De ontbrekende schakel: nieuwe tandwiel-innovatie die de fietsindustrie uitvaltijd en geld bespaart

De ontbrekende schakel: nieuwe tandwiel-innovatie die de fietsindustrie uitvaltijd en geld bespaart

Het kernthema van 2024 is duurzaamheid en daarmee zetten steeds meer bedrijven in op het gebruik van fietsen voor zakelijke doeleinden. Deze optie voor goedkoop en toegankelijk transport biedt veel voordelen, maar een fietsketting zal na enkele duizenden kilometers toch vervangen moeten worden.

Stel je voor dat een bezorger een dringende bestelling moet afleveren en plotseling breekt de ketting van de fiets. Het Britse bedrijf New Motion Labs (NML) heeft een nieuwe tandwieltechnologie ontwikkeld die zo’n tegenslag ondervangt, door conventionele kettingaandrijvingen 3,5 keer langer mee te laten gaan. De gepatenteerde Enduo Tooth Geometry (ETG) and Dual Engagement Technology (DET) bieden een eenvoudige oplossing voor fietsers en ondernemingen die grote volumes rijwielen in beheer hebben.

In 2018 richtten Marcel Fowler, Lucas Lobmeyer en Josh Palmer NML op, nadat zij zich realiseerden dat er geen wezenlijke veranderingen waren aangebracht in het ontwerp van het tandwiel, ondanks andere aanzienlijke ontwikkelingen in de kettingtechnologie. Christoph Hesterberg, eerder werkzaam als exportmanager voor Ergotec en nu hoofd van Enduo Mobility, legt uit: “Veel kettingfabrikanten richten zich op het verbeteren van de ketting, door gebruik te maken van sterker of dikker materiaal, maar dat verhoogt de kosten. Niemand had bedacht om eens goed te kijken naar het tandwiel. Dat was het geniale moment dat alles veranderde.”

En dat terwijl het feitelijk de traditionele tandgeometrie is die zorgt voor de slijtage van een ketting, vooral bij e-bikes en e-cargobikes omdat die relatief zwaarder worden belast. In 2022 lanceerde NML de Enduo Track voor baanwielrennen en de Enduo Cargo voor hoogwaardige cargobikes. Dit jaar kwam daar de Enduo Ride bij voor alle andere fietsen.

"Bij de aanvang van het project wilden we eerst zien hoe we hi-speed fietsen efficiënter konden maken. Toen we een verbetering van ongeveer 1 tot 2 procent bereikten, ontdekten we dat deze efficiëntie een enorme invloed bleek te hebben op de levensduur van de componenten”, zegt Lobmeyer, hoofd bedrijfsvoering.

Dit is met name belangrijk voor de Total Cost of Ownership (levensduurcyclus). Met de toename van B2B-toepassingen zoals commerciële cargobikes en bezorgfietsen kunnen conventionele aandrijfsystemen namelijk enorme financiële verliezen met zich meebrengen als het gaat om onderhouds- en servicekosten, bijvoorbeeld door gemiste leveringen en het effect daarvan op de internetbeoordelingen.

Maar het is ook contraproductief voor de B2C-sector, vooral als consumenten ervoor hebben gekozen de CO2-voetafdruk te verkleinen en hun voertuigen in te ruilen voor een duurzamere optie, om vervolgens te ontdekken dat ze niet kunnen reizen als gevolg van een versleten ketting.

Testen voor kwaliteit

Het bedrijf heeft samengewerkt met universiteiten in Bath, Newcastle en Stuttgart, evenals verschillende koeriersbedrijven en dienstverleners, om hun robuuste tandwielen grondig te testen. Ook is er samengewerkt met Iwis, een toonaangevend industrieel kettingbedrijf in Duitsland, om hun technologie te testen.

“Na het testen van Enduo in zeer uitdagende situaties die dagelijks voorkomen, ontdekten we dat waar conventionele kettingaandrijvingen er normaal gesproken mee ophouden na 8-10.000 kilometer, onze technologie die afstand veruit overtreft tegen aanzienlijk lagere kosten. Het gaat niet alleen langer mee dan een riem, maar is ook gemakkelijker en goedkoper in het onderhoud”, aldus Lobmeyer.

Het bedrijf voert momenteel ook een duurzaamheidstest uit van hun Enduo Cargo-systeem bij de onderneming Absolute Couriers, dat deel uitmaakt van DPD UK. Hun fietsen draaien inmiddels ruim 26 maanden en hebben al meer dan 30.000 kilometer per dag afgelegd met één ketting en tandwielset.

Duurzame productie verzekerd

New Motion Labs heeft hard gewerkt om hun processen te stroomlijnen en legt grote nadruk op het vervaardigen van kwaliteitsproducten. Ze hebben bewust gekozen voor productiepartners in Europa in plaats van Azië om een lagere CO2-voetafdruk te kunnen garanderen. Alle tandwielen zijn gemaakt van 100 procent recyclebaar staal met 100 procent gerecycleerd en recyclebaar verpakkingsmateriaal dat vrij is van plastic en metalen.

Door de strategische positie in het hart van Europa, met het ontwikkelteam gevestigd in het Verenigd Koninkrijk, de verkoop en service in Duitsland en de kwaliteitscontrolemagazijnen in Nederland, is het bedrijf in staat om markten te bedienen in zowel de Benelux als de rest van Europa.

NML gebruikt geavanceerde grafische software om er zeker van te zijn dat alle onderdelen die de fabriek verlaten 100 procent worden gecheckt op nauwkeurigheid. Momenteel is de onderneming bezig met het verkrijgen van ISO9001, ISO45001 en ISO14001 certificeringen. Sinds maart biedt ze trainingen over de montage van hun Enduo Cargo of Enduo Ride systemen aan. Deze dienstverlening wil ze in de nabije toekomst uitbreiden naar dealers.

Licentie van het ontwerp

Naast de rijwielbranche wordt de gepatenteerde tandwieltechnologie ook in licentie gegeven aan andere sectoren, waaronder de voedings-, landbouw- en motorfietssector, onder de merknaam Enduo Industry.

“Industriële klanten hebben enorme kosten als het gaat om onderhoud; dan heb je het over het stilleggen van een hele fabriek om alleen maar een ketting te vervangen. Als je deze uitvaltijd kunt voorkomen, bespaar je veel geld en inzet van arbeid en materialen”, aldus Lobmeyer.

Onbeperkte mogelijkheden

De vraag naar producten die duurzaam zijn vervaardigd en langdurig meegaan, neemt enorm toe. Nu al plaatsen fabrikanten bestellingen om Enduo tandwielen op hun fietsen van 2024 te monteren; de nieuwe tandwieltechnologie heeft het potentieel om ingezet te worden op verschillende markten. Enduo Mobility zal 3 tot 7 juli aanwezig zijn op het Eurobike-festival in Frankfurt.

Dit artikel is gesponsord door New Motion Labs