Ary Joosse van Fietsspecialist Piet Voskamp: 'Belangrijke beslissingen nemen we met elkaar'

Ary Joosse van Fietsspecialist Piet Voskamp: 'Belangrijke beslissingen nemen we met elkaar'

Fietsspecialist Piet Voskamp in Middelburg is geen doorsnee tweewielerbedrijf. In de winkel en werkplaats werken verschillende mensen met verschillende achtergronden en verschillende nationaliteiten. Hoe zorgt ondernemer en werkgever Ary Joosse voor een echt teamgevoel?

In jouw tweewielerbedrijf werken ervaren fietstechnici samen met leerlingen, vluchtelingen, zij-instromers,  mensen die reïntegreren en gepensioneerden. Waar komt jouw maatschappelijke betrokkenheid vandaan?

“Ik vind ondernemen leuk en ik vind mensen leuk. Maatschappelijk verantwoord ondernemen past bij mij. Bij ons is iedereen welkom. Als iemand solliciteert, kijk ik niet als eerste naar diploma’s, werkervaring of achtergrond. Ik kijk naar de persoon. Motivatie en ambitie vind ik waardevoller dan veel diploma’s. Iedereen heeft bepaalde talenten. Als een nieuwe medewerker iets nog niet kan, maar het wel graag wil leren, dan is er veel mogelijk. Zo leiden we zelf ons eigen fietstalent op.” 

  • Naam: Ary Joosse
  • Leeftijd: 55 jaar
  • Bedrijf: Fietsspecialist Piet Voskamp
Een positieve werkomgeving zorgt voor een positieve werksfeer”

Hoe zorg je ervoor dat mensen met verschillende achtergronden goed samenwerken?

“De omgeving maakt de mens. Een positieve werkomgeving zorgt voor een positieve werksfeer. We werken volgens een aantal geschreven en ongeschreven regels, van hoe we met elkaar omgaan tot hoe we het afval scheiden. Afspraken en leefregels geven structuur. Iedereen weet waar hij of zij aan toe is. Verder praten we regelmatig met elkaar. Elke vrijdagmiddag nemen we samen de week door. Dan hoor ik van alles. Wat goed gaat en wat stroef loopt. Vervolgens bedenken we samen hoe we het beter kunnen doen.”

Kan je daar voorbeelden van geven? 

“We hebben jarenlang verkoop en onderhoud voor racefietsen en mountainbikes gedaan. Ik ontdekte dat het team daar niet zo gelukkig mee was. Als leidinggevende kan ik dan twee dingen doen: mensen dwingen of het werk zo inrichten dat iedereen er blij van wordt. We zijn gestopt met racefietsen en mountainbikes en dat heeft het werkplezier enorm vergroot. Een ander voorbeeld: een van onze fietstechnici had zijn werkplek heel slim ingericht. Dat werkte zo fijn dat we alle andere werkplekken op dezelfde manier hebben ingericht.”

Samen met OOMT hebben jullie een Klantarena georganiseerd. Wat hebben jullie daar van opgestoken?

“We werken al jaren samen met OOMT voor teamworkshops en loopbaancoaching. OOMT-coach Marco Vallebella tipte ons over de nieuwe OOMT-workshop Klantarena. Tijdens de Klantarena wisselen medewerkers en klanten ervaringen uit onder begeleiding van een gespreksleider van OOMT. Klanten vertelden dat ze blij zijn met onze service en dat ze zien dat we plezier hebben in ons werk. Dat was leerzaam en leuk om te horen. Daar doen we het allemaal voor.”

Dit artikel is gesponsord door OOMT.

OOMT

OOMT daagt vakmensen in de mobiliteitsbranche uit om hun talenten te ontdekken en actief in te zetten. Hierdoor werk je met plezier en zie je kansen in verandering. OOMT is er voor iedereen: voor medewerkers, leidinggevenden en werkgevers.