Een belangrijk onderdeel van de Eurobike is het testparcours. Ook dit jaar werden weer duizenden testritjes gemaakt op de meest uiteenlopende modellen.
Van Raam
Veel fabrikanten hebben het moeilijk en dat is ook in de vernieuwing merkbaar. Uitzondering is het Nederlandse Van Raam, dat een nieuwe weg ingeslagen heeft en zich meer gaat richten op fietsen voor ouderen die evenwichtsproblemen hebben, maar geen ‘revalidatiemodel’ wensen. Met de introductie van de Thula markeren ze dit nieuwe beleid. Wanneer je de Thula ziet, denk je niet meteen aan een bejaarde die niet meer veilig kan fietsen. Nee, dit ontwerp oogt als een eigentijdse, handige elektrisch ondersteunde boodschappenfiets met een fraai ontworpen bak die overgaat in een luchtige mand die uitnodigt om je boodschappentas in te leggen.



Axa
De bekende slotenfabrikant Axa uit Veenendaal, al jarenlang marktleider met de bekende ringsloten, introduceerde een geheel nieuwe generatie: de Axa Atlas. Op het eerste gezicht is het geen schokkend ontwerp, maar technisch heeft Axa hier weer grote stappen gezet: Het metalen binnenwerk van het slot is geheel rondom gelast en daarmee vrijwel niet open te breken. Ook is de sleutel verder geoptimaliseerd. Tenslotte kan het best uniek genoemd worden dat men er weer voor heeft gekozen om de productie van die slot geheel in Veenendaal onder te brengen. Om dat economisch rendabel te maken is er een compleet geautomatiseerde productielijn in aanbouw.
Giant
Giant / Liv introduceert de Seek: een nieuwe generatie racefietsen, geheel afgestemd op kinderen van 12 tot 16 jaar. Bij Giant hebben ze vastgesteld dat er voor kinderen die de ambitie hebben om van wielrennen echt hun sport te maken geen serieuze racefietsjes te koop zijn. In het Seek-project hebben ze er geen half werk van gemaakt: alles is op de maten van kinderen aangepast, van het frame tot de stuurbocht en van het zadel tot de cranks.


Cargobikes
Eurobike beschouwt de opkomst van de cargobike als een belangrijke bijdrage van de fietsenbranche aan de energietransitie. Op de beurs is er dan ook relatief veel ruimte om de nieuwste cargobikes te zien en te testen op de proefbaan.
- De Zwitserse firma Kyburz heeft, in samenwerking met de Deutsche Post een zeer slimme postbakfiets ontwikkeld. De postbode kan rechtop kan zitten en heeft zowel voor- als achter Zijn/haar zitpositie volop bakken voor post stukken.

- André en Arjan Vrielink en Robert Bakker hebben de innovatie Go-Lo cargo bike weer verder uitontwikkeld. De Go-lo was al uniek door het knielsysteem waarmee je pallets gelijkvloers in de bagageruimte kunt rijden. En het generator drivesysteem waarbij je geen ketting meer nodig hebt tussen de trapas en de aangedreven wielen. De uitstekende wegligging en vering maken het rijden in de Go-lo extra comfortabel. En tijdens de Eurobike werd een nieuwe, eenvoudig wegklapbare overkapping geïntroduceerd.
Start-ups en uitvinders
Eurobike heeft altijd al een aparte hoek gehad voor start-ups en uitvinders. Ook dit jaar waren er weer aardige inzendingen: de richtingaanwijzers van Solev kunnen eenvoudig in de uiteinden van je stuur worden geschoven en vastgezet. Naast richtingaanwijzers zit er ook een koplampje in. Ook elders op de show zag je aandacht voor richtingaanwijzers. Vaak als ledlampjes op het stuur en aan de bagagedrager. Er waren ook varianten die op de fietshelm zijn gepositioneerd.

Een andere start-up is Convoy: Hiermee maak je van een gewone fiets een longtail. Het geheel kan middels een uitgekiende pootconstructie op zichzelf staan en je fiets koppel je door twee adapters die je op je achteras moet monteren, in het frame te hangen. Vervolgens trek je die met twee grendels vast.

Overdekte e-bikeconcepten
- Veemo: Zoals elk jaar werden er op deze Eurobike weer enkele overdekte e-bikes gepresenteerd. De Canadese firma Envo toonde haar nieuwste model, de Veemo. Een eenpersoons elektrisch ondersteunde e-bike op drie wielen. In Canada wordt de Envo aangeboden voor 7.000 Canadese dollars. Door de recente koersdaling komt dit overeen met ongeveer 4.450 euro. Maar dan moet je hem nog transporteren, invoeren en hier laten keuren.

- DAVE: Al enige jaren wordt er aan de universiteit van Darmstadt in samenwerking met cargobike fabrikant CaGo uit Koblenz aan de ontwikkeling van een overdekte e-bike gewerkt. Op de Eurobike gaf Stefan Gloger uitvoerige toelichting op de ontwikkeling van dit concept. Hierbij toonde hij vele variante die hij bedacht had in een uitvoerig rapport. Of de DAVE ook daadwerkelijk in productie komt is echter nog onzeker.
