Helmplicht? Meer dan de helft van de rijders laat de snorfiets staan

Helmplicht? Meer dan de helft van de rijders laat de snorfiets staan

In een recent verschenen rapport van Arcadis geeft 55 procent van de snorfietsers aan over te stappen naar een ander vervoermiddel als de helmplicht wordt ingevoerd. Vier op de tien kiest voor de auto.

Het ontbreken van een helmplicht is naast de lagere maximumsnelheid in combinatie met een plek op het veilige fietspad voor honderdduizenden snorfietsbezitters van doorslaggevend belang om voor dit voertuig te kiezen. Voor aanbieders van deelscooters is een helmplicht bovendien praktisch onuitvoerbaar en onhygiënisch. Uit het onderzoek van Arcadis blijkt dat een helmplicht voor snorfietsen de bereikbaarheid en leefbaarheid in voornamelijk steden verder onder druk zet. Alle vormen van tweewielers zijn daarin keihard nodig.


Deze artikelen vind je vast ook interessant:


Eventuele helmplicht snorfietsen zet rem op klimaatdoelen

Een vijfde van de afgelopen jaar verkochte snor- en bromfietsen was elektrisch aangedreven. BOVAG en RAI Vereniging benadrukken dat de snelle elektrificatie van het snorfietspark de afgesproken klimaatdoelen in hoog tempo dichterbij brengen. Bij een eventuele helmplicht voor snorfietsers zal deze ontwikkelingen spaak laten lopen.

Verkoop snor- en bromfietsen hoogste sinds 2010

De afzet van nieuwe snor- en bromfietsen/-scooters was in 2020 op het hoogste niveau sinds 2010. In totaal werden er 84.711 exemplaren geregistreerd en dat betekende een stijging van 45 procent ten opzichte van een jaar eerder. Een vijfde daarvan was elektrisch aangedreven, zo blijkt uit cijfers van RAI Vereniging, BOVAG en RDC.

Het artikel gaat verder na de foto.

Een helmplicht jaagt 4 op de 10 snorfietsers richting de auto. De gevolgen voor de verkopen van (elektrische) snorfietsen laten zich raden.

Driekwart verkopen is snorfietsvariant

De behoefte aan individuele vormen van vervoer is in 2020 door de coronacrisis flink gegroeid. Mede door de beperkingen in het OV werd vaker gekozen voor de fiets, motor en scooter als alternatief. Van alle nieuwe scooters afgelopen jaar betrof bijna driekwart een snorfietsvariant met een maximumsnelheid van 25 km/u, terwijl dat in 2019 nog geen twee derde was.

Het artikel gaat verder na het kader.

Scooterbranche op koers voor Klimaatakkoord

In totaal werden 62.348 nieuwe snorfietsen afgeleverd, waarvan bijna 22 procent elektrisch aangedreven was. Een jaar eerder bedroeg het aandeel van elektrische varianten in de snorfietsverkoop nog 15%. Zodoende ligt de scooterbranche goed op koers om invulling te geven aan het Klimaatakkoord waarin is afgesproken dat vanaf 2025 nieuwe snorfietsen alleen nog maar elektrisch zijn. De hoge mate van elektrificatie valt deels toe te schrijven aan de toenemende populariteit van deeldiensten die vrijwel alleen elektrische snorfietsen inzetten.

Ook toename in verkoop bromfietsen

Het aantal registraties van nieuwe bromfietsen (maximumsnelheid 45 km/u) steeg van 19.927 in 2019 naar 22.423 vorig jaar; een toename van 12,5%. Net als bij de snorfietsverkoop nam het aandeel van elektrische varianten onder de nieuwe bromfietsen toe, van 14% in 2019 naar ruim 18% in 2020.

De meest geregistreerde snorfiets-merken in 2020 waren:

  • Piaggio (12.208 stuks)
  • Sym (8.047 stuks)
  • La Souris (6.251 stuks)

De meest geregistreerde bromfiets-merken in 2020 waren:

  • Sym (4.780 stuks)
  • Piaggio (3.762 stuks)
  • Kymco (1.975 stuks).