17-jarige start frisse fietsenboetiek. 'Doel is om binnen vijf jaar vijf vestigingen te hebben'

17-jarige start frisse fietsenboetiek. 'Doel is om binnen vijf jaar vijf vestigingen te hebben'
Vader Filip Demuyt (rechts) werd zo enthousiast door de plannen van Lucas dat hij besloot zijn bedrijf te verkopen en samen de winkel te gaan runnen. Foto’s: Koos Groenewold

Van jongs af aan wist Lucas Demuyt dat hij ondernemer wilde worden, net als zijn vader Filip. Begin september opende de 17-jarige fietsliefhebber samen met zijn vader Velo Cyclo in het Brabantse Erp. Met een frisse blik en een duidelijke visie startten ze met een nieuw concept: "We wilden geen traditionele winkel, maar een soort boetiek waar beleving en persoonlijke aandacht vooropstaan."

Lucas, hoe is jouw liefde voor fietsen ontstaan? 

“Het is begonnen door het wielrennen. Vanaf de junioren heb ik fanatiek gekoerst, maar door een blessure aan mijn voet moest ik daar dit voorjaar helaas mee stoppen. Naast het wielrennen heb ik tijdens mijn middelbare schooltijd in vakanties bij een fietsenzaak gewerkt en later werkte ik vier jaar bij CycleXperience in Uden. Daar leerde ik de branche van binnenuit kennen en heb ik leren sleutelen. Maar ik heb altijd geweten dat ik ooit voor mezelf wilde beginnen.” 

Velo Cyclo

Velo Cyclo

Ondernemers: Filip (50) en Lucas (17) Demuyt 

Waar: Erp 

Actief sinds: september 2025 

Je bent pas 17. Hoe komt het dat je nu al een eigen winkel runt? 

“Ik merkte dat ik steeds minder tevreden was met mijn werk en mijn vader en ik besloten dit voorjaar op zoek te gaan naar een winkel om over te nemen. We merkten al snel dat bestaande winkels vaak verouderd waren, met weinig beleving. Daarom besloten we op zoek te gaan naar een nieuw pand. Toen we dit pand in Erp zagen, wisten we meteen dat dit de juiste plek was. Het dorp heeft zo’n 7.000 inwoners, er zit maar één oudere fietsenmaker en er rijden veel auto’s langs per dag.” 

Filip, jij hebt jarenlang als ondernemer gewerkt, waarom heb je gekozen om samen met Lucas te starten? 

Filip: “Ik heb 25 jaar in de fusie- en overnamewereld gewerkt. Dat heb ik met veel plezier gedaan, maar door met Lucas samen een winkelconcept uit te denken merkte ik dat ik daar veel meer energie van kreeg. Ik heb mijn activiteiten verkocht en besloten om dit avontuur met hem aan te gaan. Het voelt goed om samen iets nieuws op te bouwen.” 

Wat voor winkel wilden jullie neerzetten? 

Lucas: “We wilden een fietsenwinkel 2.0 maken. Niet de klassieke winkel met rijen fietsen, maar een belevingsconcept. We kozen voor de naam Velo Cyclo – die associatie met wielrennen vonden we belangrijk. We konden ook Shimano Service Center worden en bieden Bikefitting aan. We willen dat klanten zich hier welkom voelen: voor een kop koffie, een praatje en buiten kunnen ze hun fiets wassen. Het moet een plek zijn waar je graag komt, niet alleen om een fiets te kopen maar ook om de beleving.” 

De winkelinrichting bedachten ze zelf, de winkelopstellingen komen van etaleur Steen. Foto’s: Koos Groenewold
De winkelinrichting bedachten ze zelf, de winkelopstellingen komen van etaleur Steen. Foto’s: Koos Groenewold

Hoe gaat het tot nu toe? 

Filip: “We zijn 1 september opengegaan. In de eerste week kwamen er 200 bezoekers, de tweede week weer 200 en op de open dag zelfs 300 mensen. De reacties zijn heel positief.” 

Je hebt gekozen om alleen met Trek te werken. Waarom? 

