Decoproject: 'Fietsenzaak is steeds vaker zélf het merk' 

Decoproject: 'Fietsenzaak is steeds vaker zélf het merk' 

Een innovatief interieurconcept is vandaag de dag een van de voorwaarden om als ondernemer in de tweewielerbranche succesvol te kunnen zijn. Decoproject, partner van de Tweewieler Awards, biedt ambitieuze bedrijven de helpende hand. Ze creëert het concept en tekent desgewenst voor de complete uitvoering.

Decoproject, dat in oktober het vijftienjarig bestaan viert, staat vierkant achter de Tweewieler Awards met de Tweewielerwinkel van het Jaar-verkiezing. "We hebben een sterke relatie met de fietsbranche, zeker met de speciaalzaken die graag een stapje extra zetten als het om winkelinterieur gaat. Het interieur en de inrichting zijn aspecten waarop de kandidaten in de verkiezing beoordeeld worden, dus logisch dat we de Tweewieler Awards ondersteunen", zegt marketeer Liza Jolink van Decoproject. 

Vertrouwen in fysieke winkel 

Zij en haar collega’s Ronnie van Bindsbergen (relatiemanager) en Theo Beunk (designer) zien dat tweewielerbedrijven de laatste jaren door de bank genomen meer en meer aandacht vestigen op de ontwikkeling van een goed, weldoordacht winkelconcept. Dat komt volgens hen met name door de veranderde status van de fiets.  

"In de fietsbranche is de stenen winkel nog altijd niet weg te denken, uit onderzoek blijkt dat ruim 80 procent van de consumenten de fiets in een fietsenwinkel koopt", zegt Van Bindsbergen. "Het gemiddelde prijskaartje van het product is de laatste jaren behoorlijk gestegen. Bovendien is de technologie geavanceerder en daarmee servicegevoeliger geworden. De consument maakt daarom een bewuste keuze voor de fysieke winkel waar je goede, professionele service en hulp krijgt."

Het is belangrijk dat de consument bevestigd wordt in de keuze voor de vakhandelaar, vervolgt hij. "De consument moet het vertrouwen in de winkel en de vakman krijgen. Voelt het er goed? Wil ik hier mijn geld uitgeven? Een passende winkeluitstraling draagt daaraan bij. Voor de ondernemer geldt natuurlijk ook dat het concept efficiënt en slim in elkaar moet steken."

Ruimtelijke opzet 

Decoproject neemt jaarlijks meer dan driehonderd winkels onderhanden. De vraag komt vanuit de hele wereld, al ligt de focus wel op de Benelux en DACH-landen (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland). “Veel ondernemers die nadenken over herinrichting van de winkel zeggen: ‘Ik wil niet meer dat m’n fietsen in rijtjes geëtaleerd staan!’ Dat zie je nog weleens in de wat gedateerde zaken. Wat men wél wil, is beleving creëren, voor een prettige sfeer zorgen. Met voldoende ruimte, een luchtige opzet. En een semi-open werkplaats waar je niet zomaar in kunt wandelen en de drukbezette monteur kunt storen, maar waar je wel vanuit de showroom het ambacht kunt zien.” 

Winkel is het merk 

Decoproject gaat uitvoerig in gesprek met ondernemers die de wens hebben om het interieurconcept te vernieuwen. “We interviewen allereerst: wie zijn ze? Waar staan ze voor? Waar komt de klantenkring voor? Welke merkenkeuzes maken ze? Op basis daarvan gaan wij aan het werk. Wat je ziet is dat steeds meer tweewielerwinkels een transformatie ondergaan en zelf een merk worden. Doordat consumenten steeds kieskeuriger worden, moeten fietsenwinkels meegaan in die ontwikkeling."

