De titel Tweewielerwinkel van het Jaar 2026 wordt volgend jaar voor de 27e keer uitgereikt aan de meest toonaangevende tweewielerwinkel van Nederland. De Tweewielerwinkel van het Jaar is een voorbeeld voor de branche en mag een jaar lang profiteren van de titel. De jury gaat op zoek naar een winkel die gekozen heeft voor een bepaald concept of een winkel die uitblinkt in service of winkelinrichting. Iedere winkel heeft zijn eigen identiteit en kwaliteit en uit de inzendingen kiest de jury uiteindelijk dé topper in de branche.
Eerdere deelnemers aan de verkiezing zijn enthousiast over hun deelname. Voor voormalig finalist (2022) Jornt Zijlstra van Bike Totaal de Jong was deelname aan de Tweewielerwinkel van het Jaar-verkiezing een uitstekende zet: “De feedback van de jury van toen komt nu nog steeds van pas.” Zijlstra heeft gemerkt dat het goed is om door een vakkundige jury beoordeeld te worden. “Je steekt er zoveel van op. Als je in de race bent voor zo’n titel, ben je net wat meer geneigd om op de kleine details te letten en jezelf zo op alle fronten te verbeteren. Weet je je team in dat verbeterproces mee te nemen, dan is dat voor je winkel heel erg goed en kom je in een positieve flow terecht.”
Bedrijfsblind
In 2022 behoorde ook Liemers Fietsen tot het selecte kransje van beste fietsenzaken van Nederland. Destijds had ondernemer Michiel de Warle net een gloednieuwe winkel geopend in Duiven. “We kwamen van ver en vonden dat we op dat moment op de goede weg zaten. Je zoekt dan de bevestiging: doen we het echt goed? Wat vinden ervaren branchegenoten van je winkel? Op een bepaald punt word je misschien wat bedrijfsblind binnen je organisatie. Het kan je helpen als een externe partij je beoordeelt, die kijkt met andere ogen naar je.”
Waardevol traject
Meedoen aan de verkiezing Tweewielerwinkel van het Jaar wilde Erik van Leijenhorst, winnaar van de verkiezing in 2023, al jaren. Hij voelde dat 2023 zijn jaar zou worden. “Je bent als ondernemer voortdurend bezig en er is altijd werk aan de winkel. Die ene opslagruimte moet opgeknapt worden, dat hek moet vervangen worden. In 2023 waren we er klaar voor. We hadden net alle verbouwingen achter de rug en alles was tot in de puntjes georganiseerd. Daar zijn jaren aan voorafgegaan.”
De deelname zorgde voor de gewenste prikkel. “Het is prachtig als je een gooi kunt doen naar de voor ons belangrijkste titel. Daarnaast is zo’n traject waardevol. De verkiezing dwingt je scherp en kritisch naar je identiteit te kijken. Wat voor bedrijf ben je? Waarin onderscheid je je? We kunnen allemaal wel roepen dat we de mooiste winkel zijn of de zaak met de meeste winst. Maar door zo’n verkiezing leer je je onderneming past echt goed kennen. Waarom koopt de klant nou juist bij ons? En waarom is hij tevreden? Iedere winkel heeft zo’n eigen identiteit. Als je die goed in beeld krijgt en kunt overbrengen op de jury, dan is dat de sleutel tot winst.”