Van Houwelingen: 'Subsidies en regelgeving nodig om speed pedelecs echt te laten groeien'

Van Houwelingen: 'Subsidies en regelgeving nodig om speed pedelecs echt te laten groeien'
Bij Van Houwelingen Tweewielers in Arkel worden naast fietsen ook scooters aangeboden. (Foto: Van Houwelingen)

De speed pedelec-markt groeit minder snel, maar wat maakt dat sommige klanten wél voor een speed pedelec kiezen? Fabian van Houwelingen vertelt hoe hij in zijn winkel succes boekt met deze snelle elektrische fietsen en welke rol de overheid kan spelen.

Hoewel de verkoop van nieuwe speed pedelecs de afgelopen jaren afneemt, zijn er dealers die juist goede resultaten boeken. Fabian van Houwelingen van Van Houwelingen Tweewielers in Arkel herkent de afnemende groei van de markt niet. “Dit jaar boeken we een mooie plus. We hebben geïnvesteerd in een aparte website (www.speedpedeleccenter.nl) en zijn actief op social media. Ik geloof in de markt voor deze snelle fietsen. Onze klanten zijn vaak hoogopgeleide managers, chirurgen of zelfstandige ondernemers die bewust hun reiskosten berekenen. Ze doen zelf de aanschaf en verdienen de investering vaak binnen twee jaar terug. Veel kopers vervangen hun speed pedelec om de paar jaar, en sommigen zien het ook als gadget. Wat betreft de regelgeving? Voor onze klanten is dat duidelijk.”

In zijn winkel worden naast fietsen ook scooters aangeboden: “Maar de mensen die voor een scooter binnenkomen, die krijg je niet op speed pedelec. Wat af en toe wel gebeurt, is dat geïnteresseerden in een e-bike uiteindelijk toch voor een speed pedelec kiezen, ondanks de hogere aanschafprijs. En heel soms gaat de tweede auto eruit en kiezen ze voor een speed pedelec.”

Rol overheid

Van Houwelingen ziet een rol voor de overheid om het gebruik van speed pedelecs te stimuleren, bijvoorbeeld via subsidies, aangepaste regelgeving of een laag btw-tarief, vergelijkbaar met elektrische auto’s. “Wij zitten vlakbij de A15 en A27, met veel wegafsluitingen. In zulke situaties zou een speed pedelec een aantrekkelijk alternatief moeten zijn. Veel mensen hikken echter nog tegen de prijs aan, en leaseplannen zijn beperkt omdat werkgevers niet altijd de totale kosten vergoeden. Werknemers willen hun reiskosten niet inleveren of bijtelling betalen.”

Toch blijft hij positief over de toekomst van de speed pedelec: “Ik geloof in onze regio echt in deze snelle fietsen. Inmiddels hebben we een mooi merkenpalet opgebouwd, waarmee we aan iedere vraag en ieder budget kunnen voldoen.”