De onderneming is vanuit het Duitse verkoopkantoor actief in heel Europa. In meerdere Europese landen zijn de merken Hercules en Wanderer verkrijgbaar via de fietsvakhandel. Vanuit het kantoor in Emstek opereren de afdelingen verkoop, aftersales, marketing en productmanagement op Europees niveau. “Hercules en Wanderer zijn merken waarbij kwaliteit en design voorop staan”, zegt Sascha Pleye, marketingmanager van Hercules GmbH. “De ontwikkeling van het frame en de keuze voor hoogwaardige componenten hebben een grote invloed op de tevredenheid van de consument.”
Website vernieuwd
“Marketing is een belangrijk instrument om onze sterke punten over te brengen”, zegt Pleye. “In 2024 is de website vernieuwd en beschikbaar gemaakt in meerdere Europese talen, waaronder Nederlands. De e-bikes en fietsen worden overzichtelijk gepresenteerd met productfoto’s en specificaties. Ook kunnen consumenten eenvoudig dealers vinden, net als garantievoorwaarden en handleidingen.”
Begin 2025 is voor dealers een nieuwe B2B-website gelanceerd. “Hierop kunnen dealers makkelijker informatie vinden over de collecties e-bikes en fietsen, evenals over de specificaties van Hercules en Wanderer. Ook de beschikbaarheid van modellen is nu overzichtelijk weergegeven.”

Trainingsvideo’s
Het bestellen van e-bikes en onderdelen is vereenvoudigd. “Dealers kunnen zich aanmelden voor garantievragen, onderdelen bestellen en tickets aanmaken. Op de B2B-website staan ook de contactgegevens van de aftersales- en verkoopafdeling. Voor de montage van onderdelen of accu’s zijn trainingsvideo’s beschikbaar. Daarnaast vinden dealers er informatie over EAN-codes, gewichten, en beeldmateriaal zoals foto’s en video’s van Hercules en Wanderer-producten.”
Hercules GmbH is actief op sociale media zoals Facebook, Instagram, LinkedIn en YouTube. Deze kanalen worden centraal beheerd vanuit Duitsland. Voor Nederland en België is recent een Nederlandstalig account op Instagram en Facebook gelanceerd, beheerd door een Nederlandse externe medewerker met ondersteuning van de Nederlandse buitendienst.

Toekomstplannen
In de toekomst wil Hercules zich nadrukkelijker profileren bij zowel consumenten als de tweewielervakhandel, zowel op Europees als nationaal niveau. “Sociale media spelen daarbij een belangrijke rol vanwege het brede en snelle bereik. Tegelijkertijd blijven meer traditionele communicatiemiddelen zoals folders beschikbaar voor dealers. De editie voor 2025 is sinds maart verkrijgbaar. Ook kunnen dealers op aanvraag beschikken over een demotruck of demotent. Deze tools zijn aan te vragen via hun vertegenwoordiger. Voor hun eigen website en sociale media kunnen dealers eenvoudig gebruik maken van het beschikbare foto- en videomateriaal op de B2B-website.”
Presentatie van de collectie
De collecties van Hercules en Wanderer werden dit jaar gepresenteerd tijdens Velofollies in januari en het B2B Festival in februari. In 2026 is Hercules op beide beurzen opnieuw aanwezig. Daarnaast presenteert Hercules GmbH de collecties van 2026 op 21 en 22 september in het Bomencentrum in Baarn, speciaal voor dealers en geïnteresseerde ondernemers.
Dit artikel is gesponsord door Hercules GmbH.