artikel

Van Bianchi tot Wilier: 14 e-racers stellen zich aan u voor

Elektrische fietsen 3062

De e-racer rukt razendsnel op. Inmiddels hebben zo’n 30 merken er één in het assortiment. Er zijn grote verschillen tussen de aandrijvingen, looks en gebruiksmogelijkheden. Waar de één in alles een e-bike is, moet je er bij de ander écht naar zoeken. Tweewieler plukte 14 e-racers uit de showroom en stelt ze aan u voor.

Van Bianchi tot Wilier: 14 e-racers stellen zich aan u voor

Elektrische mountainbikes, fatbikes, trekkingbikes, tandems: alle categorieën sportieve fietsen hebben alweer enkele jaren motor-ondersteunde varianten. Maar dé sportieve fiets bij uitstek, de racefiets, liet zich tot nu toe nog maar schoorvoetend overhalen om te worden voorzien van trapondersteuning. Toch gaat de e-bike-industrie ook dit laatste bastion veroveren, getuige het groeiende aantal fietsmerken dat een elektriche racefiets op de markt brengt.


BIANCHI Aria E-Road

Zet een Bianchi Aria aero-racefiets naast een Aria E-Road elektrische racefiets en je zweert dat het twee dezelfde fietsen zijn. Kijk even wat langer en de dikke achternaaf en de accu-oplaadpoort bovenop het bracket verraden dat hier elektrisch vermogen wordt benut. Fraai designwerk dus, met dank aan het compacte e-bike-systeem van Ebikemotion en hun X35 achterwielmotor, die ideaal lijkt voor deze categorie e-bikes.

Frame/vork: Aria E-Road Disc Carbon/Bianchi Full Carbon
Motor: Ebikemotion X35 achterwielmotor, 40 Nm
Accu: Panasonic 250 Wh
Groep: Shimano Ultegra R8000
Onderdelen: Bianchi Reparto Corse
Wielen: Vision Trimax Alloy Disc
Prijs: 4.999 euro


BIANCHI Impulso E-Road/E-Allroad

Ook Bianchi’s aluminium racefiets Impulso is er in elektrische varianten: een racer en een gravelbike. Ze zijn al gemakkelijker te onderscheiden als e-racer dan de Bianchi Aria E-Road, maar ook hier slagen de Italianen erin een elegante koersfiets tevoorschijn te toveren.

Frame/vork: Impulso E-Road Alu/Full Carbon Disc
Motor: Polini E-P3, 70 Nm, 250 W
Accu: Down Tube Integrated 500 Wh
Groep: Shimano Ultegra R8000
Onderdelen: Bianchi Reparto Corse
Wielen: Fulcrum Racing 718 Disc
Prijs: 5.249 euro (E-Road) / 4.799 euro (E-Allroad)


CANNONDALE Synapse Neo1

Een ranke voorvork, de taps toelopende bovenbuis en een slanke achtervork vormen samen met de oversized onderbuis een frame dat visueel perfect in balans is. Een e-racer waar je mee gezien wilt worden. De Bosch motor betekent niet dat je het moet stellen met dat gebruikelijke ene, kleine voorbladje: Cannondale monteert een dubbel crankstel en voorderailleur, zodat je het echte schakelen gewoon kunt blijven doen.

Frame/vork: Smartform C1 Aluminium/Synapse Neo Disc
Motor: Bosch Active Line+, 250 W
Accu: Bosch Powertube
Groep: Shimano Dura Ace
Onderdelen: Cannondale
Wielen: Vision Trimax Carbon Csi
Prijs: 5.999 euro

Alles over de E-racer: motoren, doelgroep, voordelen en nadelen

De elektrische racefiets rukt razendsnel op. Daarmee heeft na de mountainbike, de trekkingbike, de fatbike en de tandem elke categorie sportieve fietsen een motor-ondersteunde variant. In dit artikel leest u alles over de e-racer; motoren doelgroep, voordelen én nadelen. Kennis waarmee u klanten gericht kunt adviseren.

CUBE Agree Hybrid

3 modellen: C:62 SLT Disc, C:62 SL Disc, C:62 Race Disk (afgebeeld)

De Agree Hybrid is een hybride fiets in de ware zin van het woord: schakel de Fazua Drivepack uit en je ervaart het rijgevoel van een gewone racefiets. Maar de hulpmotor helpt je als het nodig is wel op lastige klimmetjes of slecht wegdek met stormwind tegen.

