Zo haal je meer rendement uit slotenverkoop

Zo haal je meer rendement uit slotenverkoop

De meeste winkels zijn door het jaar heen druk met de verkoop van fietsen en met reparaties. De focus op verkoop van onderdelen en accessoires verdwijnt soms tijdens deze drukke periode. Begrijpelijk want je wilt de klant zo goed mogelijk van dienst zijn. Er valt echter ook veel omzet te halen uit deze categorie. In dit artikel een aantal basistips om nog meer rendement te halen met de verkoop van sloten.

Met een goede verkoop van sloten haal je net die extra's binnen. Een aantal tips voor nog meer succes:

Prijsopbouw in het assortiment

Een uitgebalanceerd assortiment is de basis om meer rendement uit de slotenverkoop te halen. In sommige gevallen mist dit assortiment een duidelijke prijsopbouw. Met een assortiment van instapmodel tot topmodel kan een goed onderscheid worden gemaakt tussen de verschillende eigenschappen van de producten. Het mooie is dat hierdoor juist ook duurdere producten verkocht worden.

Neem een net wat duurder slot op in het assortiment en deze wordt gegarandeerd verkocht. Op deze manier creëer je 'upselling' en de gemiddelde verkoopprijs stijgt. Het klinkt simpel, maar in de praktijk wordt er niet altijd voldoende gebruik van gemaakt.

Onderhoud je slotenwand

Overzicht en duidelijkheid zijn erg belangrijk in de presentatie van alle producten. Wees kritisch op je inrichting, en loop deze ook regelmatig na. Klanten kunnen natuurlijk producten terughangen op de verkeerde plek.

Zorg daarnaast ook dat de voorraad op orde blijft zodat je geen lege haken gaat krijgen. Met een lege haak verlies je uiteindelijk omzet.

Kies hierin ook voor een vast assortiment want bij veelvuldig wisselen verlies je hierin het overzicht en zul je ook automatisch minder gaan verkopen.

Adviseren

ABUS is zeer succesvol met het adviseren van winkels op het gebied van assortiment en inrichting. Samen met de klant wordt bekeken wat het best passende assortiment is voor de winkel. Het advies wordt opgemaakt uit het type winkel, locatie, diefstalcijfers en doelgroep.

Na het vaststellen van het assortiment krijgt de slotenwand een strakke update met nieuwe haken en POS-materiaal. In deze inrichting krijgt de ABUS lockselector een prominente plek. Dit is een duidelijke vertaalslag van het securitylevel op de verpakking naar de praktijk.

Op deze manier kan er eenvoudig een keuze voor het juiste slot worden gemaakt. 'The eye level is the buy level' is een uitspraak die regelmatig terugkomt. De sloten die zorgen voor de meeste omzet worden namelijk op ooghoogte geplaatst.

Ga het gesprek aan met de klant

Laat een klant niet aan zijn lot over. Een klant kiest over het algemeen voor de lichtste en goedkoopste oplossing (logisch). Ga het gesprek aan en vraag waar deze het slot voor wil gebruiken. Denk hierin in mee en stel de juiste vragen en vraag hierop door. Je kennis moet uiteraard wel op een goed niveau zijn wil je hier een juist en gedegen advies in kunnen geven.

Trip naar fabriek: kennis is macht

Ieder jaar organiseert ABUS een aantal fabrieksbezoeken. Tijdens deze trip kun je een kijkje achter de schermen nemen en zien hoe en waar alle producten worden geproduceerd. Daarnaast kunnen alle sloten worden getest in het testlab.

Het is een investering in tijd, maar het vergroot kennis die hierna erg veel effect heeft in het overtuigingen van de klant. Deelname aan de trip is gratis!

Maak vrijblijvend een afspraak

Wil je actie ondernemen of kun je ook wel wat hulp gebruiken? Neem dan vrijblijvend contact op met het team van ABUS. Dit kan door een mail te sturen aan info@abus.nl of te bellen naar 0342 462112.

Dit artikel is gesponsord door ABUS.