Taco Carlier over de VanMoof V: hyperbike met flexibele snelheidslimiet

Als het aan VanMoof ligt, is de nieuwe V die eind dit jaar op de markt verschijnt véél meer dan een elektrische fiets. Deze ‘hyperbike’ met een flexibele snelheidslimiet moet volgens oprichter Taco Carlier zorgen dat elke overbodige autoverplaatsing voortaan per fiets gaat. Carlier neemt ons mee voor een blik in de (nabije) toekomst.
Delen:
VanMoof-oprichter Taco Carlier: “De V moet vooral een discussie aanzwengelen. Zodat er eindelijk een omslag komt in de car-first-mentaliteit. Dát is het grote doel.” (foto's VanMoof)

Afgelopen najaar deelde VanMoof de eerste informatie over de nieuwe, elektrische V. Geen e-bike of speed pedelec, maar door VanMoof omschreven als ‘hyperbike’. Een nieuwe categorie fiets volgens de Amsterdammers. Want, zegt het merk, zoiets als de V laat zich met niets vergelijken. De fiets heeft vering voor en achter, dikkere banden en een iconisch frame. Het voornaamste van alles is de technologie. Hij trekt krachtig op dankzij tweewielaandrijving, schakelt automatisch, heeft een extra grote accucapaciteit en werkt met twee voor VanMoof bekende technologieën: de Kick Lock en Theft Defense. Aan IoT-innovaties geen gebrek dus.

VanMoof typeert de V als een hyperbike; hij kan 60 km/uur en past zich qua snelheid aan de omgeving aan.

Doel: discussie op gang brengen

“Met de pre-orders is het heel hard gegaan, met name vanuit Duitsland, Nederland en Amerika. Er is ontzettend veel vraag naar, mensen kunnen niet wachten tot de V eind dit jaar eindelijk op straat is te zien”, zegt Taco Carlier, CEO en oprichter van VanMoof. “Maar dat vind ik persoonlijk niet het belangrijkste. De V moet vooral een discussie aanzwengelen. Zodat er eindelijk écht een omslag komt in de car-first-mentaliteit. Dát is het grote doel.”

Fietspad in de stad: aflopende zaak

Nederlandse steden zouden hun voorsprong op fietsgebied zo maar eens kunnen verliezen, meent Carlier. “Amsterdam, Utrecht en Den Haag kunnen de fietsgroei nauwelijks bijbenen met hun fietspaden. Mijn opvatting is: fietspaden zijn fantastisch buiten de stad. Je kunt in Nederland overal naartoe trappen. Maar in de stad lopen ze een beetje op hun einde. In bijvoorbeeld Amsterdam zie je zoveel nieuwe vormen van mobiliteit: Birootjes, elektrische bakfietsen, cargobikes. Het is te vol op de fietspaden, het past niet meer. De enige oplossing is dat je dan de straat openstelt. In die zin lopen Parijs en Berlijn nu voor op Nederlandse steden.”

Fietscultuur maakt internationale opmars

In Parijs is al een snelheidsbeperking van 30 km/uur ingevoerd voor auto's

Carlier: “Ik schatte kortgeleden dat het tot twintig jaar zou duren voordat steden over de hele wereld net zo’n goeie infrastructuur zouden hebben als in Nederland. Ik dacht: fietsen wordt voor die tijd internationaal nooit zo groot als in Nederland. Maar de afgelopen periode is er een flinke positieve verandering geweest. Kijk naar Parijs, waar vorige nazomer een snelheidsbeperking van 30 km/uur voor auto’s is ingevoerd. In de binnenstad zijn wegen vrijgemaakt voor fietsers. En neem Berlijn. Die stad heeft onlangs aangekondigd dat een gebied ter grootte van Manhattan wordt afgesloten ten behoeve van fietsers.”

Taco Carlier ziet een snelle ontwikkeling om steden autoluw te maken. “Bestuurders hebben het licht gezien. Men ziet in hoe mooi steden kunnen zijn met minder auto’s. Dat het dan zoveel stiller op straat is. Dat de lucht dan schoner is. De fiets krijgt ruim baan. Al deze ontwikkelingen speelden al vóór de pandemie, corona heeft ze hooguit iets versneld.”

Taco Carlier: “Ik vind het nog steeds een ongelooflijk iets dat er soms ‘jongetjes’ met snelle sportwagens door de stad scheuren, terwijl ik daar met mijn gezin fiets.”

Flexibele snelheidslimiet

Een probleem bij e-bikes in de stad is de snelheid: speed pedelecs ondersteunen tot 45 km/uur, maar in de stad wordt die snelheid zelden gehaald. Buiten de bebouwde kom wordt van reguliere e-bikes soms meer verlangd dan de huidige 25 km/uur. “Met de e-bike hebben we op vervoersvlak een perfecte tool. Maar wat doen we? We werken met twee e-bikecategorieën met snelheidslimieten en veel onaantrekkelijke regels. Wij benaderen het anders. De V kan 60 km/uur. Vandaar dat we de V als onderdeel zien van een nieuwe categorie, hyperbikes.”

De V heeft een topsnelheid van 60 km/uur. Via geofencing wordt de snelheid aangepast aan het gebied waar de fiets zich bevindt: 60 km/uur op een rustige weg in het buitengebied, 25 km/uur in de bebouwde kom.

Overal 60 km/uur?

