongere fietsers.”

Tijdens de Accell Dealershow stond hij fier te pronken: de driewielige bakfiets van Batavus. Op markt is hij vooralsnog niet; het wachten is op de remmen. Leveringsproblemen...

De kosten om een container van Shanghai naar Rotterdam te verschepen zijn tot een recordhoogte gestegen. Er is grote schaarste aan containers en containerschepen op belangrijke zeeroutes nu het economisch herstel van de coronapandemie sneller doorzet dan verwacht. Ook ontstaan er opstoppingen in havens door de drukte en waren Chinese terminals tijdelijk gesloten door lokale corona-uitbraken. Vervoerders vragen op dit moment gemiddeld 13.787 dollar (11.721 euro) per container tussen de Chinese en Nederlandse havenstad. Dat is meer dan het zevenvoudige van de prijzen die een jaar geleden werden gerekend.

Oktober 2021

Pon Holdings neemt de in de Verenigde Staten gevestigde fietsleverancier Dorel Sports over. Onder Dorel Sports valt onder andere het merk Cannondale. Door de samenvoeging van Pon.Bike en Dorel Sports ontstaat een wereldwijd leidend fietsenbedrijf, met een gezamenlijke omzet van circa 2,5 miljard euro. Pon Holdings neemt Dorel Sports over voor een som van 810 miljoen US dollar.

Retaildeskundige Paul Moers draait er niet omheen. “Beleving in fietsenwinkels kom ik maar weinig tegen. Terwijl fietsen emotie heeft. Het is leuk om te fietsen, of je dat nu in de natuur of naar je werk doet. Mijn advies zou zijn om daar meer mee te doen. Wat mij ook opvalt is dat alle winkels het op hun eigen manier doen. Wanneer ze de handen in elkaar zouden slaan, zouden ze samen dingen kunnen bedenken en doen. Breng wat geld bij elkaar en zorg voor een goed concept en een goede lay-out.”

Bij Trapperie De Werkplats in Sevenum rijd je als klant de tweewieler over het klinkerpad naar de werkplaats achterin het café. Terwijl monteur Joep aan je fiets sleutelt, drinkt de klant een kopje koffie of een heerlijk koud biertje.

KMC luidt de noodklok. Het bedrijf ziet her en der bar slechte klonen van haar kettingen opduiken op sites als AliBaba, Amazon en Wish. Er moet volgens Sylvie Bakker van KMC zeker een alarmbel gaan rinkelen als je ziet hoe laag de prijzen zijn en hoeveel voorraad ze claimen. “Zeker wanneer wij soms helemaal niets meer van een bepaald type hebben. Sommige retailers laten desondanks toch driehonderd kettingen invliegen uit China. Doe het alsjeblieft niet, want de kwaliteit is vrijwel altijd ver onder de maat. Soms breekt de ketting al na een paar pedaalslagen. Dat levert teleurstelling en woede bij de consument op. En het zorgt voor imagoschade bij KMC, want ja, onze naam staat er wel op.”

Highlights van oktober 2021:

De VWE-verkoopcijfers over de periode januari tot en met september 2021 laten zien dat de markt van gemotoriseerde tweewielers turbulente tijden doormaakt. Het ene segment meer dan het andere. De bromfietsverkopen houden goed stand en laten in vergelijking met vorig jaar zelfs wat groei zien. De snorfietsverkopen vertellen een compleet ander verhaal. Opgeteld zijn er dit jaar dik 12% minder snorfietsen verkocht. Dat de jaarschade niet zwaarder uitvalt, is vooral te danken aan de extreem sterke maand maart.

Ze waren al uitgeroepen tot Beste Winkelketen van Nederland in de categorie Fietsen, maar nu sleept Profile ‘De Fietsspecialist’ ook de overall-titel binnen: ‘ABN AMRO Beste Winkelketen van Nederland’ 2021-2022.

Cannondale is volop in het nieuws. Na de recente aankondiging van de overname van moederbedrijf Dorel Sports door Pon Holdings maakt het merk nu bekend dat ze nieuwe assemblagelocaties openen in Almelo en in de Verenigde Staten. De locatie in Almelo meet 13.000 vierkante meter inclusief productie- en kantoorruimte met de mogelijkheid om in de toekomst eenvoudig uit te breiden. “Onze focus lag op het creëren van maximale flexibiliteit, efficiëntie en kwaliteitscontrole”, vertelt Rik Kienhuis, Operations Director Europe. “Al met al kunnen we de capaciteit verdrievoudigen ten opzichte van onze vorige fabriek in Oldenzaal.”

