artikel

ABUS: van gehard stalen slot naar sportieve tophelm

Winkel 595

ABUS heeft als merk afgelopen 3 jaar een grote transformatie doorgemaakt. Waar het merk in het verleden bekend stond als een traditionele Duitse fabrikant van beveiligingsproducten staat het familiebedrijf nu ook voor high end hoofdprotectie. Dit terwijl iets meer dan 25 jaar geleden de eerste ABUS-helm al in het straatbeeld te spotten was.

ABUS: van gehard stalen slot naar sportieve tophelm

In 2016 was het niet te missen. Het parcours van Parijs – Roubaix leek zowaar een eigen bedrijfsfeest. Op en rondom het parcours kon je het logo van het bedrijf niet missen. Naast het partnership bij het Duitse Bora-Argon 18 team was dit de eerste kennismaking met de professionele wielersport op het allerhoogste niveau. Deze dag raakte het bedrijf ervan overtuigd om meer met de sport te gaan doen.

Er werd besloten om een nieuwe markt aan te boren van sportieve helmen. Het assortiment bestond destijds hoofdzakelijk uit kinder- en urbanhelmen. In tegenstelling tot de Nederlandse fietser is men in landen als Duitsland, Noorwegen of Zweden gewend om een helm te dragen op de fiets.

Ontwikkeling sportieve lijn

In een razend tempo werd besloten om een sportieve lijn op te zetten en met behulp van de juiste ingenieurs en designers werd het topmodel, de GameChanger, in korte tijd ontwikkeld. Hierop volgden nog een aantal andere modellen om de sportieve lijn compleet te maken. De naam van de helm, GameChanger zegt het al: een nieuwe stap in een nieuwe categorie. Het ‘Changde’ de Game voor ABUS ook daadwerkelijk.

Productie in Italië

Tijdens de ontwikkeling van de GameChanger moest er ook worden gezocht naar een goede locatie om de helm te kunnen produceren. Uiteindelijk werd er voor Italië gekozen. Het land waar men veel verstand heeft van smaak en design. Er werd geïnvesteerd in een nieuwe productiefaciliteit en op deze manier gingen de ontwikkelingen gestaag door.

Met de hulp uit Italië werd het ontwerp van de GameChanger afgerond en in productie genomen. Maar met een goed product alleen ben je er als fabrikant van sportieve helmen nog niet.

Movistar Team

Er werd gezocht naar een geschikt team op het allerhoogste niveau. Daarbij kwam ’s wereld beste team met onder meer Alejandro Valverde en Naijro Quintana in de gelederen in het vizier. Na een bezoek aan de ABUS-campus in het Duitse Wetter en de productie in Italië raakte het team overtuigd om een partnership aan te gaan.

Een partnership betekent niet alleen het ondersteunen van het team, maar ook actief mee-ontwikkelen en verbeteren van de producten. Mede door het Movistar Team en een goede marketingactivatie maakte het merk een transformatie door naar een ‘sexy’ en sportief merk.

Er stond de afgelopen jaren geen renner van het Movistar Team op het podium van een grote ronde, maar het team wist wel het ploegenklassement in de Tour de France te winnen en Quintana won een etappe. Maar een prestatie die er met kop en schouders bovenuit stak, was de winst van Valverde tijdens het wereldkampioenschap in Oostenrijk vorig jaar september. Hij werd hier wereldkampioen met de opvolger van de ChameChanger, het nieuwste paradepaardje, de AirBreaker.

Mallorca experience trip

Met zo’n 30 Nederlandse en Belgische sportieve dealers en media maakte ABUS begin maart een trip naar Mallorca om de AirBreaker uitvoerig te testen. Onder de juiste omstandigheden werd er twee dagen gefietst en maakte de vakhandel kennis met de nieuwste ontwikkelingen op het sportieve vlak.

Een uitgebalanceerd assortiment op de juiste prijspunten en prijsstellingen, de juiste distributie en uitstekende ondersteuning zijn volgens ABUS hierbij het sleutelwoord tot succes voor de vakhandel.

Dit artikel is gesponsord door ABUS.

Reageer op dit artikel