ENRA verhoogt premies fietsverzekeringen met 10 en 12 procent

ENRA verhoogt premies fietsverzekeringen met 10 en 12 procent
Voor rijwielhandelaren ligt er volgens Raymond Lussenburg, commercieel manager bij verzekeraar ENRA, een belangrijke taak: consumenten duidelijk informeren over de aanpassingen. “Dan begrijpen ze waarom de premie hoger is en ze een extra slot nodig hebben."

Door het toegenomen aantal diefstallen voelt ENRA zich genoodzaakt de premies voor de fietsverzekeringen te verhogen: 10 procent voor fietsen en 12 procent voor e-bikes. Naast de verhoging, die per 1 april is ingevoerd, geldt vanaf die datum ook dat bij alle e-bikes een tweede slot verplicht is.

Nog nooit werden er zo veel fietsen gestolen als in het afgelopen jaar. Er zat voor ENRA volgens Raymond Lussenburg, commercieel manager ENRA, niks anders op dan de premieverhoging door te voeren. “Rijwielhandelaren reageren tot nu toe heel begripvol. Door de toename van het aantal diefstallen moest er wat gebeuren. We konden aan drie knoppen draaien: premie, voorwaarden en preventiemaatregelen. Wij hebben voor een zo ideaal mogelijke combinatie gekozen. Ik kan alleen niet ontkennen dat de premieverhoging fors is: 10 procent voor niet-ondersteunde fietsen en 12 procent voor e-bikes”, vertelt Lussenburg.
Naast de premie, is er nóg iets belangrijks aangepast: de voorwaarden. “Vanaf 1 april is bij alle e-bikes een tweede slot verplicht. Daarnaast gaan we track en trace meer promoten. Bij elektrische bakfietsen vanaf 3.500 euro is en blijft het verplicht en krijg je vanaf nu 25 procent korting. Bij een ‘gewone’ e-bike krijg je ook deze korting als je hierin investeert."

2.000 diefstallen per dag

Zeer zorgelijk vindt Raymond Lussenburg het aantal fietsdiefstallen in 2022. Uit de Veiligheidsmonitor 2021 van CBS bleek al dat er in dat jaar 735.000 rijwielen werden gestolen, omgerekend zo’n 2.000 per dag. Dat is veel meer dan de 550.000 die Stichting Aanpak Fiets- en E-bikediefstal (SAFE) schatte. In 2022 zijn deze cijfers alleen maar gestegen. “Ik loop al heel wat jaren mee in deze branche en zie dat er de laatste jaren echt iets is veranderd. Fietsen stelen is tegenwoordig een georganiseerde misdaad. Criminelen laden een busje vol en rijden naar Oost-Europa. Echt een handel, dus.”

Lang wachten op een nieuwe fiets

Lussenburg denkt dat rijwielhandelaren niet verrast zijn door de wijzigingen. “De reacties zijn tot nu toe heel begripvol. Ze weten dat er veel gestolen wordt en vinden de premieverhoging daarom redelijk. Ook staan ze positief tegenover de aanpassingen van de voorwaarden, zoals het tweede slot. Het promoten van track & trace en de verkoop van sloten levert hun immers ook weer omzet op. En daarbij: het is voor dealers fijn als er minder wordt gestolen. Het afgelopen jaar was het tekort aan fietsen zo groot, dat consumenten maanden moesten wachten op een nieuwe fiets. Dat wil je gewoon niet."

Aandacht voor de voordelen

Voor rijwielhandelaren ligt er volgens Raymond een belangrijke taak: consumenten duidelijk informeren over de aanpassingen. “Dan begrijpen ze waarom de premie hoger is en ze een extra slot nodig hebben. Wij zorgen voor informatiemateriaal – onder andere posters en banners - zodat dealers precies weten wat ze moeten zeggen. Wijs consumenten ook op de voordelen van een verzekering, want die zijn er genoeg. Zo kun je bij ons kiezen tussen een doorlopende verzekering en een verzekering die drie of vijf jaar loopt. Het voordeel van de drie- en vijfjarige verzekering is dat je vooraf de premie voor de gehele looptijd in één keer betaalt. Je krijgt dan korting en loopt niet risico om verrast te worden door een soms forse premieverhoging bij de jaarlijkse verlening van de verzekering. Iets wat de laatste jaren structureel gebeurt.”

Dit artikel is gesponsord door Bovemij.