Medewerkers van tweewieler- en autobedrijven krijgen er de komende jaren in totaal 10,8 procent loon bij. BOVAG en vakbonden FNV, CNV en De Unie zijn het daarover eens geworden. In de nieuwe cao voor autotechnici en fietsreparateurs hebben de onderhandelaars ook afspraken gemaakt over stages, overwerk en mantelzorg.
De overeenkomst geldt met terugwerkende kracht vanaf 1 februari 2025 en loopt tot 31 oktober 2027. In die periode stijgen de lonen in vijf stappen. De verhogingen op een rij:
- 2,2 procent op 1 juni 2025
- 1,3 procent op 1 oktober 2025
- €128 op 1 februari 2026 (gemiddeld 3,5 procent)
- 2,5 procent op 1 januari 2027
- 1,3 procent op 1 mei 2027
Meer aandacht voor opleiding en werkdruk
- Leerbedrijven moeten de scholingsdag van alle leerlingen van de beroepsbegeleidende leerweg voortaan doorbetalen.
- Ook stagiaires van de beroepsopleidende leerweg krijgen, als het aan cao-partijen ligt, vaker een stagevergoeding.
- Overwerk is niet langer verplicht, behalve bij pechhulp of noodgevallen.
- Een mantelzorgmakelaar helpt werknemers mantelzorg en werk te combineren.
Partijen starten gezamenlijke onderzoeken naar het terugdringen van ziekteverzuim en het verbeteren van de balans tussen werk en privé. Ook wordt gekeken naar hoe arbeidsvoorwaarden flexibeler kunnen.
Einde aan acties
De onderhandelingen over een nieuwe cao liepen eerder dit jaar vast. Daarop organiseerden de vakbonden enkele stakingsdagen. Nu er een akkoord ligt, zijn nieuwe acties van de baan. "Ik denk dat we een akkoord hebben kunnen bereiken waarin zowel onze leden zich gehoord voelen als waarin we de werkgevers tegemoetkomen", reageert CNV-onderhandelaar Nicole Engmann. De cao moet nog worden goedgekeurd door de leden.
“Dankzij de inzet van alle partijen hebben we snel goede afspraken kunnen maken”, zegt Peter Niesink, algemeen directeur van BOVAG. “We leggen dit met vertrouwen voor aan onze achterban.”
Een eerdere versie van dit artikel werd gepubliceerd door AMT.