“In april heb ik m’n eerste e-bike gekocht. Met de dealer raakte ik in gesprek over de nieuwe batterijrichtlijnen. Hij zei: ‘Ik heb m’n mannetje die de accu’s repareert’. De ondernemer bedoelt het écht goed, hij heeft weinig zin in een lang traject bij de fabrikant en wil niet dat zijn klanten langer dan nodig moeten wachten. Maar wat als de reparatie niet volgens de nieuwe regels gebeurt? De verzekering dekt niets in het geval er iets misgaat en dat kan ook schadelijk zijn voor het dealerschap. De branche moet zich beseffen dat accureparatie niet zo triviaal is als een fietsventiel vervangen”, zegt Prins Doornekamp, oprichter van NOWOS.
Circulair en winstgevend
De snel groeiende startup uit Amersfoort begon in 2020. De ambitie: een circulaire economie creëren voor lithium-ionbatterijen en die bovendien winstgevend maken voor alle stakeholders in de keten. “Dat laatste stukje vinden we echt belangrijk. In het verleden hebben we onder meer in de plasticindustrie gezien dat het systeem niet goed functioneert als er te zwaar gesubsidieerd moet worden. Je houdt de motor dan niet aan de gang.”
NOWOS zette eerst in op recycling, maar de focus kwam al snel op reparatie te liggen. “De lockdown kwam en de fietsindustrie klopte op onze deur: ‘Repareren jullie ook? Want we krijgen geen nieuwe accu’s uit China meer’. Bij m’n oude bedrijf ontwikkelden we accu’s. Ik dacht: als we dat kunnen, moet repareren ook mogelijk zijn. In een week tijd heb ik een Excel-sheet gemaakt met alle benodigde stappen. Die sheet is nog steeds de basis van onze reparatie-app.”
De inzet bij NOWOS is om de batterij zo vaak mogelijk te repareren, zodat hij voor dezelfde toepassing - bijvoorbeeld een e-bike - gebruikt kan worden. Lukt het niet meer om de levensduur te verlengen, dan checkt NOWOS of een andere toepassing mogelijk is. Pas als ook dat niet meer kan, start het bedrijf het recyclingproces op.

Doornekamp schermt met een hoge recyclingefficiëntie van 98 procent. Dat wil zeggen dat twee procent van alle binnengekomen accu’s resulteert in afval. “Vóór onze tussenkomst in de lineaire economie, toen de accu’s gelijk doorgingen naar recycling, lag dat percentage op 60 procent.”
Milieutechnisch is er dus voordeel, en economisch gezien ook. “Een reparatie kost 40 tot 50 procent van de vervangingswaarde. Met andere woorden: een fabrikant kan hem ruim twee keer laten repareren voor hetzelfde geld van een nieuwe. Met onze circulaire economie zijn we dus winstgevend en interessant voor alle stakeholders”, aldus Doornekamp, die aangeeft vorig jaar 538.000 kilo aan batterijen te hebben gerepareerd.
Volwassen industrie
De Europese e-bike-industrie is een belangrijke pijler voor NOWOS. Sinds de oprichting is de omzet vrijwel elk jaar verdubbeld en steevast droeg de reparatie van fietsaccu’s daar voor meer dan de helft aan bij. Wel neemt het omzetaandeel procentueel telkens iets af, wat mede komt doordat e-bikeaccu’s relatief klein zijn. “De batterijen in andere industrieën zijn groter, en dus zetten we daar steeds meer geld in om”, zegt Doornekamp.
“Maar die industrieën lopen nog wat achter, terwijl e-mobility heel volwassen is. Er worden, laten we zeggen, al vijftien jaar op grote schaal e-bikes verkocht door heel Europa, dus die aantallen zijn best groot. Producten staan vaak buiten. Mensen halen de accu eruit om deze binnen op te laden, ze laten hem vallen, ze schuiven hem te hard erin waardoor de connector breekt. Er wordt niet al te lichtzinnig mee omgesprongen. We zien ook een opmars vanuit de hoek van ride shares, zoals Dott en VOI. In Nederland, een echt fietsland, heb je die nauwelijks, maar elders wel.”
