"Cyclovriend, het moederbedrijf van Fietsvoordeelshop is volledig in handen van de Louwman Groep. Juizz was een luxere formule die niet erg renderend bleek en vorig jaar werden de winkels omgebouwd tot Fietsvoordeelshop–filialen.
Ik ken de familie Vriend al heel lang en wil hen van harte complimenteren en feliciteren met alles wat zij sinds de tijd van opa Klaas hebben opgebouwd. De timing van deze stap is perfect. Er is een aanzienlijk bedrag ontvangen, maar verdere groei lijkt mij persoonlijk nauwelijks nog haalbaar.
Ton Anbeek, de nieuwe directeur van Louwman Bikes, heeft ook CEO-functies bekleed bij Accell en Beter Bed. De man is een echte manager. Daar zat denk ik het knelpunt bij de mannen van Vriend: ze moesten steeds meer managementtaken op zich nemen en konden minder aandacht geven aan waar ze juist zo sterk in zijn: met klanten omgaan en slim in- en verkopen. Door de groei veranderden ze in managers en hadden ze bijna niet meer met het product en de klant te maken.
Veel oud-ondernemers uit de branche worden later gevraagd voor een commissariaat van een of ander tweewielergerelateerd bedrijf. Misschien is dat ook wel iets voor de broers. Ze zijn immers nog jong en boordevol energie.
De familie kent nog een bijzonder lid. Nico Vriend heeft, samen met zijn zoons Björn en Nico junior het succesvolle Fiets.com in Wormerveer. Naast het eigen merk I-BIKE is Fiets.com sinds jaar en dag een goed Accell-verkooppunt. Eerst alleen met Batavus en Sparta en later aangevuld met KOGA. De naam Fiets.com doet vermoeden dat het een internetverkoper is. Dat is echter een misverstand. In de 1.500 m2 grote showroom krijgen klanten goed advies en is de service en aftersales van hoog niveau. Ik weet zeker dat de domeinnaam alleen al een vermogen waard is. Nico Vriend is samen met zijn zoons de laatste van de familie Vriend die – net als opa – nog succesvol zijn in de branche.
Steeds meer automobielbedrijven nemen fietsenwinkels over. Louwman deed dat met de overname van de winkels en formules van Vriend, en ook Broekhuis heeft inmiddels met zijn 90 vestigingen in Nederland een aardige vinger in de pap. Naast auto’s hebben zij binnen enkele jaren tijd bijna tien fietsenwinkels overgenomen, die redelijk goed draaien en functioneren. De hoogtijdagen zijn echter voorbij. Over topomzetten en rendementen kan niet langer gesproken worden. Accell zal over een tijdje misschien wel exclusief aan deze grote jongens gaan leveren.
Ondertussen zijn de dealershows weer in volle gang. Het is bewonderenswaardig hoe de sterke merken er elk jaar opnieuw in slagen om met prachtige modellen en innovaties te komen.
Maak een weloverwogen keuze: uit de merken, modellen en vooral voor de mensen met wie je het liefst samenwerkt. De consument staat opnieuw open voor kwaliteit, vakmanschap en de persoonlijke aandacht van de echte fietsspecialist!"
Ron Haker