artikel

Shimano prikkelt ondernemersgeest met renderende werkplaatsen

Werkplaats 1001

Hoe zorg je als tweewielerzaak voor een efficiënt ingerichte werkplaats die zo een nog grotere inkomstenbron wordt? En hoe creëer je een werkplaats die bijdraagt aan een professionele winkeluitstraling? Shimano heeft de kennis in huis en ontsluit die voor haar tweewielerzaken met het Werkplaatsprogramma. Nu meer retailers er gebruik van maken, heeft het bedrijf het programma geüpgraded.

Shimano prikkelt ondernemersgeest met renderende werkplaatsen

Mark Ganzeveld van Shimano ziet dat het juist nu belangrijk is om te kijken naar het rendement van de werkplaats: “Het aankoopgedrag verandert, mensen kopen hun fietsen en toebehoren overal. Je kunt dan twee dingen doen: schrikken van de ontwikkeling of kansen zien.” Na aanschaf van een fiets is de customer journey nog niet voorbij. De fiets is een product dat service en onderhoud nodig heeft. Zeker in dat deel van de customer service kunnen veel ondernemers hun toegevoegde waarde tonen en te gelde maken.

Het vernieuwde Werkplaatsprogramma is veelomvattend. Daarmee biedt Shimano onder meer de hardware die nodig is voor efficiëntie en professionaliteit in de werkplaats: kasten, werkbanken met gereedschap inlays, magazijnoplossingen, lucht- en stroomvoorzieningen, fietsstallingen en brandveiligheidskasten. Belangrijker nog is dat alles op een 2D vlekkenplan is gebaseerd en dat het bedrijf ook in de adviesrol duikt. Zo geven werkplaatsadviseurs tips over de indeling van de ruimte, zichtlijnen en interne routing.

Maatwerkoplossing

“Wij zoeken regelmatig het contact met tweewielerspecialisten. Dan komen zaken als de werkplaats en winkelinrichting aan de orde. Vaak liggen er specifieke wensen en behoeften: de winkel is bijvoorbeeld toe aan vernieuwing of er moet dringend een monteursplek bijkomen. We nemen de behoeften als vertrekpunt, zien wat voor de ondernemer belangrijk is en werken van daaruit toe naar een maatwerkoplossing, passend bij de ambities en mogelijkheden”, stelt Ganzeveld.

Het werk begint bij een vrijblijvend intakegesprek op locatie. Met behulp van diverse middelen brengt Shimano de huidige situatie in kaart. De werkplaatsadviseur van Shimano maakt foto’s van punten die hem opvallen en noteert aan de hand van een checklist alle relevante informatie: onder meer het oppervlak van de werkplaats en showroom, de indeling van de zaak en routing, en de omzet die zowel de werkplaats als de showroom door het jaar heen genereert.

De werkplaatsadviseur schetst na de scan een 2D vlekkenplan: een plattegrond van de zaak zoals die is, met analyse. “Waar komt de klant binnen en waar stalt hij zijn fiets? Is er voldoende overzicht over de zaak? Moet de medewerker ver lopen om bij het magazijn te komen? We zijn objectief en houden een spiegel voor. Wat zou anders en beter kunnen, rekening houdend met de behoeften? Iets wat ons vaak opvalt: het volume van de showroom is relatief groot, terwijl de kleinere werkplaats steeds belangrijker wordt.”

Op basis van het voorwerk brengt Shimano een discussie op gang en zoekt ze met de ondernemer naar de gewenste oplossing. “Die bepaalt zelf wat en hoe het wordt aangepakt. Vaak weten we met onze bevindingen de ondernemersgeest te prikkelen.” De winkel kan het volledige proces desgewenst uitbesteden aan Shimano en haar leveranciers en vakmensen. “Wat het exact oplevert valt vooraf nooit te garanderen, maar dat er effect is staat vast. Het nut van een professionele werkplaats wordt steeds meer gezien.”

Uitbreiding Werkplaatsprogramma

Het Werkplaatsprogramma heeft een upgrade ondergaan. Niet alleen de Werkplaats Scan met app is nieuw, ook het aanbod is uitgebreid. Zo zet Shimano sterker in op brandveiligheidskasten voor het opslaan van accu’s. Bovendien biedt het bedrijf nu ook mobiele verlengstukken van de werkplaats: een bus voor gebruik in buitengebieden en een cargobike voor kleinere verzorgingsgebieden. Beide hebben ingebouwde werkkasten. “Daarmee kunnen tweewielerzaken ter plaatse in actie komen, wat efficiënter is.”

Bij Shimano in Nunspeet is het complete aanbod als showmodel opgebouwd, van de bus en cargobike tot aan de brandveiligheidskasten en werkbanken. Retailers kunnen er inspiratie opdoen en zien wat voor hen interessant is. Ganzeveld: “Neem een werkbank. Je hebt vaste werkbanken met inlays voor gereedschappen die afgestemd zijn op de wensen van monteurs. De zelfgekozen indeling maakt het werk gemakkelijk en efficiënter. Andere opties zijn een trolley en een toolbord aan de wand. Het is goed om dat vooraf te bekijken.”

Train medewerkers op vergroten van het werkplaatsrendement
De trainingen in Shimano’s Training Center in Nunspeet maken eveneens onderdeel uit van het Werkplaatsprogramma. Ook in 2019 wordt hierin aandacht besteed aan het vergroten van het rendement van de werkplaats.

Dit artikel is gesponsord door Shimano. 

Reageer op dit artikel