De tiende generatie van de Giant TCR is een feit

De tiende generatie van de Giant TCR is een feit

Vraag een fietsliefhebber een bekend racemodel te noemen en de kans is groot dat hij over de Giant TCR begint. De racefiets bestaat al 27 jaar en werd in de jaren negentig geïntroduceerd bij het Spaanse Team Once. Vandaag de dag rijden de profs van Team Jayco-AlUla ermee rond.

Het UCI WorldTeam met onder meer Dylan Groenewegen had dit seizoen al succes met de jongste uitvoering van de TCR Advanced SL, het vlaggenschip van de gloednieuwe serie. Deze reeks bestaat verder uit de Advanced Pro en Advanced.

De tiende generatie van de Giant TCR is een feit. Deze serie met allround racefietsen is vooral qua efficiëntie een grote sprong vooruit. Daarnaast is het rijgedrag verbeterd en voorziet de carbon versie nu in interne kabelrouting en een geïntegreerde cockpit.

Lichter en stijver

De nieuwe reeks is vervaardigd in Giants eigen carbonfaciliteit. Daarbij zijn enkel hoogwaardige ruwe carbonvezels gebruikt. Er is extra aandacht besteed aan de buisvormen, diameters en carbon lay-up. Het resultaat is dat de nieuwe, allround TCR Advanced SL een van de lichtste frames in zijn soort is. De frameset (maat M) van Advanced SL-Grade-carbon weegt 1.358,6 gram. Dat is bijna 39 gram minder dan de vorige lichting.

Deze serie met allround racefietsen is vooral qua efficiëntie een grote sprong vooruit.
Deze serie met allround racefietsen is vooral qua efficiëntie een grote sprong vooruit.

Ondanks zijn beduidend lagere gewicht biedt de Advanced SL 0,53 procent meer transmissiestijfheid dan de vorige generatie. De efficiëntie, waarbij rekening wordt gehouden met de verhouding tussen stijfheid en gewicht, ligt zodoende 3,38 procent hoger. De SL is ook aerodynamischer in vergelijking met de vorige uitvoering: racefietsers besparen 2,28 watt, zo blijkt uit onafhankelijke testen.

High-end technologieën

Bij de frameproductie heeft Giant verschillende high-end technologieën toegepast. De voorste framedriehoek van de TCR Advanced SL is bijvoorbeeld uit één mal vervaardigd. Middels de zogeheten cold blade-technologie zijn de 270 afzonderlijke carbonvellen zeer nauwkeurig op maat gesneden, waardoor minder materiaal nodig is geweest. Vervorming als gevolg van overtollige warmte is dankzij de lage temperatuur uitgebleven. De laklaag is extreem dun en sterk tegelijk, met dank aan het nieuwe ThinLine-lakproces.

Eén systeem

De frameset, wielen, cockpit en andere belangrijke onderdelen van de fietsen binnen de TCR-serie zijn samen ontworpen en ontwikkeld om als één systeem te functioneren. De meest ingrijpende update ten opzichte van de vorige generatie zit aan de voorkant van de fiets, waar de onderbuis, balhoofdbuis en cockpitonderdelen zijn herontworpen voor een betere aerodynamica en strakkere uitstraling, zonder de afstelling en het onderhoud ervan moeilijker te maken.

De meest ingrijpende update zit aan de voorkant van de fiets, voor een betere aerodynamica en uitstraling.
De meest ingrijpende update zit aan de voorkant van de fiets, voor een betere aerodynamica en uitstraling.

OverDrive Aero

De nieuwe balhoofdbuis is ranker voor aerodynamische vooruitgang. De voorvork, gemaakt van het hoogwaardige Advanced SL-carbon, heeft een nieuwe kroon en vorkpoot. Die zijn ontwikkeld in lijn met de onderbuis die ook anders is gevormd voor een betere luchtstroming.

De vork heeft een nieuwe, D-vormige stuurbuis met bijbehorende spacers die niet alleen de aerodynamica verbeteren, maar er ook voor zorgen dat de rem- en versnellingskabels intern door het stuur, de stuurpen en het frame kunnen worden geleid voor strakkere looks. Kabels zijn weliswaar verborgen voor de wind, maar bij service en onderhoud is het eenvoudig om erbij te komen.

Nieuwe cockpit

De serie maakt gebruik van twee soorten stuurpennen: de Contact SLR AeroLight (carbon, 123 gram) en Contact SL AeroLight (aluminium, 161 gram). Ze maken, evenals het Contact SLR Aero- en Contact SL Aero-stuur, de interne kabelrouting mogelijk. De nieuwe cockpit voegt compliance toe, doordat deze gemakkelijker in hoogte verstelbaar is.

De compacte geometrie en de lichte flare van de drops maken het gemakkelijker om de handen van de bovenkant naar de beugels te verplaatsen.
De compacte geometrie en de lichte flare van de drops maken het gemakkelijker om de handen van de bovenkant naar de beugels te verplaatsen.

Het stuur heeft een afgevlakte bovenkant en licht opstaande randen om racefietsers te helpen hun aerodynamische houding te behouden. De compacte geometrie en de lichte flare van de drops maken het gemakkelijker om de handen van de bovenkant naar de beugels te verplaatsen – en vice versa.

Geïntegreerde zadelpennen

De nieuwe TCR-serie voorziet in twee soorten geïntegreerde zadelpennen:
de TCR Advanced SL heeft de kenmerkende Integrated Seat Post (ISP), welke onderdeel is van het frame. Dit geïntegreerde ontwerp bespaart 40 gram gewicht, verbetert de aerodynamica en is meer compliant dan de vorige ISP. De TCR Advanced Pro en Advanced maken gebruik van de carbon Variant-zadelpen. Die is zeer gemakkelijk af te stellen.

WheelSystems

Alle modellen zijn uitgerust met WheelSystems van Cadex of Giant. Die zijn ontwikkeld en getest voor een optimale balans tussen efficiëntie, controle en betere aerodynamica. De WheelSystems zijn geschikt voor tubeless gebruik en worden standaard afgeleverd met tubeless Cadex- of Giant-banden (28 millimeter) voor betere rolefficiëntie en grip.

Tegelijkertijd is de kans op lekrijden geringer en is de montage eenvoudig. Fietsspeciaalzaken kunnen de nieuwe modellen op dit moment al orderen voor verkoop.

Dit artikel is gesponsord door Giant Benelux