Je ziet minder de variant met fietsen opgesteld in een rijtje, je krijgt nu vaker een wow-effect bij binnenkomst door het onderscheidende interieur”

Van Bindsbergen maakt concreet hoe dat oogt: "Je ziet minder de simpele variant met fietsen opgesteld in een rijtje, je krijgt nu vaker een wow-effect bij binnenkomst door het onderscheidende interieur. Daarbij krijgt een fietsenwinkel steeds meer zijn eigen identiteit om zich te onderscheiden en zijn meerwaarde duidelijker te communiceren – ook multibrand stores. Vroeger kwamen veel fabrikanten aanzetten met displays en kartonnen promotiedingetjes. Die zorgen voor een onoverzichtelijke wirwar. De ondernemer wil dat niet meer, die snapt heel goed: ik ben zelf het merk."

Samenwerking 

Theo Beunk houdt bij het ontwerp met tal van zaken rekening: de huisstijl van de winkel moet bijvoorbeeld doorgevoerd worden, er moet een match zijn met de online uitstraling en de inrichting dient flexibel te zijn, zodat ondernemers kleine zaken zonder al te veel moeite tussentijds kunnen wijzigen. Ook gewenst: een prettige akoestiek, zowel voor shoppende consumenten als medewerkers. Bovenal moet het concept de efficiëntie bevorderen.

"Als ik een lay-out maak, kijk ik altijd eerst naar de routing en zichtlijnen. Waar komt de werkplaats? Waar de balie? Hoe ver is het lopen naar het magazijn? Is het voor medewerkers gemakkelijk om daar te komen? Hoe zit het met de ontvangst en het afhalen van reparatiefietsen? Dat soort zaken bespreek ik met de ondernemer. We build the brand together, zeggen we bij Decoproject."

Return on investment 

De return on investment (ROI) is voor veel ondernemers een cruciaal element. Decoproject probeert het nieuwe winkelconcept zo goed mogelijk te laten renderen. "We denken mee met de instore communicatie, hoe je dat kunt inrichten. En we bespreken ook de strategische indeling van het assortiment; de productgroepen die belangrijk zijn voor de ondernemer zetten we op een prominente plek. Ook hebben we oog voor het vergroten van de cross-sellingkansen, de winkelrouting sluit daarop aan", zegt marketeer Jolink. 

Van Bindsbergen vult aan: "In het verleden maakten we keuzes meestal op enkel onderbuikgevoelens, maar nu maken we steeds vaker pragmatische beslissingen en bouwen we ons concept op basis van zakelijke feiten.” Na oplevering blijft Decoproject het winkelconcept monitoren, wat duidelijk maakt in hoeverre het de verwachtingen inlost. “We gaan data registreren, waardoor ondernemers straks weten wat de verwachte ROI zal zijn als je bijvoorbeeld 100.000 euro investeert. Uiteraard delen we geen vertrouwelijke bedrijfsinformatie van andere ondernemers."

Duurzaamheid 

Er zijn volop trends en ontwikkelingen op het vlak van winkelinterieur en -inrichting. Designer Beunk noemt bijvoorbeeld de digitalisering, waarbij infoschermen bij productgroepen via een computer aanpasbaar zijn. "Dat voorkomt dat je nieuwe kartonnetjes bij prijswijzigingen moet maken." In het verlengde daarvan ligt de toegenomen aandacht voor duurzaamheid. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om de selectie van milieuvriendelijke en gerecyclede materialen voor de productie van wanden en meubels. "Maar we kiezen vaak ook voor een modulaire inrichting, waarbij je bepaalde elementen gemakkelijk en snel kunt wijzigen." 

Decoproject biedt sinds kort vanuit duurzaamheidsoogpunt het leasen van interieur aan. Bedrijven kunnen zo na een paar jaar gemakkelijker wisselen van interieur, waardoor de uitstraling fris blijft. Van Bindsbergen: "Daarnaast hebben we de always ahead-service, een onderhoudsabonnement. Onze designer komt dan één of twee keer per jaar langs om de toepassing van het concept te checken. Maar ook om een peesdoek te vervangen en onderhoud te plegen. Misschien is er wel een stukje hout van een meubel af. Met zo’n abonnement gaan we een langetermijnrelatie aan en zorgen we dat de presentatie steeds uitstekend is en de winkelinrichting vernieuwend blijft."

Dit artikel is gesponsord door Decoproject