Laka introduceerde in 2017 een collectieve fietsverzekering. In plaats van een vast bedrag per maand, betalen verzekerden een maandelijks variabele bijdrage met een van tevoren bepaald maximum. Die bijdrage is gebaseerd op de claims in het collectief. Hoe minder claims, hoe lager de maandelijkse premie. Na een flinke groei in Groot-Brittannië heeft de verzekeraar hoge verwachtingen van de uitbreiding naar Europa. Tobias Taupitz, CEO en mede-oprichter van Laka: “De Nederlandse fietscultuur is wereldberoemd en we zijn trots dat we vanaf hier de stap naar de rest van Europa maken.”
Omgekeerd verzekeringsmodel, collectief als basis
De fiets is aan een opvallende opmars bezig in Europa. Vanuit dat perspectief introduceert Laka nu een vernieuwend verzekeringsmodel om de status quo in verzekeringsland uit te dagen, zo stelt het bedrijf. Bij Laka betalen klanten alleen voor de werkelijke kosten van dekking. Aan het einde van elke maand worden de kosten van eventuele claims eerlijk over iedereen verdeeld, waarbij de maximale premie van iemand vooraf wordt berekend. Als er geen claims zijn, is de premie in die maand nul. Laka zelf verdient alleen geld als er een claim wordt ingediend - het voegt 25 procent toe aan elke claim om de kosten te dekken.
Deze artikelen over verzekeringen en verzekeraars vind je vast ook interessant:
- ENRA – anno 1981 – is één met de vakhandel
- Luc Baetens: ‘E-bikegarantie CarGarantie perfecte aanvulling op verzekering’
- MoneyView: vijf sterren voor ANWB-verzekering
Maandelijks opzegbaar, geen afschrijving en eigen risico
Vergeleken met traditionele fietsverzekeringen zegt Laka meer flexibiliteit en vrijheid te bieden. Zo is de verzekering maandelijks opzegbaar en zelfs te pauzeren. Ook kent de collectieve verzekering geen afschrijving én geen eigen risico. De afhandeling van schade of diefstal gebeurt volledig digitaal en claims worden vaak binnen één werkdag verwerkt.
Nationale Nederlanden is partner
Laka werkt samen met Nationale Nederlanden, die het risico van de verzekeringen draagt. Tjeerd Bosklopper, CEO Nationale-Nederlanden: “Met deze samenwerking helpen we fietsliefhebbers te zorgen voor wat voor hen het belangrijkst is, namelijk zo snel mogelijk weer op de fiets na bijvoorbeeld diefstal of schade.”
Verkoop nog niet via dealers
Laka verkoopt haar verzekeringsproduct op dit moment nog uitsluitend rechtstreeks aan consumenten. Het bedrijf verkent de optie om via fietsdealers te verkopen.