Bij ANWB gaat 2025 de boeken in als een ‘tussenjaar’. “De fietsverkopen lijken zich na roerige tijden te stabiliseren en de voorraden slinken mondjesmaat. De rust is nog niet overal terug, er zijn nog steeds partijen die het lastig hebben, maar de basis lijkt over het algemeen weer een stuk steviger te zijn. Volgend jaar verwachten we duidelijke verbetering, met weer een stijgende lijn in de verkopen en omzet”, zegt Smink.
Snelle innovaties
Smink legt uit: “In coronatijd hebben we een enorme verkooppiek gezien en die heeft de markt naderhand redelijk verzadigd. Inmiddels zijn we alweer zo’n vier jaar verder. Langzaam maar zeker komt er een vervangingsmarkt op gang. Dat proces gaat sneller door de vele innovaties. Motoren, de technologie, accu’s – alles gaat razendsnel vooruit. Dat kan consumenten prikkelen om te vernieuwen en fietsen in te ruilen, wat een nieuwe dynamiek geeft.”
We onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om onze fietsverzekering nog aantrekkelijker te maken voor tweedehands fietsen”
Hogere waarde
ANWB verwacht dat hierdoor de markt in tweedehands fietsen nog belangrijker wordt, ook voor de vakhandel. “Want je krijgt een groot park met inruilfietsen die een hogere waarde vertegenwoordigen. Het zijn goede, vrij jonge modellen die nog voor een behoorlijke prijs terug de markt op kunnen. We hopen dat retailers deze ontwikkeling als kans omarmen. De hogere waarde en de toegenomen levensduur maken het interessant om deze fietsen te verzekeren. Daarom onderzoeken we ook wat de mogelijkheden zijn om onze fietsverzekering nog aantrekkelijker te maken voor tweedehands fietsen. Zo wordt het nog makkelijker om deze te verzekeren”, legt Smink uit.
Campagne voor bewustwording
ANWB is van plan om komend fietsseizoen een campagne te lanceren die in de eerste plaats retailers bewust moet maken van de kansen van tweedehandsfietsen én de mogelijkheden om deze te verzekeren. De verzekeraar ondersteunt hen met diverse communicatiemiddelen die verkrijgbaar zijn via de reguliere marketingportal.
“Het signaal dat we aan winkeliers willen afgeven is: vergeet niet dat de tweedehandsfietsen een steeds hogere waarde vertegenwoordigen en dat consumenten daardoor ook meer risico lopen. Zij zijn om die reden bereid om daar voor zichzelf wat meer zekerheid in aan te brengen door middel van een verzekering. Speel daar slim op in.”
Creativiteit loont
ANWB roept tweewielerspecialisten op om in bredere zin na te denken over mogelijkheden. “Als je merkt dat de verkopen nu nog wat tegenvallen, wees dan creatief. Waar liggen wél kansen? Je kunt dus denken aan de verkoop en het verzekeren van tweedehandsfietsen, maar ook aan verzekeringen voor sportfietsen. Het mooie bij ANWB is dat je op bijvoorbeeld een gravelbike een verzekering voor beschadiging kunt afsluiten, zonder diefstaldekking. Vaak zijn bezitters van sportfietsen al heel zuinig op hun eigendom en verliezen ze deze niet uit het oog. Maar de schadeverzekering en eventuele pechhulpdekking zijn wellicht wél relevant. Op die manier kun je op een creatieve manier stappen maken in je conversie.”
Dit artikel is gesponsord door ANWB.








