Leestip: boek over de historie van Juncker

Leestip: boek over de historie van Juncker
De fabriek van Juncker in de beginjaren. Het bedrijf was net overgeschakeld van de productie van banden naar die van fietsen.

Heb jij, je ouders of misschien je grootouders in het verleden fietsen van Juncker verkocht? Heb je zelf een Juncker gereden of ben je sowieso geïnteresseerd in oude fietsmerken? Dan moet je dit boek van Vereniging De Oude Fiets over Juncker absoluut lezen.

In het boek wordt uitvoerig de geschiedenis van één van de oudste rijwielproducenten van ons land beschreven. Juncker stond bekend om haar fraaie en degelijke sportfietsen, prachtige kruisframes en onverwoestbare transportfietsen. De familie Jüncker begon als zadelmaker en schakelde later over naar de productie van een banden. In 1924 startte Juncker met het maken van fietsen.

Het kruisframe; Juncker gooide er hoge ogen mee.
Het kruisframe; Juncker gooide er hoge ogen mee.

Hoog kwaliteitsniveau wekte vertrouwen

Kenmerkend aan Juncker was dat de focus altijd lag op het continu verbeteren van de kwaliteit van de producten. Daarvoor vond het bedrijf zelf dingen uit, maar maakte het ook regelmatig gebruik van vindingen van anderen. Het betrouwbare imago en de kwaliteit van de producten werden belangrijke waarden voor zowel de verkopende rijwielzaken als hun klanten.

Juncker zag het levenslicht in Rotterdam. Dit is de vrachtwagen waarmee begin jaren dertig de fietsen en brommers naar de wederverkopers werden gebracht.
Juncker zag het levenslicht in Rotterdam. Dit is de vrachtwagen waarmee begin jaren dertig de fietsen en brommers naar de wederverkopers werden gebracht.

Uit Apeldoorn?

Bij Juncker denken we aan Apeldoorn. Uit het boek blijkt echter dat het bedrijf zijn roots in Rotterdam heeft. In 1935 nam de directie het besluit nam om de complete fabriek van de havenstad te verplaatsen naar het landelijke Apeldoorn. Een opvallende zet om zo dichtbij de concurrenten Gazelle en Sparta te gaan zitten… De verhuizing legde Juncker echter geen windeieren: het bedrijf beleefde een nieuwe groeiperiode. In de jaren zestig viel het doek voor rijwielfabriek Juncker. In 1968 nam Gazelle het bedrijf over en verdween de rijwielfabriek.

Het boek dat De Oude Fiets samenstelde, telt 192 pagina’s, is gebonden, heeft een soft cover en is geïllustreerd met honderden foto’s in kleur en zwart-wit. De uitgave kost 10 euro voor leden en 12,50 euro voor niet-leden. Dit is exclusief verzendkosten. Bestellen kan heel gemakkelijk via de website van De Oude Fiets

Harrie Hoitink

Harrie Hoitink

Hoofdredacteur Tweewieler