Groei van speed pedelecs vlakt af: waar liggen de kansen?

Groei van speed pedelecs vlakt af: waar liggen de kansen?
(Foto: Stromer)

Speed pedelecs zijn inmiddels een volwassen markt in Nederland, maar de groei in aantallen en verkoopcijfers vlakt de laatste jaren af. Belangrijkste oorzaken zijn onduidelijke regelgeving en het prijsniveau. Toch zijn er nog volop kansen voor deze snelle elektrische fietsen, zoals op het gebied van duurzaamheid en zakelijk gebruik. Tweewieler analyseerde de cijfers.

Eind augustus presenteerde het CBS nieuwe cijfers over het bezit en de verkoop van speed pedelecs in Nederland. Daaruit valt op te maken dat de aantallen nog steeds toenemen, maar dat de groei al een aantal jaren afvlakt. Zo nam in 2024 het aantal speed pedelecs die op de weg rondrijden in Nederland met 6,5 procent toe, tot een aantal van 35.400 fietsen. Het aantal nieuw verkochte speed pedelecs nam daarbij af: vorig jaar waren dit 3.114 speedpedelecs, terwijl dit aantal de afgelopen jaren gemiddeld rond de 4.000 fietsen lag.

In de afgelopen vijf jaar is de procentuele groei van het aantal speed pedelecs steeds verder afgenomen. (Bron: CBS)
In de afgelopen vijf jaar is de procentuele groei van het aantal speed pedelecs steeds verder afgenomen. (Bron: CBS)

Speedpedelecs vooral populair bij 45-plussers

Speed pedelecs vallen wettelijk gezien onder de bromfiets-categorie. Dit betekent: kentekenplicht, helmverplichting en gebruik van het fietspad waar toegestaan. De doelgroep die op speed pedelecs rijdt bestaat vooral uit forenzen die serieuze afstanden (zo’n 15 tot 25 km voor een enkele reis) willen afleggen en daarbij niet afhankelijk willen zijn van een auto of het openbaar vervoer. Daarnaast bestaat de doelgroep ook uit sportieve fietsers die comfort en snelheid waarderen.

  • De gemiddelde leeftijd is 53 jaar, waarbij de helft van de speed pedelec-bezitters 55 jaar of ouder is. Begin 2019 was hun aandeel nog veertig procent.
  • Jongeren onder de 25 jaar maken nauwelijks gebruik van deze fietsen.

Onduidelijke regelgeving remt potentiële kopers

Speed pedelecs zijn vooral aantrekkelijk als duurzaam alternatief voor de auto op middellange afstanden, met name voor woon-werkverkeer. Volgens BOVAG-branchemanager Maarten Mastop bevestigen fietsbedrijven dit beeld: “De primaire doelgroep voor speed pedelecs blijft de forens. Voor hen is het een bewuste keuze. Kopers oriënteren zich grondig en weten precies wat ze aanschaffen. De geldende regels voor speed pedelecs vormen daarbij geen belemmering; ze zijn zich hiervan bewust.” Mastop benadrukt dat ook dealers goed op de hoogte zijn van zowel het product als de regelgeving. “Adviseurs in tweewielerwinkels beschikken over uitgebreide kennis, en dat is een belangrijke reden om een speed pedelec bij een dealer aan te schaffen.”

Hoewel speed pedelecs veel potentie hebben, zijn er volgens Mastop uitdagingen die mogelijk de groei remmen. “Een belangrijke factor is de onduidelijke regelgeving, bijvoorbeeld over de plaats op de rijbaan en het gevoel voor veiligheid die daarmee samenhangt. Hoewel er landelijke wetgeving is, mogen speed pedelecs in sommige gemeenten via ontheffing op het fietspad rijden. Dat zorgt juist voor verwarring bij bezitters en andere weggebruikers.”
Kopers zijn doorgaans goed geïnformeerd, maar bij geïnteresseerden bestaat nog onduidelijkheid over de verkeersregels, wat aanschaf en gebruik kan ontmoedigen. Mastop pleit daarom vanuit BOVAG voor een betere infrastructuur voor al het fietsverkeer, waarin speed pedelecs een rol kunnen spelen. “Als BOVAG stimuleren we een maximumsnelheid van 30 km/uur binnen de bebouwde kom, wat bijdraagt aan veiliger verkeer en een betere integratie van snelle e-bikes.”

Nog genoeg potentie

Opvallend is dat ruim 90 procent van de speed pedelecs in privébezit is; van zakelijke lease-opties wordt nog weinig gebruikgemaakt. Mastop ziet hier nog ruimte voor groei: “De huidige zakelijke regelingen worden vaak als complex ervaren.” Hij benadrukt daarnaast de snelle ontwikkelingen in de markt door innovaties en de toetreding van nieuwe merken. “De markt staat absoluut niet stil.”

Tegelijk wijst hij op de uitdagingen voor dealers. “Het gaat om dure fietsen, waardoor de hoge aanschafprijzen flinke investeringen vergen, terwijl het aantal dealers dat speed pedelecs aanbiedt relatief klein is. Zo ontstaat een kip-eiverhaal: zolang veel mensen de speed pedelec niet goed kennen, blijft deze onbekend en dus onbemind.”

Jeroen Rietvelt

Jeroen Rietvelt