De beslissing tot overname volgde op uitgebreide tests, waarbij SRAM-technici een fiets uitrustten met meer dan twintig sensoren om hoeken, krachten, snelheden en andere gegevens op verschillende plekken van de fiets te meten. "De Ochain-oplossing bleek de beste," meldt SRAM in een verklaring. "Het systeem dempt het framegeluid en vermindert feedback via de pedalen."
Fabrizio Dragoni blijft betrokken bij Ochain
De overname kwam niet als een verrassing voor Ochain-oprichter Fabrizio Dragoni. Hij blijft aan als leider van een speciaal team dat vanuit een nieuw hoofdkantoor in Italië gaat werken. "Toen ik het bedrijf in 2019 oprichtte, zei ik al tegen mijn team: misschien maken we binnen vijf jaar deel uit van SRAM," aldus Dragoni in een persverklaring.
Een 'kettingloze' rijervaring
Ochain is een component dat tussen de cranks en het kettingblad wordt geplaatst. Het laat het kettingblad binnen een bepaalde marge vrij roteren zonder dat de cranks meebewegen, wat zorgt voor een rijgevoel dat aanvoelt alsof er geen ketting is. Wanneer de fiets door de veerweg beweegt, worden vering en aandrijving deels losgekoppeld van de cranks en pedalen. Interne elastomeer-stops begrenzen de rotatie van het kettingblad. Het resultaat is een stillere en soepelere rijervaring, waarbij de vering ongehinderd kan werken. Ochain wordt inmiddels gebruikt door tal van World Cup-rijders in de downhill- en endurocategorieën, op fietsen van verschillende merken.
SRAM heeft voorlopig geen verdere toelichting gegeven op de overname.
Dit artikel verscheen eerder op Bike Europe.