Amsterdammers met een speed pedelec voelen zich niet veilig op de grote weg

Het is niet dat Carlier ervoor pleit om overal – binnen en buiten de bebouwde kom – 60 km/uur te rijden. Daarom bouwt VanMoof speciale technologie in die ervoor zorgt dat de snelheid aan de hand van geofencing automatisch wordt gelimiteerd. In het buitengebied kan de V sneller, in de bebouwde kom ligt de max lager. “Een speed pedelec is natuurlijk een fantastisch product. Met 45 km/uur ben je sneller van Haarlem in Amsterdam en van Zoetermeer in Den Haag dan met de auto. Altijd. Maar met diezelfde speed pedelec moet je in de stad volgens de regels op de weg rijden. Alle Amsterdammers met een speed pedelec die ik heb gesproken, voelen zich niet veilig op de grote weg. Dan moeten we een oplossing vinden, en die hebben wij met geofencing.”

Snelheid regulieren is geen rocket science

De techniek om de snelheid van de V te reguleren is volgens Carlier vrij eenvoudig. Er is een wisselwerking tussen twee systemen: het ene bakent de bebouwde kom af, het andere volgt voortdurend de locatie van de fiets. Betreed je als fietser de stad, dan geldt er plots een ander snelheidsmaximum. “Komen er wijken bij, dan kunnen we de technologie van afstand updaten”, stelt Carlier.

In de basis simpele technologie
“Het is in principe vrij simpele technologie. Maar je moet die zó diep installeren in je hardware, in je elektronica, dat je die maar niet zomaar kunt omzeilen. Een standaard, bestaande fiets even van die technologie voorzien, werkt in de regel niet. VanMoof bouwt dit soort fietsen met innovatieve technologie van scratch op, alles zit geïntegreerd zodat je niets kunt manipuleren. Vergelijk het met een videokaart in je Apple: die haal je er ook niet even uit.”

Overheden ‘om’ krijgen

VanMoof is sinds kort in contact met lokale overheden om hen over te halen mee te draaien in het V-project. “Wat we vragen? Of onze V in de bebouwde kom op het fietspad mag als wij kunnen garanderen dat de snelheid op 25 km/uur is begrensd”, vertelt Carlier, die aangeeft met meerdere steden in contact te zijn. “Het fijne is dat niet alle steden van meet af aan mee moeten doen. Het kan straks best zo zijn dat je een V rijdt en in Utrecht nog op de weg moet rijden, maar in Amsterdam wel op het fietspad wordt toegelaten omdat de geofencing daar al werkt. We verwachten dat een paar steden bij de marktintroductie meedoen. Hopelijk volgen er meer zodra ze de technologie hebben gezien.”

Eind dit jaar moet de V op de weg te zien zijn.

VanMoof staat open voor samenwerkingen

VanMoof lobbyt op eigen houtje bij gemeenten, hoewel andere merken misschien ook baat kunnen hebben bij dergelijke regelverandering. BMW bijvoorbeeld, lanceerde vorig jaar op de IAA een fietsconcept met soortgelijke technologie. Carlier: “We voeren zelf de gesprekken, maar staan wel open voor samenwerking met andere partijen. Misschien moeten we – dat is nu nog speculeren – nadenken of we ons systeem kunnen openstellen voor andere fietsmerken.”

Ongelooflijk dat er ‘jongetjes’ met snelle sportwagens door de stad scheuren

Carlier vervolgt: “Misschien kunnen we zelfs de krachten met de auto-industrie bundelen. Zodat de technologie van geofencing ook voor auto’s beschikbaar wordt gesteld. Ik vind het nog steeds een ongelooflijk iets dat er soms ‘jongetjes’ met snelle sportwagens door de stad scheuren, terwijl ik daar met mijn gezin fiets. We geven een enorme, mijns inziens te grote verantwoordelijkheid aan mensen.”

Taco Carlier: Alibaba-fietsen van de weg af

Taco Carlier ziet dat er steeds meer typen fietsen bijkomen en dat niet alle fietsen via de reguliere kanalen de markt betreden. Daarom is het volgens Carlier belangrijk scherp toezicht te houden. “De Nederlandse vakhandel kan heel braaf alleen fietsen verkopen die goed gelimiteerd zijn en over solide technologie beschikken, maar ondertussen kopen mensen Alibaba-apparaten die met 60 km/uur over het fietspad schieten zonder dat er ook maar getrapt wordt. Een flitssysteem voor fietsers in de stad is er nog niet, maar het idee is interessant. Uit veiligheidsoogpunt ontkom je er niet aan om snelheid te reguleren en controleren op het fietspad.”

Auto hoeft de stad niet uit

De stad helemaal afsluiten voor auto’s hoeft niet, stelt Carlier. Hij pleit eerder voor een samenspel. Met de opkomst van meer connectivity-toepassingen en zelfrijdende auto’s is er volgens hem veel mogelijk. Vervoersmiddelen zouden in de toekomst wellicht met elkaar kunnen communiceren. “Je moet steden niet volledig willen afsluiten voor auto’s. Je hebt ze nodig, denk aan bevoorrading en goederentransport. Alleen moeten we er wel voor zorgen dat onnodige verplaatsingen niet meer per auto gaan. Alternatieven moeten we aantrekkelijker maken, zodat de auto alleen nog wordt gebruik als je je tussen steden moet verplaatsen. Dat is waar het vanuit de overheid ook naartoe zal gaan. Mijn voorspelling is dat verbrandingsmotoren snel verboden worden, nog voor 2030. Als mensen konden zien wat ze inademen, dan waren die al lang en breed verboden.”

Dit vind je misschien ook interessant