De illusie van fietstests: trap niet in de cijfers alleen
Helco Timmerman vindt het vreemd dat mensen massaal afgaan op korte indrukken van panelleden van fietstests. "Alsof je een auto zou kiezen op basis van hoe lekker de bekleding ruikt."
Helco Timmerman vindt het vreemd dat mensen massaal afgaan op korte indrukken van panelleden van fietstests. "Alsof je een auto zou kiezen op basis van hoe lekker de bekleding ruikt."
De Eurobike staat weer voor de deur. Deze beurs in Frankfurt is ieder jaar de plek om kennis te maken met trends en nieuwe ontwikkelingen op de nationale en internationale markt. Welke producten kunnen we de komende jaren in de winkels verwachten? Bovendien is het de gelegenheid om in korte tijd veel collega's te spreken. Hoe gaat het, waar moet ik rekening mee houden?
De zoektocht naar de Tweewielerwinkel van het jaar 2026 gaat van start. Jurylid en redacteur Hedwig Berendsen wil alvast één misverstand uit de wereld helpen: het beeld dat alleen grote winkels kunnen winnen, klopt niet.
Hoewel het dragen van een helm een belangrijke bijdrage levert aan de fietsveiligheid, is het niet de enige oplossing. We moeten blijven investeren in een veilige fietsinfrastructuur, schrijft Maarten Akkers.
De meeste winkels haalden dit fietsseizoen weer prachtige nieuwe collecties in huis, zag Ron Haker. En ook het koopgrage publiek leek er zin in te hebben.
Regelmatig komt er een seniore e-biker de winkel binnen met de tekst: 'Ik moet een helm.' Een lichte glimlach kan ik dan niet onderdrukken. 'Moet?', vraag ik vriendelijk. 'Ja, mijn kinderen vinden het niet langer veilig dat ik zonder helm op de fiets zit.'
Het is vaak één van de meest gelezen pagina's van een website of webshop. De tekst die erop staat, draait om vertrouwen en verbinding. Maar je kunt er ook kwijt welke keuzes je voor je fietsbedrijf gemaakt hebt en wat je belangrijk vindt. We hebben het over de pagina 'Over ons'.
Topdrukte betekent voor Stefanie den Breejen dat ze haar personeel extra goed in de gaten houdt. Want "de personeelscapaciteit in een tweewielerspeciaalzaak is lastig op piekmomenten".
Juryvoorzitter Ferry Smith verheugt zich op het traject van de Tweewielerwinkel van Jaar-verkiezing. Meedoen heeft voor kandidaten meerdere voordelen, schrijft hij.
De landelijke helmencampagne biedt kansen voor de branche, met name op het gebied van design en beleving, schrijft Hedwig Berendsen. "Waar zijn de glow-in-the-dark-effecten of opvallende vormen die je op de skipistes wél ziet?"
Hoe zorg je dat je het maximale uit je bedrijf haalt? BOVAG heeft hiervoor, samen met de Tweewieler Academy, een programma ontwikkeld.
Helco Timmerman kreeg onlangs bericht: de leaseaanbieder wil een hogere vergoeding. "Een stap op een glijdende schaal".
De Fiets Awards markeren de start van het fietsseizoen. Dit jaar zijn er weer sterke winnaars, met merken die breed verkrijgbaar zijn. Uit cijfers van RAI en BOVAG blijkt dat de vakhandel goed presteert: het gemiddelde aankoopbedrag en het marktaandeel stegen, terwijl de online verkoop daalde. Consumenten kiezen dus steeds vaker voor de fietsvakhandel.