Lease a Bike: veel interesse van grote werkgevers

De leasefiets zal volgens Lease a Bike dit jaar een extra boost krijgen. Omdat werkgevers als gevolg van de coronapandemie op zoek zijn naar alternatieve vervoersoplossingen. Vooral grote bedrijven zijn geïnteresseerd.

Lease a Bike heeft op dit moment ruim 150.000 werknemers onder contract. Dit zijn werknemers die voor een leasefiets in aanmerking komen. Voor 2021 verwacht de leaseaanbieder een verdere groei.

Over de reden voor deze verwachte groei vertelt algemeen directeur Ward Matser: “Omdat de coronacrisis een positief effect heeft op de leasefiets. Door corona kregen HR-managers het drukker dan anders, maar in deze periode is er juist ook meer urgentie ontstaan om te kijken naar de mobiliteitswensen van werknemers.”

Ook grote bedrijven omarmen leasefiets

In de praktijk blijkt dat in het MKB-segment de leasefiets zijn weg al aardig weet te vinden. Daarnaast ziet Matser ook vanuit de bancaire-, zorg- en consultancysector een toenemende vraag ontstaan. Op basis van de offerteaanvragen verwacht Lease a Bike dat ook grote werkgevers in 2021 de fiets van de zaak gaan aanbieden aan duizenden medewerkers. “Waar de doorlooptijd bij een MKB-bedrijf tussen de één en drie maanden ligt, is dat bij een grote werkgevers wel een stuk langer. Maar voor HR-managers is de leasefiets wel een belangrijk onderdeel van het arbeidsvoorwaardenpakket.”


Deze artikelen over de leasefiets vind je vast ook interessant:


Met de fiets naar het werk, geen reiskostenvergoeding

De belangrijkste reden waarom bedrijven de leasefiets nog niet omarmen, is volgens Lease a Bike het effect van de leasefiets op de onbelaste reiskostenvergoeding voor de medewerker. Voor de dagen waarop een werknemer met de leasefiets naar het werk gaat, heeft de werknemer geen recht meer op de reiskostenvergoeding, voor de overige dagen (privé-auto/OV) wel.

Thuiswerken leidt tot flexibeler reiskostenbeleid

Doordat thuiswerken steeds normaler wordt, is de verwachting dat veel bedrijven overstappen op een flexibeler reiskostenbeleid op basis van daadwerkelijke reiskosten. Deze flexibilisering maakt het voor werkgevers eenvoudiger om de leasefiets te integreren in het mobiliteitsbeleid zonder extra administratieve rompslomp. De eventuele besparing op reiskosten kan vervolgens geherinvesteerd worden in een thuiswerkvergoeding of een bijdrage aan de leasefiets voor de medewerker.

Leasefiets-groei in lijn met buitenland

De groei van het aantal leasefietsen in Nederland is in lijn met de groei die de regeling ook in Duitsland en België heeft doorgemaakt. In Duitsland is 20 procent van de jaarlijks verkochte e-bikes op dit moment een leasefiets.
Recent onderzoek door Lease a Bike onder 1.000 werknemers leert dat 62% van de werknemers bereid is een afstand tot 20 kilometer enkele reis af te leggen als de werkgever een fiets van de zaak faciliteert. E-bikes hebben daarbij de voorkeur qua leasefietsen, aldus het onderzoek.