artikel

3.144 tweewielerwinkels; krimpvoorspelling komt niet uit

Ondernemen 3867

3.144 tweewielerwinkels; krimpvoorspelling komt niet uit
Het aantal tweewielerwinkels in grotere gemeenten en steden (meer dan 7.500 inwoners) nam toe. MTH Bikes in Lichtenvoorde is één van die nieuwe bedrijven.

Banken en retaildeskundigen voorspellen al jaren dat het aantal tweewielerwinkels gaat afnemen. Onterecht, zo blijkt uit harde cijfers. Ondanks de afname van winkelpanden en de stijgende online-verkopen, blijft het aantal stenen winkel stabiel: 3.144 in 2018 vergeleken met 3.089 een jaar eerder. Duidelijk is wel dat ondernemerschap nóg belangrijker gaat worden met het oog op de toekomst.

Klik op de afbeelding hierboven om hem in groot formaat te bekijken en laat u informeren over de ontwikkelingen op het gebied van fietsverkoop en fietsgebruik in de laatste jaren.

Voor de crisis stond Nederland in de top van de meeste vierkante winkelmeters per inwoner van Europa. Maar door de economische crisis, online ontwikkelingen en veranderend consumentengedrag sloten veel winkels de afgelopen jaren hun deuren. Volgens onderzoeksbureau Locatus nam in 2018 het totale winkelaanbod in Nederland af.

Directeur onderzoek Gertjan Slob constateert een daling van het aantal detailhandelspanden van 94.862 in 2017 naar 92.932 in 2018: minus 2%. “De branche met de grootste afname was die van de huishoudelijke artikelen, waar 13% van het aantal winkels is verdwenen.”

Ontwikkeling: winkelpanden krijgen andere functie

“Retailbreed is het afgelopen jaar de totale winkelleegstand in Nederland voor het vierde jaar op rij gedaald”, zegt directeur onderzoek bij Locatus Gertjan Slob. “Op 1 januari 2018 bedroeg de leegstand in aantal panden nog 7 procent. Op 31 december 2018 was dit teruggelopen naar 6,7 procent. In de voorgaande jaren was de belangrijkste oorzaak dat lege panden een nieuwe invulling kregen; met name horeca en diensten namen er hun intrek. In 2018 liep de leegstand vooral terug doordat veel panden een andere functie dan retail kregen.”

Oorzaak: huurprijzen winkel dalen

De verklaring voor de functiewijziging is volgens Slob eenvoudig. “Al jaren dalen de huurprijzen van winkels. In het afgelopen jaar gemiddeld met 2,1 procent. Tegelijkertijd zien we een stijging van de huurprijzen van woningen: in de vrije sector met gemiddeld 3,1 procent. Het wordt dus steeds interessanter om winkels om te bouwen naar woningen en dat is in 2018 dan ook op grote schaal gebeurd.”

Aantal tweewielerwinkels stabiel

Ondanks de afname van winkelpanden met 1.930 stuks en het stijgend aantal fietsen dat online wordt verkocht, is het opvallend dat in 2018 het aantal fysieke tweewielerwinkels vrijwel gelijk is gebleven; 3.144 stuks vergeleken met 3.089 een jaar eerder.

Minder in dorpen, meer in steden

Blijf ook de komende jaren succesvol met uw bedrijf

Blijf ook de komende jaren succesvol met uw bedrijf

Ondanks dat het totaal aantal tweewielerwinkels vrijwel stabiel is, valt wel een aantal verschuivingen op. Zo nam het aantal winkels in dorpen en gemeenten tot 7.500 inwoners af. Het aantal winkels in grotere gemeenten en steden nam juist toe. Verder zijn tweewielerwinkels minder te vinden in centrale winkelgebieden, zoals binnensteden en bij andere retailers.
Daarentegen neemt het aantal toe in ondersteunende winkelcentra en winkels die onder de categorie ‘verspreide bewinkeling’ vallen. Opmerkelijk is verder dat steeds meer gemeenten toestemming geven voor vestiging van een tweewielerwinkel op een meubelboulevard. In 2017 was dit aantal 54, eind 2018 zijn er 65.

Het artikel gaat verder na het kader.