Lucas: “Ik kende Trek vanuit mijn vroegere werkgever en had daar goed contact. Trek heeft een breed aanbod, van kinderfietsen tot high-end e-bikes en racefietsen. Toen ik wist dat ik dit pand ging huren heb ik ze benaderd en ik kon Trek Premium-dealer worden. Dat is best bijzonder want Trek heeft dit nog nooit gedaan met een startende ondernemer. We zijn nu de twaalfde Premium-dealer in Nederland. Als Premium dealer krijgen we snel fietsen geleverd. Klanten reageren positief, want wij kunnen goed uitleggen waarom we voor Trek hebben gekozen. Mocht een klant iets anders zoeken, dan kunnen we via ons netwerk altijd nog iets regelen.” 

Het was na de opening direct al druk en Lucas moest met zijn team direct hard werken om de achterstand in de werkplaats weg te werken. Foto’s: Koos Groenewold
Het was na de opening direct al druk en Lucas moest met zijn team direct hard werken om de achterstand in de werkplaats weg te werken. Foto’s: Koos Groenewold

Hoe reageren klanten op jullie aanpak? 

Lucas: “Heel goed. We nemen echt de tijd. De verkoop verloopt eigenlijk in een soort cirkel: mensen die binnenkomen krijgen eerst koffie, dan gaan we naar de Bikefitting-ruimte en doen we een meting: binnenbeenlengte, armlengte, schouderhoogte. Daar komt een maatadvies uit. Pas daarna lopen we door naar de showroom. Aan het eind van de cirkel komen we uit in het kantoor waar we alles bespreken. Klanten voelen zich gehoord en merken dat we aandacht hebben voor hun persoonlijke situatie. Vaak is de fiets dan eigenlijk al verkocht. Dat is echt anders dan bij veel traditionele winkels waar men alleen naar de lengte kijkt en daar een maat fiets bij zoekt.” 

Jullie bestaan nog maar kort, hoe vind je het ondernemerschap? 

Lucas: “Ik vind het geweldig. Dit was voor ons hét moment om te starten. Ik ben nog geen 18 jaar, dus officieel staat de winkel nu op naam van mijn vader. Maar zodra ik jarig ben in november, gaan we samen naar de notaris om alles om te zetten. Het mooiste vind ik dat je als ondernemer je eigen koers bepaalt. Bij mijn vorige werkgever was alles prima, maar het is toch anders als je je eigen winkel hebt. Ik heb al mijn spaargeld in de zaak gestoken, samen met een lening bij de bank.” 

Je hebt een monteur in dienst? 

Lucas: “Ja, daar ben ik heel blij mee, hij heeft jarenlange ervaring in een gewone winkel. Ik ben meer gespecialiseerd in racefietsen en mijn passie ligt niet echt bij stadsfietsen. We zijn al goed druk en zijn met z’n tweeën afgelopen maand bezig geweest om de achterstand een beetje weg te werken. Ondanks dat we nog maar kort bezig zijn hebben we al veel fietsen verkocht.”  

Je combineert dit ook nog met school? 

Lucas: “Ja, ik doe een opleiding marketing en communicatie en ga tot april nog één dag per week naar school. Dat is goed te combineren, want ik leer in de praktijk eigenlijk het meest.” 

Wat zijn jullie plannen voor de toekomst? 

Lucas: “We willen het niet bij één winkel laten. Ons doel is om binnen vijf jaar vijf vestigingen te hebben in een straal van een half uur rondom Boekel, waar we wonen. Dan kun je regionaal marketing samen oppakken en profiteren van inkoopvoordeel. Misschien gaan we dan ook met meerdere merken werken. Vooral omdat we de B2B-markt op willen en we dan meer merken kunnen aanbieden.” 

Zie je er tegenop om straks personeel te moeten aansturen? 

Lucas: “Nee, juist niet. Ik vind het leuk om mensen te sturen en op te leiden. Natuurlijk moet je dan dingen loslaten en met storemanagers werken, maar dat hoort erbij als je wilt groeien.”  

Tot slot: wat vind je het minst leuk aan ondernemen? 

Lucas: “Eigenlijk niets. De administratie doen mijn vader en ik samen en dat valt mee. Het enige wat ik vervelend vind, is als je klanten moet laten wachten omdat onderdelen niet leverbaar zijn. Maar verder geniet ik volop van alles wat we aan het opbouwen zijn.” 

Hedwig Berendsen

Hedwig Berendsen

Senior redacteur Tweewieler