Nieuwe richtlijnen
Vanuit de fietsindustrie verwacht NOWOS de komende tijd stapsgewijs meer vraag naar reparatie. Dat heeft alles te maken met de nieuwe Europese batterijverordening (2023/1542). De wet (zie kader) verplicht accufabrikanten om duurzamere materialen te gebruiken en producten zo te ontwerpen dat die gemakkelijker te repareren, demonteren, hergebruiken en recyclen zijn. Artikel 11 schrijft voor dat ook individuele cellen in een e-bikeaccu vervangen moeten kunnen worden. Vanaf medio 2027 worden de regels gehandhaafd.
Los van de verordening is er sprake van een recht op reparatie. Die komt er al in de loop van volgend jaar en zal ook impact hebben.
Tegen piraterij
Bij NOWOS kijkt men positief tegen de nieuwe regelgeving aan. Niet alleen omdat die zakelijk voordelig kan zijn, maar ook vanwege de transparantie van de markt en de veiligheid. Doornekamp: “Je hebt nu best veel ‘piraten’. Daarmee bedoelen we bedrijven die bijvoorbeeld op Marktplaats adverteren. Ze beweren e-bikeaccu’s te repareren, maar dat gebeurt in werkelijkheid niet. Wat die wel doen: refurbishen. Ze halen de cellen en elektronica eruit en plaatsen nieuwe, vaak niet-originele cellen en elektronica terug. Dan heb je geen typegoedkeuring op je accu meer.”
Doornekamp vervolgt: “De nieuwe regelgeving is er heel duidelijk over: als jij refurbisht, dan word jij de nieuwe producent, draag je producentenverantwoordelijkheid en moet je voor alle typegoedkeuringen zorgen. En dan ben je 30.000 tot 50.000 euro verder per accu-model. Er zijn bedrijven die zeggen meer dan duizend accu’s te doen, wat betekent dat ze tientallen miljoenen zouden moeten investeren voor de certificering. Dat is een onmogelijk businessmodel.”
Consumenten en fietsenzaken die op de ‘accupiraten’ vertrouwen, staan op een flinterdun laagje ijs. “Ze doen een beroep op een bedrijf dat prima staat aangeschreven op Google en goede reviews scoort, maar ze hebben niet door dat de typegoedkeuring ontbreekt. Wat als er iets misgaat? Fabrikanten zitten dan met de gebakken peren, want hun naam staat erop en zij worden erop aangekeken.”
Doornekamps hoop is, net als die van veel fabrikanten, dat de overheid gaat handhaven. “Dat doet ze tot dusver niet. Maar de Europese Unie vindt dit heel belangrijk en ziet erop toe dat de lidstaten gaan handhaven.”
Business to business
NOWOS reburfisht dus niet, maar repareert accu’s. En ze werkt niet rechtstreeks met consumenten, maar business to business. De klantenkring van NOWOS bestaat voornamelijk uit fabrikanten van accu’s en voertuigen, waaronder fietsen. Er zijn ook tweewielerzaken die terugvallen op de service. NOWOS haalt kapotte batterijen bij al deze bedrijven op, repareert ze op eigen terrein en brengt ze in bijna alle gevallen binnen twee weken gerepareerd terug bij de klant. “Van de belangrijkste accufabrikanten krijgen we support. Daar waar we reserveonderdelen nodig hebben, zijn het altijd originele. Daarmee kunnen we altijd garanderen dat de accu ook na reparatie nog steeds voldoet aan de typegoedkeuring. We leveren gewoon een veilige accu.”
Meer transparantie
De reparatiemarkt wordt vanaf medio 2027 een stuk transparanter, mede dankzij de komst van een ‘batterijpaspoort’ die de accu ontrafelt. Doornekamp juicht die stap van harte toe. “Kijk, heel veel accu’s zijn niet ontworpen om gerepareerd te worden. Het was nooit een eis. Tot dusver is het altijd moeilijk geweest om een accu te openen en een diagnose te stellen. Maar vanaf midden 2027 zou dat allemaal gemakkelijker moeten zijn. Fabrikanten zijn dan zelfs verplicht om een bouwtekening en werkprocedures aan te leveren. En ze behoren onderdelen ook op voorraad te houden, minstens vijf jaar nadat de laatste accu van het desbetreffende model op de markt is gekomen. Dat maakt reparatie eenvoudiger. En voor de consument wordt het een stuk goedkoper.”