Aantal fysieke tweewielerwinkels in Nederland

2017    3.089
2018    3.144
2019    3.135
Bron: Locatus

Roland Berger onderzoek: service dichtbij

De groei van het aantal elektrische fietsen draagt positief bij aan het aantal winkels

Maarten de Vos, algemeen directeur van Dynamo Retail Group (DRG), heeft een verklaring voor het gelijkblijvende aantal tweewielerwinkels. “Dat komt vooral doordat fietsen servicegevoelige producten zijn. Volgens het Roland Berger onderzoek hebben consumenten service het liefst dichtbij, binnen een straal van vijf kilometer. Ook de groei van de markt voor elektrische fietsen draagt positief bij aan het aantal winkels.”

Tweewielerwinkels groeien in omvang

Dynamo Retail Group-voorman De Vos constateert verder dat tweewielerwinkels in de afgelopen drie jaar groter zijn geworden. “Het totaal aantal vierkante meters winkelvloeroppervlak (WVO) is gestegen van 596.927 m2 in 2016 naar 694.252 m2 in 2019. Dit is een groei van 16,3 procent, waarvan zo’n 10 procent wordt veroorzaakt door de komst van fysieke Stella-winkels.” De Vos ziet dat ook kleinere winkels groter kunnen worden als ze aanhaken bij de groeimarkt. “En dan vooral die van de elektrische fietsen.”

Het artikel gaat verder na het kader.

Gestart in 2018: RF Tweewielers van Adwin de Ruyter in Huizen

Vergeleken met een jaar eerder groeide het aantal tweewielerwinkels in 2018 lichtjes. Verantwoordelijk voor deze groei is onder andere Adwin de Ruyter van RF Tweewielers.

“RF Tweewielers had al drie winkels en sinds 2018 hebben we een derde winkel erbij in Huizen. We repareren en verkopen tweewielers met een bijzonder concept: we bieden een werkplek in de techniek aan, waar mensen die niet of met moeite betaald werk kunnen vinden worden ondersteund. We zijn dan ook een erkend leerbedrijf; ons doel is om deze mensen via dagbesteding naar werk te krijgen. De combinatie van winkels en onze medewerkers maakt het leuk. We zijn begonnen in de tweewielerbranche omdat Nederlanders altijd blijven fietsen. Bovendien is een tweewielerwinkel behapbaar en eenvoudiger op te zetten dan bijvoorbeeld een autobedrijf.”

Positieve cijfers verlichten de druk bij oudere ondernemers

“In de tweewielerbranche zijn er winkels die open blijven omdat ze profiteren van het positieve sentiment in de branche”, vertelt Daan Luijkx van H&L Accountants & Belastingadviseurs. Hij vervolgt: “Deze vaak oudere ondernemers combineren aantrekkende verkopen met hun enthousiasme voor tweewielers en de opbrengsten uit reparatie. Maar wanneer de omzet onder druk komt te staan, zijn dit de eerste winkels die straks niet overgenomen kunnen worden.”

Het artikel gaat verder na de foto.

Het aantal tweewielerwinkels in ons land is redelijk stabiel. Ondanks de prognoses die we lange tijd hoorden. In 2019 tellen we er in totaal 3.135.

Prestatie ligt eigenlijk onder de maat

Luijkx constateert dat voornoemde winkels eigenlijk niet goed presteren. “Maar omdat ze lage of geen huisvestingskosten hebben, kunnen ze het volhouden. Voor een mogelijke overnamekandidaat is zo’n winkelpand echter te duur, zeker wanneer huisvestigingskosten wel meegerekend gaan worden in de exploitatie. Gevolg is dat dit soort winkels de komende jaren dicht zullen gaan.”

Investeerders stappen in de branche, omdat ze zien dat fietsen toekomst heeft

Luijkx ziet daarnaast een andere ontwikkeling waardoor het aantal tweewielerwinkels nu stabiel blijft. “Sommige investeerders stappen in de tweewielerbranche, omdat ze zien dat fietsen toekomst heeft en omdat ze denken dat de marges fors zijn.
Ze doen een financiële investering, bieden een personeelslid van een bestaande winkel een functie als bedrijfsleider aan en kunnen zo snel starten.”

Het artikel gaat verder na het kader.

Gestart in 2018: MTH Bikes van Mathijn ter Haar in Lichtenvoorde

Vergeleken met een jaar eerder groeide het aantal tweewielerwinkels in 2018 lichtjes. Verantwoordelijk voor deze groei is onder andere Mathijn ter Haar van MTH Bikes.