Elke maand zetten we een vertegenwoordiger uit onze branche in de schijnwerpers. Dit is Corné Brands van Merida Benelux. Hij bestempelt zichzelf als relatieverkoper.

Corona heeft Bafang de voordelen van digitale contactmomenten getoond. De aandrijfsystemenfabrikant ziet e-learning video’s, webinars en online trainingen dan ook niet meer verdwijnen. Ze maken volgens Bafang gewoon deel uit van de huidige digitaliseringstrend. De e-learning video’s kunnen worden gebruikt wanneer partners deze nodig hebben. Als ze willen kunnen ze de video’s tijdens het werk stilzetten.

November 2021

Het Relatie Onderzoek Dealer Importeur (RODI) van BOVAG Fietsbedrijven is weer uitgevoerd. Ondanks alle leverproblemen geven dealers hun fietsfabrikant of -importeur een 7,4. Dat is 0,5 punt meer dan bij het laatste onderzoek. Het best zijn ze te spreken over Gazelle en Koga. Niet geheel verrassend blijkt uit het onderzoek grote ontevredenheid over levertijden van fietsen en onderdelen en over de informatievoorziening inzake reeds bestelde producten. Dealers beoordelen ook de vergoeding voor garantiewerkzaamheden met een onvoldoende (5,0). De respondenten waren het meest tevreden over de kwaliteit van de geleverde fietsen, met een score van 7,3 voor de e-bikes en 7,6 voor de overige fietsen.

Vaste Tweewieler-columnist Eugen Uppelschoten stopt na 33 jaar met zijn winkel in Amersfoort. Hij draagt hem over aan Helco Timmerman (links) van 33 Tweewieler.

Recyling van fietsbanden. Initiatieven binnen de branche om dit van de grond te krijgen zijn nooit geslaagd. Maar ondertussen eist de duurzame consument wel actie. Is er nu wél draagvlak voor branchebrede afspraken over fietsbandenrecycling? Vredestein zegt eind dit jaar met een nieuw initiatief te komen op het gebied van duurzaamheid. CST zegt open te staan voor een nieuw initiatief om inname en recycling branchebreed op te pakken. Schwalbe is met partners veelvuldig in gesprek over duurzaamheid en het belang van de levenscyclus van een product. Ze pakt het graag zo branchebreed mogelijk aan.

Je valt wel op als je zonder het te weten toevallig op de VIP-dag de Masters Expo bezoekt: dresscode voor die dag is galajurk en smoking. Dus ook op de stand van Merida.

De verkoop en het afsteken van vuurwerk wordt net als vorig jaar de komende jaarwisseling verboden. Gezien de problemen in de zorg een begrijpelijke maatregel, maar wel heel zuur voor vuurwerkverkopende tweewielerondernemers die weer een jaar zonder deze omzet zitten. Ondanks twee jaar vuurwerkverbod denkt Rick Goedhart van Daatzelaar Fietsen in Bussum er niet over om te stoppen met vuurwerkverkoop: “Ik heb mijn bedrijf daarop ingericht. Ik blijf het verkopen zolang het kan. Het zorgt voor veel goodwill voor je winkel.”

Highlights van november 2021:

Het lijkt bijna onmogelijk: slechts vier procent kunnen zien en toch werken als fietsmonteur. Roel Scheij (23) bewijst dat het kan. Ondernemer Chris van Uitert gaf hem de kans en is heel blij met hem. Bij het repareren zijn zijn handen eigenlijk zijn ogen: hij doet alles op gevoel. Hoe ziet Roel zijn toekomst als monteur voor zich? “Ik heb het nog nooit ergens zo goed naar mijn zin gehad als hier. Ik zie mij dit nog heel lang doen.”

Een fietsenwinkel en een goed interieur kunnen heel goed samengaan, vindt interieurdesigner Ingrid van der Veen. Zij heeft veel ervaring in de hospitality-sector en maakte ontwerpen voor bekende hotels en restaurants, waaronder kamers voor het hotel van toprestaurant De Librije: “Daar draait het om beleving en onderscheidend zijn.”

