Het E+ System is de complete ondersteuningstechnologie die Giant toepast op zijn fietsen en die van Liv, het zustermerk van Giant gericht op damesfietsen. Motor, accu, display, bedieningsunit – al deze elementen vormen tezamen het E+ System. “Groot voordeel daarvan is dat we de ontwikkeling in huis én samen met gerenommeerde partners doen. Dat zorgt ervoor dat we de afzonderlijke componenten buitengewoon fraai weten te integreren in onze modellen”, legt product & marketing manager Thom Schotman van Giant Benelux uit.
Onderscheiden
In voorbereiding op het nieuwe fietsseizoen is het bestaande E+ System langs alle kanten doorontwikkeld. Daar waar veel fabrikanten de focus leggen op hoofdzakelijk de kracht van het systeem en een zo groot mogelijke actieradius, heeft Giant juist gekeken naar zaken als gebruikservaring, veiligheid, design en connectiviteit.
Schotman licht toe: “Natuurlijk, een hoog koppel is in veel gevallen wenselijk, maar de motoren gaan al tot 85 newtonmeter, wat meer dan genoeg is voor 99 procent van alle gebruikstoepassingen. Onze accu’s zijn óók al jaren de benchmark in de fietsindustrie, onder meer dankzij de toegepaste celtechnologie en de hoge mate van veiligheid en duurzaamheid. We hebben om die reden op andere vlakken gezocht naar innovatieve manieren om ons te onderscheiden.”

Innovatieve features
Het hart van het nieuwste E+ System is de ingebouwde Smart Gateway 2.0 in de motor. “Je kunt de Smart Gateway 2.0 zien als de brains van het ondersteuningssysteem. Dankzij meer geheugen, een snellere procesverwerking en een geïntegreerde, sterke batterij ontstaat er ruimte voor heel innovatieve features die je elders in de markt nog niet of nauwelijks tegenkomt”, aldus Schotman.
Geïntegreerde veiligheidstechnologie
Vernieuwend is de Aegis-veiligheidstechnologie. Die voorziet in een viertal vooruitstrevende functionaliteiten, waaronder de Aegis Radar die achteropkomend verkeer vanaf 120 meter detecteert. Het radarsysteem zit geïntegreerd in het achterlicht en waarschuwt met instelbare lichtsignalen. Fietsers krijgen op hun beurt meldingen op het display. “Voor forensen die dag in dag uit door de polder fietsen, is dat echt een meerwaarde”, stelt Schotman. “De radar verhoogt de veiligheid.”
Een ander onderdeel van Aegis is de Tire Checker. Consumenten die de e-bike inschakelen, krijgen vóór vertrek een update over de bandenspanning. Ook kan die realtime in het scherm getoond worden. Fietsers geven desgewenst een bandbreedte in. Komt de druk bij het pompen boven de ingestelde grens uit? Dan volgt er een melding, net zoals dat bij een te lage spanning gebeurt. Fietsen met de juiste bandenspanning verhoogt het comfort, de veiligheid en de actieradius.
De derde en vierde mogelijkheid van Aegis hebben te maken met zekerheid en veiligheid. Consumenten zijn voortaan in staat om met E-lock de motorondersteuning op afstand uit te schakelen. Ze kunnen zelfs een alarm instellen dat afgaat als iemand aan de haal gaat met de e-bike. Na registratie is de e-bike ook wereldwijd te volgen dankzij de koppeling met Apple Find My.
Je kunt de Smart Gateway 2.0 zien als de brains van het ondersteuningssysteem”
Nieuwe displays en bedieningsunits
Naast de motoren en lichtere accu’s bestaat het ecosysteem van het vernieuwde E+ System uit meer geüpdatete onderdelen. Zo is er de RideControl Go2, een in de bovenbuis weggewerkte bedieningsknop waarmee gebruikers in de eerste plaats de e-bike in- en uitschakelen. De Go2 heeft een subtiele led-indicator die onder meer de batterijduur toont en ook een lichtintensiteitssensor heeft.
Van een nog luxere orde is de RideControl Go Lux. Deze uitvoering is een bedieningsunit en een volwaardig bovenbuisdisplay in één. De Go Lux met ledstrip en lcd-display beschikt over een ingebouwde speaker die consumenten in combinatie met E-lock zo nodig alarmeert bij ongewenste beweging.
Er zijn ook nieuwe cockpitdisplays. De RideControl Dash 2 op het stuur is de uitvoering die vooral op de beter betaalbare modellen uit de collectie wordt gemonteerd. Dit display van 1,5 inch telt zes intuïtieve knoppen en heeft ook een ingebouwde speaker. De RideControl Evo 2 is het lcd-display dat geïntegreerd zit in de stuurpen. Alle nieuwe displays bieden uitgebreide instelmogelijkheden voor de gebruiker. “In combinatie met de RideControl Go en een Ergo 4-bedieningsunit vormt de Evo 2 de ultieme displayoplossing voor moderne e-bikes in de stad”, zegt Schotman.

Primeurs voor Explore E+ en Allure E+
De componenten van het geüpdatete E+ System zijn de komende maanden stapsgewijs op steeds meer modellen terug te zien. Bij Giant is de primeur voor de Explore E+, een veelzijdig model met verende vork dat zich zowel voor avontuurlijke ritten als woon-werkritten leent. Afhankelijk van de geselecteerde uitvoering hebben consumenten een SyncDrive-motor met een koppel van 75 of 85 newtonmeter en een EnergyPak 625 of 800Wh-accu. Er is keuze uit modellen met ketting- en riemaandrijving. Ook zijn er twee modellen met Enviolo.
Bij Giants zustermerk Liv is de Allure E+ als eerste uitgerust met het E+ System. Deze elektrische comfortfiets voor alledaags gebruik is er in diverse uitvoeringen met Enviolo Automatiq of Manual. De e-bike heeft een lage doorstap en een dropper seatpost, die van pas komt bij het op- en afstappen. De accu van 430 wattuur zit geïntegreerd in de onderbuis en is uitneembaar. Optioneel is er een range extender van 200 wattuur verkrijgbaar.
Dit artikel is gesponsord door Giant.