GPS-trackers 'naast verzekering van grote toegevoegde waarde'

GPS-trackers 'naast verzekering van grote toegevoegde waarde'

De diefstal-cijfers liegen er niet om. De afgelopen twee jaar zijn de aangiftes van gestolen fietsen met 65 procent gestegen. Als resultaat van de stijgende diefstal cijfers en hoge schadelast scherpen verzekeraars hun voorwaarden behoorlijk aan voor 2024.

Zo wordt voor e-bikes vaak een tweede slot geëist, geldt er een eigen risico én wordt het voor duurdere e-bikes verplicht om een Kiwa gecertificeerde GPS-tracker te laten installeren. Twee verzekeraars hebben inmiddels hun voorwaarden hiervoor bekendgemaakt. Bij ANWB/Unigarant en ENRA verzekeringen geldt deze verplichting bij e-bikes vanaf 4.500 euro. Zo’n 90 procent van de verkochte e-bikes in deze prijsklasse wordt verzekerd, wat resulteert in een enorme vraag naar gecertificeerde GPS-trackers.

Sales-manager Ferry Post en commercieel directeur Jeroen van Kester.
Sales-manager Ferry Post en commercieel directeur Jeroen van Kester.

Belangrijke taak voor de after-market

“Er zijn nog niet zo heel veel OEM merken die af-fabriek connected fietsen aanbieden en het gaat ook wel even duren om deze innovatie grootschalig door te voeren. Ook staat al een hele voorraad fietsen klaar in de doos, waarmee de industrie voorlopig vooral afhankelijk is van de after-market in GPS-techniek”, stelt Jeroen van Kester, commercieel directeur van Tracefy, met meer dan 600 dealers in Nederland en België marktleider voor track & trace oplossingen in de Benelux. “Wij leveren direct aan dealers, daarnaast kunnen fietsenwinkels onze GPS-trackers bestellen bij Pendlr (Kruitbosch) en sinds kort ook bij Juncker Bike Parts (Accell Group).”

Hij noemt het, mede door de verplichting van verzekeraars, belangrijk dat dealers én consumenten gemakkelijk hun weg naar de producten van Tracefy kunnen vinden. “Met deze twee distributeurs als partner zit dat wel goed. Daarnaast zijn wij ook focusmerk bij Dynamo Retail Group en zitten we
daarmee automatisch in het assortiment van alle Bike Totaal-winkels.”

De industrie is voorlopig vooral afhankelijk van de after-market in GPS-techniek.”
— Jeroen van Kester

Kans voor fietsenwinkels

Uit een recente enquête van Tracefy onder consumenten blijkt dat ‘angst voor diefstal’ momenteel de voornaamste reden is om geen e-bike aan te schaffen. “Nu veel verzekeraars de premies verhogen en een eigen risico gaan hanteren, is het nog aantrekkelijker voor consumenten om hun eigen fiets terug te krijgen in plaats van de verzekerde waarde minus eigen risico. Naast een verzekering is een GPS-tracker dus echt van grote toegevoegde waarde, ook als deze niet verplicht is”, verklaart salesmanager Ferry Post.

Met het huidige grote aanbod aan fietsen in de markt is het als fietsretailer nog belangrijker je te onderscheiden, vervolgt hij. “Er alles aan doen om je klant zo goed mogelijk te wapenen tegen diefstal is daar een mooi voorbeeld van; je laat zo als ondernemer zien dat je betrokken bent bij je klant en meedenkt over veiligheid. Daarnaast zit er ook gewoon een prima marge op onze producten en zorgt het voor extra omzet.”

De keuze voor het dealerkanaal is bewust. “Via software hebben we het onmogelijk gemaakt voor de consument om onze producten zelf te installeren. Alleen onze dealers hebben die software, waarmee online verkoop of direct aan de consument geen optie is.”

Stand-alone versie: Tracefy Solo

Naast de Tracefy Pro komt Tracefy nu ook met een stand-alone GPS tracker, de Tracefy Solo. Post legt uit: “We begrijpen dat onze huidige GPS-propositie niet voor alle e-bikes een betaalbare oplossing is. Consumenten die een e-bike aanschaffen in een wat lager prijssegment zullen dit wellicht een te grote investering vinden, daarom komen we met een stand-alone tracker die alleen bedoeld is voor opsporing
na diefstal.”

LoRa en Sigfox niet voldoende

De Tracefy Pro wordt aangesloten op de power supply van de e-bike. Daarmee is er altijd een real-time locatie in heel Europa, rit-registratie en andere handige features; veel consumenten zullen hier nog steeds de meerwaarde van inzien. Voor consumenten die alleen een track & trace oplossing voor diefstalpreventie zoeken, is het nieuwe product een goede en betaalbare optie.

Er zijn al wel wat soortgelijke producten op de markt zoals peilzenders maar die maken doorgaans alleen gebruik van het LoRa- en Sigfox-netwerk voor een locatiebepaling. Alleen LoRa, Sigfox en WiFi sniffing blijkt niet voldoende voor fietsen. Post legt uit: “In buitengebieden kan het voorkomen dat de locatie zeer onnauwkeurig is en de fiets daarom niet traceerbaar is. Buiten onze grenzen is dit sowieso het geval, want LoRa werkt alleen binnen Nederland. Wij gebruiken LoRa in combinatie met actieve GPS en andere aanvullende locatie-technologieën. Hierdoor kunnen wij en onze partners in opsporing een gestolen fiets vrijwel altijd terugvinden.”

Wij en onze partners in opsporing kunnen een gestolen fiets vrijwel altijd terugvinden”
— Ferry Post

De Tracefy Solo, die nu al goed ontvangen wordt door dealers en distributiepartners, zal op 25 en 26 februari aan het grote publiek worden gepresenteerd tijdens het B2B festival in Den Bosch. De stand-alone tracker is vanaf 24 maart te verkrijgen en als voororder te bestellen via de gebruikelijke verkoopkanalen.

Dit artikel is gesponsord door Tracefy