De Air 30 Ultra beschikt over een intern automatisch 3-versnellingssysteem van BAFANG. De fiets schakelt bij 13 kilometer per uur van de eerste naar de tweede versnelling en bij 19 kilometer per uur naar de derde. Daarmee wil ADO een veelgehoorde klacht over e-bikes met één versnelling tackelen: de onnatuurlijke hoge trapfrequentie bij hogere snelheden, ook wel bekend als ‘ghost pedaling’. Hierbij wordt de trapkracht niet meer effectief geregistreerd door de koppelingssensor. Het gevolg: minder motorondersteuning en minder comfort.
De 3-versnellings automatische motor lost dit probleem op door het trapritme te optimaliseren bij toenemende snelheid. Fietsers kunnen zo versnellen tot 25 km/u, met een stabiele krachtopbouw en meer rijcomfort.

Onderhoudsarm ontwerp
De fiets is voorzien van een koppelsensor die de trapkracht van de fietser meet en daar de motorondersteuning op afstemt. In combinatie met een onderhoudsvrije carbon riemaandrijving – volgens de fabrikant goed voor tot 30.000 kilometer – biedt de fiets een stille, soepele rit zonder vet of kettingslijtage.
Twee rijmodi: Eco en Sport
Gebruikers kunnen kiezen uit twee rijstanden: een Eco-modus, gericht op actieradius en vlakke wegen, en een Sport-modus, die volgens de specificaties tot 33 procent extra ondersteuning biedt – met name bedoeld voor heuvelachtig terrein of bruggen.
Verder is er aandacht besteed aan digitale functies. De ingebouwde IoT-module maakt gps-tracking mogelijk en geeft via de ADO Smart App toegang tot beveiligingswaarschuwingen, batterijstatus, navigatie en ritgegevens.

Accu met zij-invoer
De accu is zijdelings uit het frame te halen en op een andere locatie op te laden. Dat kan handig zijn voor fietsers die hun e-bike niet binnen stallen, maar de accu toch veilig willen opladen. De adviesprijs voor de Air 30 Ultra ligt op 1.999 euro.
Dit artikel is gesponsord door ADO Ebike.