Primeur voor Qwic: eerste Bosch e-bike en nieuw urban model

Primeur voor Qwic: eerste Bosch e-bike en nieuw urban model
Qwict lanceert de Signal, een model dat inhaakt op de toenemende vraag naar minimalistische e-bikes voor hoofdzakelijk urban gebruik. (Foto: Qwic)

E-bikespecialist Qwic slaat een nieuwe weg in: voor het eerst rust het Nederlandse merk een model uit met een Bosch middenmotor. Tegelijkertijd breidt Qwic zijn assortiment uit met een gloednieuwe urban e-bike, gericht op de moderne stadsrijder.

Bij Qwic spreken de ontwikkelaars van de ‘grootste stap voorwaarts in de collectie in tien jaar tijd’. De vernieuwingen daar zijn na de overname door EcoMotion tweeledig. Allereerst heeft Qwic ervoor gekozen om voor het eerst gebruik te maken van de ondersteuningstechnologie van marktleider Bosch. Deze wordt gemonteerd op de Elan, een nieuwe serie die thuishoort in de hoek van comfortfietsen voor alledaags gebruik.

Qwic Elan Tour met Bosch motor. (Foto: Qwic)
Qwic Elan Tour met Bosch motor. (Foto: Qwic)

De Elan is er in drie smaken. De Elan Daily (adviesprijs 2.999 euro) heeft een Active Line Plus-motor (koppel 50 Nm) met gesloten kettingkast. Daarboven komt de Elan Flow (adviesprijs 3.299 euro). Deze heeft dezelfde middenmotor en een riemaandrijving van Gates. Het vlaggenschip is de Elan Tour (adviesprijs 3.599 euro) die is voorzien van een Bosch Performance Line (koppel 75 Nm) en gesloten kettingkast.

Bosch Powertube-accu

Alle drie modellen maken gebruik van de e-bike-specifieke Shimano Nexus 5-versnellingsnaaf. Ook hebben ze een MIK HD-achterdrager. Standaard zijn de Elans uitgerust met een Bosch Powertube-accu van 500 Wh. Uitbreiding met een accu van 625 Wh is mogelijk. Net zoals alle andere modellen beschikt de Elan over een typisch Qwic-kenmerk: de accu is met één hand in het frame te stoppen en eruit te halen. Sterke magneten houden de accu op zijn plek. De draagstrap aan de accu is verkrijgbaar in dezelfde kleur als de handvatten en het zadel.

Lichte urban e-bike Signal

Was de keuze voor Bosch met name ingegeven door een sterke vraag vanuit dealers; de tweede vernieuwing is een initiatief van Qwic zelf om het assortiment nog breder en completer te maken. De fabrikant lanceert de Signal, een model dat inhaakt op de toenemende vraag naar minimalistische e-bikes voor hoofdzakelijk urban gebruik. De ontwikkelaars van het merk noemen het nieuwe model met de rustige, strakke lijnvoering ongecompliceerd, no-nonsense en, speels. “Hij is zo eenvoudig als jouw eerste stadsfietsje, maar tegelijkertijd net zo stijlvol als je favoriete jas”, aldus Jos Schotte, de betrokken ontwerper van Qwic.

Qwic Signal. (Foto: Qwic)
Qwic Signal. (Foto: Qwic)

De Signal, met 20,6 kilo de lichtste e-bike die Qwic tot dusver maakte, heeft een achterwielmotor en onderbuisaccu die consumenten niet zelf eruit kunnen halen. Dit om diefstal tegen te gaan. De fiets heeft een singlespeed versnelling, een vaste, aluminium voorvork, gravelbanden van 45 millimeter en een verstelbare stuurpen. Het nieuwe Qwic-display zit in diezelfde stuurpen geïntegreerd.
De adviesprijs bedraagt 2.399 euro.

Rik Booltink

Rik Booltink