Cowboy heeft kortetermijnfinanciering geregeld die het mogelijk maakt de dagelijkse activiteiten en productie draaiende te houden. Om de toekomst op lange termijn veilig te stellen werkt het bedrijf aan een deal met Rebirth. Cowboy verwacht de normale bedrijfsvoering eind dit jaar op te pakken. "Dit betekent het leveren van uitstekende fietsen, het oplossen van openstaande zaken en het herwinnen van het serviceniveau dat onze klanten verwachten," schrijft het bedrijf.
Meerdere tegenslagen
Cowboy erkent dat het merk de "meest uitdagende periode in zijn geschiedenis" heeft doorgemaakt. Na wereldwijde problemen in de toeleveringsketen en een flinke marktcorrectie in 2024 moest Cowboy in mei 2025 een terugroepactie op touw zetten. Exemplaren van de Cowboy C4 ST (Edition MR) bleken vermoeidheidsscheurtjes te kunnen ontwikkelen op de las tussen balhoofdbuis en onderbuis. Het probleem trof zo’n duizend e-bikes, de reparatiekosten bedragen naar schatting 1.000 euro per fiets.
Klanten klaagden afgelopen maanden over lange levertijden en moeizaam contact met de klantenservice. Cowboy erkent dat sommige klanten vertragingen ervoeren door onverwerkte orders, maar stelt nu een keerpunt te hebben bereikt. De eerste vervangende frames voor de terugroepactie zijn binnen en er is een eerste locatie voor de herstelwerkzaamheden geopend in Parijs. De nieuwe financiering (precieze bedrag onbekend) en een verdiepte samenwerking met Rebirth zorgen daarbij voor rust in de bedrijfsvoering.
Rebirth is het moederbedrijf van fietsenmerken als Easybike en Lejeune. In de portefeuille zit ook het voormalige bromfietsenmerk Solex, dat tegenwoordig elektrische fietsen maakt. Cowboy werkte al samen met Rebirth's dochteronderneming ReCycles: sinds februari produceert ReCycles een deel van de Cowboy-fietsen in Frankrijk.
Partnerschap wordt uitgebreid
Met de samenwerking wilde het Belgische merk de levertijden verkorten en de klantenservice verbeteren. Maar de verhuizing leidde aanvankelijk juist tot vertragingen. Een woordvoerder van Cowboy liet eerder weten dat de complexiteit van de overgang, inclusief het opleiden van nieuw personeel, meer tijd kostte dan verwacht.
Toch wordt de samenwerking tussen Cowboy en Rebirth nu uitgebreid. Het gaat niet langer alleen om productie, maar om een "breder strategisch partnerschap op groepsniveau". Meer details over de overeenkomst en de toekomstplannen van Cowboy volgen begin september.
Een uitgebreide versie van dit bericht verscheen eerder bij Bike Europe.