artikel

Altena-bike maakt ombouw tot driewieler eenvoudig

Winkel 497

Altena-bike maakt het mogelijk dat mensen nog langer kunnen blijven fietsen, ongeacht de leeftijd en lichamelijke gesteldheid. Het Brabantse bedrijf heeft met de Opus-3 de module in huis waarmee vrijwel elke fiets en e-bike eenvoudig omgebouwd kan worden tot driewieler.

Altena-bike maakt ombouw tot driewieler eenvoudig

Een aantal jaren geleden kwam constructeur Anton Wiegers erachter dat sommige mensen die ouder worden of een medisch probleem hebben (gehad) niet meer zo gemakkelijk op de fiets stappen. Ze zijn angstig in het drukke verkeer, hebben evenwichtsproblemen of andere fysieke ongemakken. Kinderen en kleinkinderen raden hun ouder of grootouder soms uit voorzorg af om nog langer fietsritten te maken. Dat is jammer, want de fiets is juist een heel goed middel om onder de mensen te komen, in beweging te blijven en volop plezier te beleven.

Van tweewieler naar driewieler

“Het logische alternatief, de aanschaf van een driewieler, is niet voor iedereen haalbaar. De aanschafprijs daarvan is soms te fors, zeker als de huidige fiets, in dit geval meestal een elektrische, pas zeer recentelijk is aangeschaft. Op korte termijn weer een behoorlijke geldsom uitgeven, kan men niet of wil men liever niet.

Altena-bike op de Vélovak

Op Velovak demonstreert Anton Wiegers van Altena-bike het systeem aan tweewielerspecialisten (stand 502). De Opus-3 wordt via de vakhandel aan de man gebracht.

Wiegers bedacht een oplossing daarvoor. “Ik  heb een module ontwikkeld, de Opus-3. Daarmee kunnen mensen hun eigen fiets, al dan niet elektrisch, ombouwen tot een driewieler. Voor vrijwel alle fietsen is dit een geschikte oplossing.”

Bestaand frame blijft onaangetast

De Opus-3 bestaat uit een frame van blank roestvast staal met twee fraaie 20-inch-wielen met schijfremmen. Deze wordt aan de achterzijde in de bestaande padden van de fiets bevestigd. Dat kan nadat het bestaande achterwiel is verwijderd. De oorspronkelijke naaf van de fiets – meestal een Nexus7 of Nexus8 – wordt hergebruikt.

“Het mooie aan deze module is dat we het frame met rust laten. Er wordt noch in gezaagd noch aan gelast”, zegt Wiegers. “In de meeste gevallen heeft de technisch specialist de fietsen binnen twee à drie uur omgebouwd tot een driewieler.”

Langer in contact met consument

Altena-bike biedt de Opus-3 al langer aan. Jaarlijks verlengt het bedrijf zo bij honderden mensen het fietsplezier. In de afgelopen jaren heeft Altena-bike ondervonden dat de vakhandel,  die als tussenschakel fungeert, er garen bij spint.

“Heel vaak is de klant die voor de ombouw naar driewieler kiest al op een wat hogere leeftijd. Hij of zij komt al vele tientallen jaren bij de tweewielerspecialist over de vloer. Door deze vernuftige module te presenteren, biedt de specialist extra service en blijft hij langer in contact met de consument. Kinderen en kleinkinderen zijn blij met de oplossing en zetten ook gemakkelijker een stap in de zaak.”

Tweewielerbedrijven verrassen

Nog lang niet alle tweewielerbedrijven  zijn bekend met het systeem van Altena-bike. Om de bekendheid te vergroten, kiest Altena-bike opnieuw voor beursdeelname aan Velovak in Gorinchem.

Wiegers: “Vorig jaar stonden we er ook en hebben we veel tweewielerzaken positief kunnen verrassen met deze simpele module. We willen dat dit jaar opnieuw doen en laten daarom zien hoe eenvoudig het is om een bestaande fiets of e-bike om te bouwen tot driewieler die vervolgens weer vele jaren dienst kan doen.”

Dit artikel is gesponsord door Altena-bike

 

Reageer op dit artikel