Hannes de Jong (Heskon): 'Wij maken accurevisie aantrekkelijk'

Hannes de Jong (Heskon): 'Wij maken accurevisie aantrekkelijk'
Reviseren is beter voor het milieu en is voor de consument vaak wel een derde goedkoper dan vervangen.

Steeds meer tweewielerzaken nemen accurevisie op in hun dienstverlening. Accu-revisiespecialist Heskon heeft een portal ontwikkeld. Aan de hand daarvan kunnen winkelmedewerkers ter plekke een advies uitbrengen aan consumenten met een versleten e-bikeaccu.

Naar schatting worden er nu jaarlijks circa vijfentwintigduizend accu’s opgelapt voor een tweede leven. Dat aantal gaat snel omhoog, voorspelt directeur Hannes de Jong van Heskon. De grondstoffen om nieuwe accu’s te produceren zijn immers schaars, met als gevolg geringe beschikbaarheid. Dat is echter niet het allerbelangrijkste argument om als fietsretailer aan reviseren te denken: een e-bikeaccu hoeft in veel gevallen helemaal niet vervangen te worden.

Reviseren goedkoper dan vervangen

Reviseren is beter voor het milieu en is voor de consument vaak wel een derde goedkoper dan vervangen. In het geval van accurevisie via Heskon heeft de dealer doorgaans eenzelfde marge als op de verkoop van een nieuwe accu. “In de meeste gevallen is het nu zo dat een fietsenzaak een consument met een accuprobleem adviseert een nieuwe te kopen. Dat kost soms wel 650 euro of meer. Terwijl de klant voor vaak minder dan 400 euro zijn eigen accu gereviseerd en dus als nieuw terug kan krijgen. Een goede fietsenmaker stelt voor: ‘Ik zie mogelijkheden voor revisie, laten we uw accu opsturen naar een specialist. Binnen één a twee weken heeft u de accu terug, met garantie. Lukt het onverhoopt niet de accu te reviseren, dan geldt: no cure no pay. Dan pas kijken we naar een nieuwe’.”

Online portal

Heskon maakt het revisieadvies van dealers eenvoudiger met een online portal. Op heskon.nl genereren fietsenzaken een account. Vervolgens hebben zij toegang tot de database met nagenoeg alle beschikbare accu’s op de Nederlandse markt. Staat er een consument voor de desk met een versleten accu, dan geeft de website aan wat het kost om dit specifieke model te reviseren. Fietsenmakers zien zowel de adviesprijs aan consumenten als de kosten voor de dealer.

Na plaatsing van een bestelling halen wij de versleten accu op het gewenste moment op”

De Jong: “Na plaatsing van een bestelling halen wij de versleten accu op het gewenste moment op. Wij plaatsen een nieuw binnenwerk en testen de gereviseerde accu uitvoerig. Daarna gaat de accu via de dealer binnen één tot twee weken weer terug naar de consument. Die kan op dat moment nog kiezen of hij voor één of twee jaar garantie gaat. Eén jaar is de standaard, voor twee jaar vragen we een kleine meerprijs.”

Welkomstpakket voor account

Fietsenzaken die een account aanmaken op www.heskon.nl en voor het eerst gebruikmaken van de dienstverlening, ontvangen een welkomstpakket. Die bestaat uit onder andere een brochure over accurevisie en een beslisboom. “Zo helpen we fietsenzaken de juiste keuzes te maken bij de intake. Een accu die is gevallen en in stukken ligt, is toe aan vervanging en hoeft niet opgestuurd te worden. Maar de accu van een consument die zegt dat hij vijf jaar geleden nog tachtig kilometer met ondersteuning kon rijden en nu maar twintig, kan prima gereviseerd worden.”

De Jong adviseert retailers om nú voor te sorteren op de groeiende vraag naar accurevisie. “Nu nog weet bijna geen enkele consument met een e-bike dat er een mogelijkheid is om een accu te reviseren. Maar dat gaat vast en zeker veranderen. In de media is er veel aandacht voor refurbishing. Consumenten zien dat accu’s kostbaar zijn en zoeken naar alternatieven. Het moment is nabij dat de consument zegt: ‘Een nieuwe accu is me te duur, knap hem maar op!’ Voor dat moment moet de structuur bij de retailer in orde zijn.”

Dit artikel is gesponsord door Heskon