Nauwere en zelfs volledige samenwerking tussen Dynamo en haar ondernemers, samen beter scoren met O&A, samen lease omarmen. Tijdens haar retail event strooide Dynamo Retail Group haar ambities vól uit over de zaal met ondernemers. De organisatie wil gas geven in het licht van de snelgroeiende markt. Maar hoe deden die Dynamo-winkels het in de afgelopen onstuimige tijd? Nou, de verkoopomzet stijgt al sinds 2016 jaar op jaar. In Nederland is deze met 551 winkels inmiddels bijna 700 miljoen euro, in België en ook in Duitsland bijna 200 miljoen. De totale verkoopomzet van alle winkels tezamen bedroeg in 2020 ruim een miljard euro. Dat is gemiddeld zo’n 1,2 miljoen euro per winkel.

December 2021

2021 was wederom het jaar van het personeelstekort. Wie op zoek is naar nieuw of extra personeel zou ook eens moeten denken aan een AOW-gerechtigde werknemer. Ze zijn gemotiveerd, ervaren, flexibel en niet duur. Robin van Helden van H&L Accountants & Belastingadviseurs: “De overheid ziet graag dat AOW-gerechtigde werknemers langer doorwerken. Ook voor werkgevers kan dit een uitkomst zijn: kennis en ervaring blijven hiermee behouden.” Patrick Brakman heeft vier oudere medewerkers in dienst. Hij wil ze niet missen. “Ze werken als chauffeur op onze bus en zijn betrokken bij de verhuur van fietsen. Eén van hen combineert de fietsverhuur zelfs met de werkplaats. Ze zijn heel gedreven en blijven graag bezig.”

Gert-Jan van Breugel van designbureau Modyn ziet dat de fiets zich van een kerstboom van onderdelen ontwikkelt tot één geheel. “Integratie past bij het gestegen prijsniveau van de fiets. Mensen verwachten een hogere kwaliteitsbeleving.”

Ook in 2021 gaat de omzetstijging in de tweewielerbranche door. Uit de H&L Benchmark blijkt dat de omzet in de eerste drie kwartalen 2,5% hoger is dan in dezelfde periode vorig jaar. De omzetplus werd behaald in de eerste twee kwartalen van 2021. In het derde kwartaal daalde deze met 2,5%. Het leeuwendeel van de omzetdaling in het derde kwartaal van 2021 kwam voor rekening van de maand augustus. De vakantiemaand scoorde vergeleken met 2020 -5,5% minder omzet. Ook juli deed het minder dan een jaar eerder met een omzetdaling van -2,3%. September eindigde met een mager omzetplusje van +0,6%.

Highlights van december 2021:

De mobiliteitsbranche is succesvol in het aantrekken van jong talent, maar ziet de aanwas vervolgens ook snel weer vertrekken. “De uitstroom is veel hoger dan in andere technische sectoren”, stelt Caroline Bekkering van BOVAG. De reden? Eenzijdig rendementsdenken en een harde cultuur. Uit het onderzoek blijkt dat werkgevers kritisch zijn op de huidige generatie jongeren en de schuld van de uitstroom veelal buiten zichzelf leggen. Ze wijzen naar de student en naar het onderwijs. Maar ondertussen hebben ze zelf ook de sleutel in handen, vooral door betere begeleiding.

Erik Gorter Tweewielers heeft een assortiment van sportieve fietsen, van e-bike tot race, MTB en trekking in het midden en hogere segment. “Vooral in het sportieve segment was de levering een drama en werden veel fietsen doorgeschoven. Dat betekent dat je constant brandjes aan het blussen bent om klanten tevreden te houden.” (Foto's Van Vliet Fotografie)

De omzet van vorig jaar was eind november al binnen: Jacob Bonenberg kan financieel terugkijken op een heel goed 2021. “We hebben zelfs iets geplust ten opzichte van vorig jaar. We mogen in onze handen knijpen dat we in deze branche zitten. Heel veel ondernemers in andere branches hebben het slechter en zitten diep in de problemen. Ondanks dat we zo druk zijn geweest, slaat de weegschaal zeker door naar het positieve. De inkomsten zijn goed en het resultaat is goed, daar gaat het uiteindelijk om.”

Het team van Tweewieler wenst je alle goeds voor 2022!