Steeds meer klachten over VanMoof

Steeds meer klachten over VanMoof

De Gelderlander meldt in een artikel dat er nog steeds veel klachten zijn over de e-bikes van VanMoof. Vorig jaar waren die er ook al, maar er lijkt niet veel verbeterd te zijn. De lange wachttijd voor een reparatie is de meest gehoorde klacht en de belofte van reparatie binnen hooguit zeven dagen wordt vaak niet gehaald.

In het artikel vertellen meerdere eigenaren van een VanMoof over de ergernissen met hun e-bike. Er zijn veel technische storingen met zo’n beetje alle onderdelen die op de fiets zitten, zoals versnellingen die niet doorschakelen, de bel die het niet doet of een foutmelding waardoor de fiets niet start. Een van de eigenaren die de fiets twee jaar geleden kocht is in de afgelopen jaren wel twintig keer bij VanMoof geweest voor reparatie. Verder vertelt iemand die bij een reparatiehub heeft gewerkt dat mensen soms zelfs met een nieuwe fiets kwamen die niet werkte, direct uit de doos. Zijn indruk is dat er geen kwaliteitscontroles worden uitgevoerd.

Peace of Mind-service werkt niet

Kopers van VanMoof kunnen een Peace of Mind-service afsluiten, maar helaas blijkt dat in de praktijk niet te werken. Rijders moeten bij reparatie naar een reparatiehub van VanMoof, omdat er speciale gereedschappen gebruikt worden. Verder wordt er een leenfiets beloofd, maar die wordt niet aangeboden of is niet voorradig.

Lange wachttijden

Maar de grootste irritatie zijn de lange wachttijden voor reparatie. In plaats van de beloofde zeven dagen, loopt dat vaak op tot soms zelfs negen weken. Een woordvoerder van VanMoof laat de krant weten dat klantenservice en tevredenheid 'de hoogste prioriteit' zijn. Dat blijkt niet uit het feit dat de klantenservice alleen via chatbox of mail te bereiken is.

Te snelle groei

Een van de oprichters van VanMoof Taco Carlier gaf vorig jaar aan dat de lange wachttijden te wijten waren aan de snelle groei en dat er aan werd gewerkt. Als huidige oorzaak voor de wachttijden noemt een woordvoerder volgens De Gelderlander de wereldwijde crisis in de aanvoerketen. Verder wilde het bedrijf niet reageren.