“Hoewel we drie winkels hebben, vormen we samen één team”, zegt bedrijfsleider Marc Spoolder. “De meesten van ons zijn allround, waarbij medewerkers een vaste winkel hebben. Zelf ben ik sinds 2020 verantwoordelijk voor onze drie vestigingen.” Toen Marc met OOMT-coach Trees Zeilstra in contact kwam en Trees aanbood om een keer bij het bedrijf langs te komen, was hij enthousiast. Want door de snelle groei naar drie winkels bemerkte Marc soms weerstand en wilde hij meer structuur aanbrengen. Hiervoor bood OOMT verschillende oplossingen.
Verhelderende blik
Eén van die diensten was coaching in teamverband. Zelf had Marc al eerder hiervoor een cursus gevolgd, nu ging Trees met alle medewerkers individueel in gesprek. “Zij waren vooraf minder enthousiast dan achteraf”, lacht Marc, die aangeeft dat medewerkers het ook waardeerden dat ze gehoord werden. “Wij kregen op hoofdlijnen feedback, die ons een verhelderende blik gaf.” Naast de individuele gesprekken werd samen met Stans Oltheten, adviseur werkgeverschap bij OOMT, naar de structuur van het bedrijf en de winkels gekeken. Een organigram maakt daar inmiddels deel van uit. “We zijn samen met Stans bezig met het maken van takenlijsten en functiebeschrijvingen”, zegt Marc enthousiast, “en dat wordt nog opgevolgd met een workshop Samenwerken en Communiceren van OOMT. In januari hebben we dan nog een teambuildingsdag.

Ontwikkelen als goede werkgever
Hoewel het traject nog loopt, is Marc OOMT al dankbaar voor de begeleiding en de gesprekken. “Ze helpen mee om onszelf te ontwikkelen als een goede werkgever. Door het luisteren naar medewerkers kwamen we er bijvoorbeeld achter dat we een filiaalleider misten. Dat wisten we al, maar het was wel goed om dat zo helder te krijgen. Ook hoorden we zaken die al goed gingen.”

De eigenaar van Sloot2wielers werd door dit traject zich ook meer bewust van de kansen en de uitdagingen als werkgever. Marc: “Ik ben aangenomen als filiaaleider voor Borne, maar daarbij bleven veel werkzaamheden liggen. Door de gesprekken zagen we dat mijn rol anders moest worden. Daarop zijn we actief op zoek gegaan naar filiaalleiders. We hadden al een vacature openstaan, maar die kregen we niet vervuld, ook omdat we de aandacht er niet voor hadden. OOMT gaf ons het laatste zetje dat we zo iemand echt nodig hebben. Daarop hebben we meer gas gegeven en meer budget hiervoor vrijgemaakt. Met een positief resultaat, want de vacature is inmiddels ingevuld.”
“OOMT heeft ons geholpen om eerder en meer te anticiperen”, sluit Marc af. “Ik denk niet dat dit hiermee een kort traject is. We willen blijven investeren in goed werkgeverschap, om personeel gemotiveerd te houden. Daarbij willen we gebruikmaken van de diensten van OOMT. Dat is ook mijn advies voor collega’s in de branche: nodig ze uit en sta open voor het gesprek. Wij hebben er echt baat bij gehad.”
Dit artikel is gesponsord door OOMT.