“Met mijn winkel MTH Bikes heb ik van mijn hobby mijn beroep kunnen maken. Ik heb die ambitie altijd al gehad, fietsen is namelijk mijn hobby, mijn passie. Hiervoor werkte ik in een tweewielerwinkel waar ik mij hoofdzakelijk richtte op het sportieve segment; racefietsen en moutainbikes. Bij veel gewone fietsenwinkels ontbreekt het aan kennis van bijvoorbeeld fiets- en zadelmeting en ook de techniek ontwikkelt zich snel bij racefietsen en ATB’s. In die behoefte wil ik voorzien. Ik zag de kansen in de omgeving en na een grondig onderzoek ben ik vorig jaar gestart met mijn winkel in Lichtenvoorde. Met succes.”

Online oriëntatie, offline ervaring

De RAI-vereniging presenteerde bij de start van de beurzen Bike MOTION en E-bike Xperience de verkoopcijfers over 2018. Het aantal verkochte fietsen passeerde de miljoen (stijging van 5,7% ten opzicht van 2107) en de omzet kwam uit op 1,22 miljard euro (+25%). Daarvan mag 823 miljoen euro toegerekend worden aan e-bikes, waarvan er in 2018 409.400 de winkels verlieten.
Wouter Jager, voorzitter afdeling fietsen van de RAI-vereniging: “In de customer journey – de weg die de klant aflegt naar de aankoop – is online tegenwoordig het meest essentiële onderdeel voor productoriëntatie en vergelijking. En de verwachting is dat dit alleen maar zal toenemen.”

Het artikel gaat verder na de foto.

De fiets is een servicegevoelig product. De consument wil bedrijven die hem ondersteunen het liefst binnen een straal van vijf kilometer.

Alleen online verkoop werkt niet

Wouter Jager: “Maar het alleen online aanbieden van fietsen werkt niet bij consumenten. Zeker bij e-bikes wil de consument contact met een dealer en producten kunnen zien en testen. We zien daarom het aantal experience centers toenemen; zowel van online aanbieders die direct-to-consumer verkopen, als van de grote fietsmerken als Gazelle en Batavus, Sparta en Koga. Zij zien het belang in om consumenten te kunnen adviseren en het product te laten testen.” Ook de Dynamo Retail Groep start met een experience center in Barendrecht en wil uiteindelijk naar 10 tot 12 stuks landelijk.

Grotere winkels worden groter, kleinere winkels richten zich op onderhoud, service en garantie

Ondanks het stabiele aantal winkels, ziet Jager een verschuiving van hoofdactiviteiten. “Niet iedere winkel haalt 70 procent van de omzet uit verkoop van nieuwe fietsen. We zien dat grotere winkels groter worden, terwijl kleinere winkels zich meer richten op onderhoud, service en garantie. Iets dat evident blijft met de groei van het aantal e-bikes.”

Merkversnippering zorgt voor consolidatie

Dynamo Retail Group-directeur De Vos ziet nog een ontwikkeling die een belangrijke factor speelt bij het toekomstig aantal fietsenwinkels. “In de branche zien we op dit moment meer versnippering van het merkaanbod in de winkels. Dit komt door de opkomst van veel nieuwe fietsmerken, waaronder elektrische. Ik ben van mening dat wanneer de druk van gevestigde merken door te sturen op ‘meer omzet met minder dealers’ de ontwikkeling van merkversnippering zal versterken. Zeker in combinatie met een sterke beweging naar voren; rechtstreekse levering aan de consument. Dit betekent versterking van concurrentie tussen de merken, waardoor de innovatiekracht onder druk kan komen te staan en verdere consolidatie volgt.”

GRATIS: 20 tips om je winkelomzet te verhogen

Hoe blijf je ook de komende jaren succesvol met jouw tweewielerwinkel in deze tijden? Speciaal voor de lezers van Tweewieler heeft de redactie een kennisdocument gemaakt met daarin 20 praktische tips waarmee je jouw omzet kunt verhogen. Download hem gratis!

 


Deze ondernemers zijn  volop met de toekomst van hun tweewielerbedrijf bezig. Laat u inspireren door hun verhalen:

 

Reageer op dit artikel