Vakhandel en consument bouwen op fietsbeveiliging

Het toenemende aantal fietsdiefstallen een halt toeroepen. Dáár wil ABUS maar wat graag een steentje aan bijdragen. Het Duitse merk zet volop in op innovatieve productontwikkeling en ondersteuning van de vakhandel.
Maarten Spanjaart: “De prijs groeit mee met de stijgende prijs van fietsen.”

“Het groeiend aantal e-bikediefstallen is een groot probleem in Nederland. Ondanks alle maatregen krijgen we dat vooralsnog niet teruggedrongen”, zegt sales director Maarten Spanjaart van ABUS. Hij ziet dat consumenten met high-end fietsen graag preventiemaatregelen treffen. “Op slotengebied merken we al een paar jaar dat de vraag naar kwalitatief hoogwaardige sloten stijgt. De gemiddelde verkoopprijs van sloten groeit mee met de stijgende prijs van fietsen.”

Daarbij neemt het besef toe dat enkel een ringslot onvoldoende is. “Er is een significante verschuiving in de verkoop van een insteekslot naar een separaat tweede slot in de vorm van een ketting- of vouwslot. De markt reageert hiermee op de wijziging van de polisvoorwaarden van enkele grote verzekeraars. Sinds april moeten fietsen van boven de 3.500 euro verplicht een tweede slot hebben; een insteekslot wordt niet als tweede slot gezien.”

ABUS geldt in slotenland steeds vaker als het voorkeursmerk. Spanjaart verwijst naar de recente slotentest van ANWB, in oktober gepubliceerd in De Kampioen. Zowel in de categorie ART2- als ART3-sloten kwam het merk als beste uit de bus. In eerstgenoemde met de IVEN Chain 8210, in de tweede met de IVY Chain 9210. “Dergelijke vergelijkende onderzoeken zijn een mooi houvast voor consumenten en daarmee ook voor de vakhandel interessant.”

Alarm bij diefstal

ABUS voorziet haar sloten meer en meer van innovatieve technologie. Zo is een aantal Bordo-vouwsloten uitgerust met akoestische beveiliging. Gaat een dief aan de haal met de fiets, dan klinkt een alarm. “Sinds vorig jaar hebben we ook een losse module, de Alarmbox, voor bevestiging op de fiets. Daarin zit een 3D-sensor. Is die box ingeschakeld en beweegt de fiets langer dan drie seconden, dan ziet hij dat als een aanval en schakelt de alarmmodus in met een alarm van 100 decibel.”

De Alarmbox is ook geschikt voor beveiliging van andere eigendommen en datzelfde geldt voor de ABUS IoTect 9001, een smartslot dat samen met Vodafone is ontwikkeld. Het slot dat voor tal van doeleinden valt te gebruiken, heeft onder meer een GPS-zender, simkaart en geofence-functie. “In fietsland spelen we hiermee in op de groter wordende vraag naar deelfietsen. We doen dat met een product dat sterk in ontwikkeling is en gebruiken onze eigen mensen, ontwerpen en patenten. Dat maakt ons voor de toekomst veel flexibeler.”

Ondersteuning

ABUS ondersteunt de vakhandel op allerlei manieren om de saleskansen te vergroten. Er zijn wekelijks nieuwsbrieven voor informatie- en kennisoverdracht en er is dagelijks een vierkoppig team van accountmanagers onderweg. Zij geven voorlichting, vertellen over productontwikkelingen, bieden hulp bij winkelpresentaties en voorzien in POS-materialen. “We ondersteunen daarnaast bij open dagen en andere events en organiseren jaarlijks vier trips naar ons hoofdkantoor. Dan kun je met eigen ogen zien hoe innovatief ABUS te werk gaat.”

De fabrikant heeft tevens succes met de Matchmaker. Die is er zowel voor helmen als voor sloten. “We hebben een enorm breed assortiment. Uiteindelijk willen we de consument in een paar simpele stappen naar het ideale slot navigeren. Het advies wordt onder meer gebaseerd op het type fiets, het diefstalrisico en de gewenste bediening: met een sleutel of telefoon”, zegt Spanjaart. “De Matchmaker is tevens ideaal als verkoopondersteuning met alle details in video’s die de klant helpen bij hun keuze. Voor dealers is het mogelijk om de Matchmaker in de wand te presenteren.”

Dit artikel is gesponsord door Abus.