Fabrikanten zijn vanaf midden 2027 verplicht om een bouwtekening en werkprocedures van een accu aan te leveren”
Dat meer transparantie concurrentie in de hand werkt, lijkt logisch, maar dat maakt Doornekamp niets uit. “De markt is echt heel groot. Wij praten met grote klanten die enorme volumes hebben, die krijgen we echt niet allemaal gerepareerd. Een paar concurrenten erbij is niet verkeerd. Zo blijft de motor draaien”, zegt Doornekamp, die wereldwijd met veel fabrikanten in gesprek is over de gevolgen van de nieuwe regelgeving.
Stimulans voor reparatie
Los van de nieuwe batterijrichtlijnen moet de tweewielerbranche ook rekening houden met het reparatierecht dat volgend jaar in werking treedt. Voor consumenten komen er veel meer zekerheden, zowel binnen als buiten de garantietermijn. “De regelgeving gaat heel ver. Stel dat een consument naar een tweewielerzaak gaat met een kapotte accu, dan zou de ondernemer kunnen zeggen: ‘U bent zo’n goede klant, u krijgt van mij een nieuwe’. Als de consument dan aangeeft toch liever een gerepareerde te willen, dan mag de winkel dat niet weigeren. De Europese Unie moedigt reparatie zelfs aan, want als je daarvoor kiest, verlengt de garantietermijn.”

Sterke klantrelatie rendeert
Voor tweewielerwinkels zal dat misschien vervelend klinken, want die houden meer geld over aan de verkoop van een accu. Maar, zegt Doornekamp, de klantrelatie versterkt er wel door. “De klant is zijn fietsenzaak heel dankbaar als hij voor een redelijk reparatiebedrag de levensduur van zijn fiets kan verlengen. Op de lange termijn zorgt zo’n sterke klantrelatie juist voor meer omzet.”
Doornekamp trekt een parallel met de kledingbranche. “Een mooi voorbeeld is Patagonia dat inmiddels al heel wat jaren kleding herstelt. Analisten zeiden dat het merk flink marktaandeel zou verliezen, maar het omgekeerde is waar. Mensen kochten bewust een shirt of jasje van Patagonia, omdat ze vooraf wisten dat die kleding te herstellen is. Ik sprak nog niet zo lang geleden iemand die partners zoekt voor ondernemingen als Patagonia, gewoonweg omdat er niet genoeg naaiateliers zijn.”
Expansie: dertien vestigingen erbij
NOWOS sorteert alvast voor op verdere groei. Eerder dit jaar haalde ze zes miljoen euro kapitaal op bij Impact Venture Fund Shift4Good, een impact-risicokapitaalfonds gevestigd in Parijs en Singapore. Ook de Nederlandse investeerders Fair Capital Impact Fund en Goeie Grutten Impact Fonds deden een duit in het zakje. En daar blijft het niet bij: er zit nog een kapitaalronde van zo’n drie miljoen euro in de pijplijn.
Het Amersfoortse bedrijf gebruikt het geld voor expansie, zodat er in Europa een dekkende infrastructuur ontstaat. Op dit moment heeft NOWOS naast zijn hoofdkantoor in Amersfoort een nevenvestiging in Lyon en een partnership met UK Battery Repair. Tegen december neemt NOWOS in Polen een vierde locatie in gebruik. Deze speelt hoofdzakelijk in op de accureparatie voor ride share-bedrijven. “We zijn ook nog bezig met Duitsland, maar dat wordt pas volgend jaar”, zegt Doornekamp. “De bedoeling is om dertien nieuwe vestigingen in de komende vijf jaar te openen. Op die manier zitten we dichter op onze klanten en ontstaat een goede reparatie-infrastructuur, strategisch door Europa heen. Elke locatie zal zijn eigen specialisme hebben. In Polen zien we dus veel ride shares, maar in Nederland zijn we weer actiever met e-bikes en energieopslag voor thuisgebruik.”










