artikel

IMG streeft naar marktleiderschap in de Benelux

Winkel 340

Onder de overkoepelende organisatie International Mobility Group (IMG) opereren verschillende bedrijven die actief zijn in de productie en/ of distributie van (elektrische) scooters, e-bikes, fietsen en scooteronderdelen. De bedrijven binnen IMG hebben een groot netwerk van dealers en de groep heeft een duidelijke visie over de (groei)strategie. Daarin spelen dealers een belangrijke rol.

IMG streeft naar marktleiderschap in de Benelux

IMG is ontstaan vanuit de visie dat ondernemingen in de mobiliteitsbranche, die vergelijkbaar of complementair aan elkaar zijn, schaal- en synergievoordelen kunnen behalen door samen te werken. Zowel klanten (dealers) als eindklanten (consumenten) kunnen profiteren van groepsvorming.

Investeringsmaatschappij MKB Fonds initieerde na de participatie in scooterproducent Asian Gear Motors (AGM) een ‘buy and build’-strategie waarbij gestreefd werd naar verdere groei van de organisatie.

One-stop-shop voor onderdelen, fietsen, e-bikes, scooters en elektrische scooters van diverse merken

Branchegenoot BTC Scooters werd niet veel later toegevoegd aan de portefeuille van MKB Fonds, waardoor een samenwerking kon ontstaan tussen de twee bedrijven. Zij konden gezamenlijk marktleiderschap in het midden- en laagsegment realiseren en vasthouden.

Ambitie

De ambitie reikte verder: door het oprichten van IMG werden de deuren geopend naar samenwerking tussen bedrijven die actief zijn in de mobiliteitsbranche in brede zin. Niet veel later werd ook de gerenommeerde, in 1920 opgerichte groothandel in scooteronderdelen Pepe Parts aan de groep toegevoegd. Pepe Parts is de grootste leverancier van scooteronderdelen- en accessoires in de Benelux.

Ook werd onlangs producent en distributeur DutcheBike, licentiehouder van onder andere Puch (elektrische) fietsen, aan de groep toegevoegd.

Voordelen door groepsvorming

“We zien grote meerwaarde in het opereren binnen de groep. De bedrijven en merken houden hun eigen identiteit en management, maar er ontstaat wel kruisbestuiving tussen de merken en producten. Verkooppunten die zich bijvoorbeeld naast scooters ook op e-bikes en fietsen willen richten – of andersom – kunnen bij één aanspreekpunt terecht. IMG fungeert zodoende als een one-stop-shop voor onderdelen, fietsen, e-bikes, scooters en elektrische scooters van diverse merken”, zo vertelt Mitchell van der Stappen, bestuurder bij AGM/BTC, DutcheBike en medeaandeelhouder bij IMG.

Om de consument optimaal te bedienen omarmt de groep haar dealernetwerk meer dan ooit tevoren. Van der Stappen: “Wij beseffen dat dealers feitelijk het uithangbord zijn van onze organisatie, hun rol staat bij ons centraal en alleen samen kunnen we bouwen aan het succes van onze groep. Wij willen zodoende gemak en optimale service bieden aan onze dealers. Om meer voor onze dealers te betekenen hebben we onder andere onze bestelprocedures aangepast waardoor dealers lopende bestellingen eenvoudig kunnen uitbreiden met producten van collega-bedrijven uit de IMG-stal. Deze krijgen zij in één keer uitgeleverd. Voor nazorg en garantieaanvragen kloppen dealers nog steeds rechtstreeks bij de merken aan, omdat daar de technische kennis zit.”

Anticiperen op veranderende markt

Ook de veranderende consumentenmarkt kan beter bediend worden door samenwerking tussen de IMG-bedrijven. Koopgedrag verplaatst binnen de mobiliteitsbranche deels naar het online domein en wet- en regelgeving wijzigt. Van der Stappen: “Door met meerdere bedrijven op deze veranderingen te anticiperen zijn we weerbaarder in de markt. Milieueisen worden strenger en we schuiven langzaam op naar scooters zonder verbrandingsmotoren. Dat heeft uiteraard consequenties voor het assortiment en de techniek daarachter. Ook willen we onze afnemers beter voorbereiden en informeren over deze ontwikkelingen. Sinds de komst van de Euro 4-norm verzorgen we bijvoorbeeld gratis techniektrainingen. Hoe stel je diagnoses? Hoe verhelp je problemen?”

Van der Stappen vervolgt: “E-bikes zijn de afgelopen jaren al enorm in populariteit gestegen. Ook hier wil IMG de markt mee kunnen bedienen, zodoende nam IMG begin van dit jaar een belang in DutcheBike. Voor dealers die zich nog niet focussen op e-bikes zijn wij een vertrouwd gezicht. Wij kunnen hen ondersteunen bij het aanboren van de e-bike markt, zo worden zij daarin eveneens een specialist. Ook hier komen de voordelen van onze one-stop-shop-strategie terug en klinkt de visie door om zowel groei bij onze verkooppunten als de groep zelf te realiseren.”

Uitbreiding marketing en commercie

Tegelijkertijd investeert IMG met haar bedrijven in uitbreiding van marketing en commercie. “Wij willen onze dealers ondersteunen in het beter kunnen ‘branden’ van onze merken en daarmee hun eigen bedrijf. We kunnen dealers aan de verkoopkant ondersteunen, bijvoorbeeld wanneer er een nieuw model aan het assortiment wordt toegevoegd. Daarnaast ondersteunen we dealers bij het signaleren en verzilveren van kansen voor new business.”

We willen onze stempel drukken op de mobiliteitsbranche

Van der Stappen doelt daarbij onder andere op B2B-proposities. “Bezorgservices en zorginstellingen tonen vaker bij een lokale dealer interesse in een grotere vloot scooters of (elektrische) fietsen. Voor een dealer is dat uiteraard een uitgelezen kans om een grote order binnen te halen, maar dealers worstelen vaak wel met zaken als onderhoudscontracten en leaseconstructies. Wij ondersteunen daarin en werken bijvoorbeeld samen met partijen als scooterverhuurbedrijf Lease Express. Deze komt tevens uit de portefeuille van MKB Fonds.”

Klaar voor de toekomst

Van der Stappen: “Wij beseffen dat we bij IMG veel verder moeten gaan dan een goed product leveren. We moeten ondersteunend zijn, op allerlei vlakken. Na de groepsvorming en integratie en optimalisatie van de processen bij de bedrijven, kunnen we meer dan ooit stellen dat we toekomstbestendig zijn en verdere groei kunnen bewerkstelligen, ook voor ons dealernetwerk. We willen onze stempel drukken op de mobiliteitsbranche in brede zin en een significant marktaandeel behalen, zowel binnen de Benelux als uiteindelijk breder op de internationale markt.”

 

 

Reageer op dit artikel