Op de vloer liggen strips met enquêtevragen. Bevat de dealerportal alle noodzakelijke functionaliteiten? En zou de dealer gebruikmaken van een live chatfunctie als die feature in de portal gebouwd zou zijn? Met overtuiging gooit ondernemer Michel van de Wetering van Fietsplezier Heesch oranje pingpongballen in de glazen ja-vazen. Op creatieve wijze probeert Qwic zo relevante feedback te verzamelen tijdens haar dealershow.
Overzicht over retouren
“De vernieuwde portal ziet er echt goed uit”, zegt Van de Wetering na heldere uitleg. “In het verleden meldden we weleens retouren via de portal aan, bijvoorbeeld een defecte accu. Maar na twee weken lag die er nog, zonder dat het ons was opgevallen. En de consument gebruikte intussen de leenaccu, terwijl wij die eigenlijk voor een ander nodig hadden. Dan kreeg je te horen na contact: ‘De postdienst heeft de opdracht laten liggen’. Erg vervelend, zowel voor de klant als voor ons.”
“In de nieuwe situatie gebeurt dat niet meer, want je kunt via de portal zelf je pick-up inplannen voor de zelfgemaakte dozen. Als DHL toch niet langskomt, kun je meteen nog een keer een pick-up inplannen. Zo blijft de accu niet weken liggen.”
Stoplichtsysteem geeft inzicht
In de nieuwe situatie houd je gemakkelijk overzicht over de retouren. “Met een stoplichtsysteem zie je in één oogopslag waar eventueel knelpunten zitten, waar nodig kun je gelijk anticiperen.” Ook fijn, zegt Van de Wetering: “De schermweergave in de nieuwe portal kun je vastzetten in de consumenten- of dealermodus. Zo krijg je nooit meer discussies over prijzen – het is uiteraard vervelend als een consument plots de dealerprijs ziet. En we kunnen de communicatie over retouren via een apart e-mailadres laten verlopen. Tot dusver kwam alle berichtgeving op één plaats bij ons binnen.”
Relevant voor klantenkring
Fietsplezier Heesch is al langere tijd Qwic-dealer. In 2019 intensiveerde de samenwerking, vooral door de lancering van de Premium MN7 HS11. “Echt een fantastisch ding met 80 Nm-motor en HS11-remmen, voor een superprijs. Nul problemen mee gehad.” In coronatijd kon Qwic buitengewoon goed leveren, ondervond Van de Wetering. “Dan bouw je nóg meer op het merk. In 2022 heb ik wel gezegd: ‘Jullie prijzen je met de prijsstijgingen nu de markt uit’. Inmiddels staat het merk weer met beide voeten op de grond. Met het aangepaste prijsbeleid wordt Qwic vanzelf nog relevanter voor onze klantenkring.”
Oranje terug van weggeweest
In het gloednieuwe hoofdkantoor en experience center in Amsterdam, de locatie van de dealershow, krijgt Van de Wetering zijn mening bevestigd. “Qwic is hip, modern en stoer. Kijk naar dit gebouw, dat industrieel en strak oogt. De opzet is mooi, royaal”, zegt hij na zijn eerste bezoek. “Ook in het gebruik van kleuren is Qwic modern en onderscheidend. De oranje kleur, twee jaar weggeweest, zit vanaf nu weer in het assortiment, bij de Atlas. Die kleur valt op, Qwic durft iets en is geen grijze muis. Dat vind ik belangrijk bij een merk.”
Van alles op de hoogte
Thijs Broenink van Broenink Tweewielers heeft twee uur in de auto gezeten om vanuit het Twentse Lattrop in Amsterdam te komen. “We zijn nu een jaar of zes dealer en doen veel met het merk. Dan wil ik op de hoogte zijn van alles wat er achter de schermen speelt bij het merk.” Hij heeft noviteiten opgemerkt die niet meteen volgend jaar, maar wel op de middellange termijn volgen. “Qwic werkt aan een uitbreiding van de Mira. En er is ook een mooi, geïntegreerd display op komst.” Wel nieuw voor volgend jaar is de terugkeer van het oranje. “Echt een eyecatcher, daarmee trekt Qwic klanten, al is het bij ons niet de meest verkochte kleur.”
Online marketing
De huisshow biedt voor Broenink vooral nieuws op het vlak van dealerondersteuning. “Je voelt aan alles dat Qwic druk bezig is om zaken steeds te verbeteren. Neem bijvoorbeeld marketing: eerst ging het allemaal via landelijke campagnes, via televisie. Heel goed, mensen praten over het merk. Maar volgend jaar kiest Qwic voor regionale, online campagnes waarin de naam van onze zaak wordt meegenomen. We krijgen een eigen landingspage op de website van Qwic, via social advertising wordt daar traffic naartoe gegenereerd. Dat werkt voor onze zaak wellicht nog beter, ik geloof er in ieder geval in.”
Plug & play
Broenink is ook langs de technische servicehoek op de dealershow gelopen en weet één ding zeker: de monteurs zullen blij zijn als ze horen over de verbeterde versie van BESST Pro. “We werken al langer met deze digitale tool van Bafang, maar Qwic heeft hem verbeterd. Als je een fiets aan de tool koppelt, zie je in één oogopslag of het systeem een update nodig heeft. Het is gewoon een kwestie van plug & play. Je kunt ook per niveau instellen hoe de ondersteuning erin moet komen. Er komt daarnaast een mogelijkheid voor een service-interval en de historie van error codes wordt bijgehouden. Je hebt zo inzicht in het verleden van de fiets.”
Hoge salesverwachtingen
De ondernemer voorziet een hoopvol 2024 als het om Qwic-sales gaat. “Als merk doet Qwic het gewoon goed, het merk wil heel graag optimale service verlenen. Laatst werd ik bijvoorbeeld gebeld om te horen wat ik van de customer service vond, hoe ik nog beter geholpen zou kunnen worden. Al dat soort kleine dingen draagt bij aan betere verkopen”, zegt hij. “Nog belangrijker voor sales is dat het prijsbeleid terug op het oude niveau is. Als je naar de prijs-kwaliteitverhouding kijkt, is Qwic weer heel interessant geworden.”
Dit artikel is gesponsord door Qwic