Nadat ze hun schoonmaakbedrijf verkocht hadden, begonnen Herbert Korblet en Jeroen van der Heide een compleet nieuwe fietsenwinkel. In Nijverdal kochten ze een pand dat ze lieten verbouwen en ingericht werd als Scott Experience Center. In het najaar van 2020 openden ze hun deuren, tijdens de coronacrisis. “We hebben een bewuste keuze gemaakt voor één merk en dat heeft goed uitgepakt. Vrijwel al onze verkopen zitten in het sportieve segment, op een paar procent e-bikes na. Maar ook dat zijn sportieve modellen.”
Beginfase: Focus op verkoop
In het begin werd veel tijd en energie gestoken in het leren van de kenmerken van de branche en het draaien van de winkel. Daarbij lag de focus vooral op de verkoop. “We zijn de onderneming begonnen met z’n tweeën en met een monteur”, vertelt Jeroen van der Heide. “Die was afkomstig van een andere winkel, waar hij ervaringen met OOMT had opgedaan. Na drie maanden stelde hij voor om een oriënterend gesprek met OOMT aan te gaan. Maar ik wilde dat toen nog niet doen. We waren net gestart, wilden eerst maar eens gaan draaien. Bovendien dacht ik dat daar hoge kosten aan verbonden waren.”
Positieve gastvrijheidscheck
De winkel was direct succesvol en het personeelsbestand groeide. “Dat was een mooi moment om gebruik te maken van de GastvrijheidsCheck van OOMT, dat is de gastvrijheidsbarometer voor mobiliteitsbedrijven. Hiermee kregen we een snel en eerlijk inzicht in de klantbeleving van ons bedrijf: zowel winkel, de werkplaats als online. Ook werden we bezocht door een mysteryguest. Uiteindelijk kregen we een positief verslag over ons bedrijf.” Na die GastvrijheidsCheck was er een tijdje weinig contact met OOMT. “Tot we vorig jaar deelnamen aan een training voor werkplaatsrendement”, zegt Jeroen van der Heide. “Daar ontmoetten we OOMT-adviseur werkgeverschap Paul Wagenaar weer, dat was trouwens een interessante training. Je moet weten dat we de eerste drie jaar vrijwel alleen maar de focus hadden gelegd op de winkel en het verkopen fietsen. De werkplaats liep wel, maar was niet rendabel.”
Dit jaar aandacht voor de werkplaats
Inmiddels is de winkel in Nijverdal bijna vier jaar open en is het personeelsbestand gegroeid naar zeven medewerkers. Dit jaar ligt de focus vooral op de werkplaats. “Daar werken drie fulltimers en die moet meer lonend worden. De vraag was hoe we ons team mee konden nemen bij deze veranderende focus? Een actief team met veel werkplezier, met als doel een rendabele aftersales. Dat is een doel voor dit jaar”, zegt Jeroen van der Heide ambitieus. Om dat te kunnen realiseren kwam Paul Wagenaar weer langs voor een gesprek over het belang van de werkplaats. “Daarbij hebben we gesproken over verantwoordelijkheden en eigenaarschap onder de medewerkers, met als doel hun betrokkenheid te vergroten. Ook keken we naar onze resultaten en vergeleken dat met andere zaken, zo konden we het effect ook op basis van cijfers meten. Ook intern kon ik dat goed gebruiken. De communicatie met de klant hebben wij ook aangepast. Daar zijn we veel mee geholpen, dat werpt inmiddels zijn vruchten af.”
Dit artikel is gesponsord door OOMT.