’Wij bieden het alternatief voor de tweede auto’

Tern manifesteert zich steeds nadrukkelijker als partner in urban mobilty. Sinds de introductie van de elektrische cargomodellen HSD en GSD schudt het van oorsprong Taiwanese bedrijf het imago van een puur vouwfietsenmerk van zich af. Mooie modellen als alternatief voor een tweede auto.
Tern staat garant voor urban mobilty-oplossingen.

Het tienjarige Tern zit sinds 2013 in de portefeuille van Hermann Hartje KG. Tot voor kort genoot het merk vooral bekendheid vanwege zijn kwaliteitsvouwfietsen. Maar in de afgelopen drie jaar verbreedde het zijn horizon en zet Tern sterk in op totale urban mobility-oplossingen. Het bedrijf bouwt hoogwaardige fietsen die bruikbaar zijn voor tal van alledaagse verplaatsingen. Het achterliggende doel is reizen per fiets in plaats van de auto te stimuleren.

GSD en HSD: alternatief tweede auto

De nog vrij jonge GSD en HSD – twee elektrische cargomodellen – staan symbool voor de koerswijziging. Of beter gezegd: voor de verbreding, want vouwfietsen biedt Tern nog altijd. “De HSD en GSD zijn bedoeld als alternatief voor een tweede auto, bijvoorbeeld binnen een gezin. Terwijl één van de ouders werkt, kan de ander de kinderen ermee naar school brengen”, zegt salesmanager Ron Yanse van Hartje Benelux.

Alternatief tweede auto

“Met de HSD en GSD ben je groener en milieubewuster dan met de auto. Je neemt er nog steeds heel veel spullen op mee en ze zijn verhoudingsgewijs vele malen praktischer, zeker wanneer de ruimte beperkt is. In vergelijking met de bakfiets – een ander alternatief voor de tweede auto – bieden ze enkele zwaarwegende voordelen: ze nemen minder ruimte in bij het opbergen, fietsen lichter, rijden gemakkelijker en zijn wendbaarder.”

Veilig en droog vervoer

Dat het Tern menens is om van de fiets hét voorkeursvervoersmiddel te maken, blijkt wel uit de aanvullende accessoires. Deze maken het kindervervoer nog praktischer. Meest in het oog springend is het Clubhouse Fort voor op de achterdrager van de GSD. Het bestaat uit vier componenten die het mogelijk maakt om kinderen veilig en droog van A naar B te brengen: de Storm Box (de bak), Storm Shield (de overkapping), Sidekick Wide Decks (de opstapjes) en Clubhouse+ (het zitje).

Het Clubhouse Fort biedt, met of zonder kinderzitje, ruim plaats aan één of twee kinderen die maximaal 1,4 meter lang zijn. Een ventilatiepaneel aan de achterzijde van de Storm Shield laat frisse lucht toe. Onderweg hebben de kleine passagiers goed uitzicht dankzij de grote, bij droog weer oprolbare vensters. De binnenzijde voorziet in opbergvakken voor drinken en speelgoed.

Yanse: “Als we meer mensen willen overtuigen om te gaan fietsen, dan moeten we de rijervaring vooral voor de passagiers nog comfortabeler maken. Daarom heeft Tern een systeemoplossing gecreëerd, waarbij de kinderen bij elk weertype warm en droog blijven. Ouders weten we waarover we spreken: dit zal veel minder zeurende kinderen opleveren. Daarnaast winnen ze tijd, omdat kinderen niet eerst in regenkleding hoeven te worden gewurmd.”

De Storm Box kan ook worden gebruikt voor transport van bagage en goederen, aangezien deze gemaakt is van een robuust, waterdicht materiaal dat elastisch rondom het Clubhouse+ zitje past. Op die manier kan de bagagedrager van de GSD tot een ruime transportbox worden omgebouwd met een laadvolume van 160 liter.

GSD’s voor goede doelen

Tern zet zich in voor een duurzame samenleving. Niet alleen met innovatieve producten die fietsen aantrekkelijker maken, maar ook met een sideproject. Elk jaar keert Tern 1 procent van de nettowinst uit aan initiatieven met een duurzaam of sociaal karakter. Op die manier toont Tern haar betrokkenheid bij personen en groepen die zich inspannen voor een betere planeet.
Nog niet zo heel lang geleden stelde Tern vijf GSD’s beschikbaar aan vijf non-profit organisaties. Twee daarvan gingen naar Belgische goede doelen.

Uitbreiding dealernetwerk

Voor dit seizoen zijn alle GSD- en HSD-modellen voorzien van een nog stevigere standaard. Inmiddels hebben beide ook een tandriemaandrijving. Dit alles maakt de twee modellen nog interessanter voor consumenten, en dus ook voor dealers om aan te bieden.

Alternatief tweede auto

Inmiddels heeft Tern circa vijftig dealers in de Benelux. De komende tijd breidt het merk zijn retailnetwerk verder uit. Yanse: “Urban mobility is actueel en er is dus ook grote vraag naar de producten van Tern. De instap om dealer te worden is relatief laag”, zegt Yanse. “Tweewielerwinkels die zich nu aanmelden, kunnen in de volgende orderperiode instromen als officiële dealer en daar nu alle voorbereidingen voor treffen.”

Dit artikel is gesponsord door Hartje Benelux.