"Zo zijn we onder andere een campagne gestart op digitale reclameborden bij scholen. Daarbij richten we ons op kinderen en hun ouders met de boodschap ‘helm op is helemaal af’, terwijl de overkoepelende boodschappen van onder andere de Hersenstichting ook op senioren was gericht.
Jong geleerd is oud gedaan
Door ons te focussen op de jonge doelgroep streven we na dat het gebruik van een fietshelm op vroege leeftijd ertoe leidt dat het dragen van hoofdbescherming ook op hogere leeftijd gemeengoed wordt. Immers, als je het als kind al de normaalste zaak van de wereld vindt, dan heb je er later waarschijnlijk ook geen moeite mee. Feit is namelijk dat er onder (jong)volwassenen nog veel weerstand is om een helm te dragen op de fiets.
Fietsen is zo’n integraal onderdeel van ons dagelijks leven dat eigenlijk niemand er bij stilstaat om voor een boodschapje of naar het werk een helm op te zetten. Behalve als je een speed pedelec hebt, want dat is formeel een brommer. En op een racefiets of mountainbike uiteraard, maar daar ga je doorgaans niet mee naar de supermarkt.
Wettelijke verplichting is stap te ver
Natuurlijk willen wij fietsondernemers graag dat iedereen een helm aanschaft en dat stimuleren we graag, zoals met de minicampagne die we samen met de RAI Vereniging rondom de Dag van de Fietshelm hebben opgezet. Maar een wettelijke plicht zou toch een stap te ver zijn, zelfs als die alleen voor e-bikes zou gelden. Los van de onmogelijkheid voor handhavers om van afstand een gewone van een elektrische fiets te onderscheiden, ligt het gevaar op de loer dat de gemiddelde Nederlander aanzienlijk minder gaat fietsen na invoering van een helmplicht. En dan krijgen we te maken met meer obesitas, milieuvervuiling en verkeersdrukte. Dan is het middel wellicht erger dan de kwaal.
Het advies luidt desalniettemin: zet ‘m op!"