Frame/vork: C:62 carbon/Cube CSL Evo Aero
Motor: Fazua Evation, 60 Nm, 250 W
Accu: Fazua Evation
Groep: Shimano 105/FSA
Onderdelen: Cube
Wielen: Cube RA 0.8 Aero Disc
Prijs: 4.999 euro


FOCUS Paralane 2

4 modellen: 9.6 (afgebeeld) – 9.7 – 9.8 – 9.9

In lijn met de trend dat moderne racefietsen zo veelzijdig mogelijk zijn, heeft de elektrisch ondersteunde Paralane 2 ruimte voor banden tot 35 mm breed: hij kan ook als e-gravelbike dienen dus. En op onverhard terrein zal het vaker voorkomen dat je de 400 watt extra power goed kunt gebruiken dan op biljartvlak asfalt.

Frame/vork: Carbon SL E-Road disc/carbon
Motor: Fazua Evation, 60 Nm, 250 W
Accu: Fazua Evation, afneembaar, 250 Wh
Groep: Shimano 105/FSA
Onderdelen: BBB
Wielen: DT Swiss RR521 Spline DB
Prijs: 5.199 tot 10.499 euro


GIANT Road-E+

2 modellen: 1 Pro (afgebeeld)- 2 Pro

De Road-E+ heeft hetzelfde flinke uiterlijk als zijn voorgangers, maar daar staan een hoge accucapaciteit en een lange actieradius tegenover. Giant’s eigen SyncDrive motor is 80 Nm sterk en de batterij is zijwaarts uitneembaar uit het frame. Tubeless banden zorgen voor extra comfort. Voor offroad-comfort biedt Giant de ToughRoad E+ gravelbike aan.

Frame/vork: ALuxx SL-grade aluminium/Advanced grade composite
Motor: Giant SyncDrive Pro, 80 Nm
Accu: Giant EnergyPack 500 Wh
Groep: Shimano Ultegra/Giant
Onderdelen: Giant Contact
Wielen: Giant PR-2 Disc
Prijs: 3.999 euro (1 Pro) / 3.499 euro (2 Pro)


ISAAC Proton Hybrid

Bij Isaac was men al nooit huiverig voor een volumineuze framebuis hier of daar. Komt de splinternieuwe Proton Hybrid goed uit, want diens forse onderbuis valt daarom niet direct op als buitensporig. Geslaagd voorbeeld van een slanke e-racer.

Frame/vork: Advanced Carbon Tech Triad40/idem
Motor: Fazua Evation 1.0, 60 Nm, 250 W
Accu: Fazua Evation 252 Wh
Groep: Shimano Ultegra R8000
Onderdelen: Isaac
Wielen: DT Swiss 1800 Spline 23 DB
Prijs: 5.499 euro


KUOTA Kathode

De Kathode heeft zoals vele anderen een Fazua Evation aandrijfsysteem. Motor en trapas zijn boven de 25 km/uur van elkaar gescheiden, zodat je geen weerstand meer voelt van de motor. Verder kan deze Kuota voor gewone racer doorgaan door het aandrijfsysteem uit te nemen. Een cover dekt dan de open frameruimte af.

Frame/vork: Monocoque carbon/carbon
Motor: Fazua Evation, 60 Nm, 250 W
Accu: Fazua Evation 252 Wh
Groep: Shimano 105
Onderdelen: Deda
Wielen: Velox Gravel C17
Prijs: 4.995 euro


LOOK E765

Het Franse Look zit nooit verlegen om eigenzinnige oplossingen. Bij de E765 is dat niet anders. De flexibele achtervork onderstreept net als de brede banden het comfort-karakter van dit nieuwe model. De Fazua-motor is uitneembaar zodat de bike ook als gewone endurance-racer zou kunnen fungeren.

Frame/vork: Look E765 carbon
Motor: Fazua Evation, 60 Nm, 250 W
Accu: Fazua Evation 252 Wh
Groep: Shimano Ultegra Di2
Onderdelen: Look
Wielen: Vittoria Elusion Carbon
Prijs: 8.500 euro


ORBEA Gain Road/All Road

6 modellen: M10, M20i, M20/M21 (afgebeeld), D21, D31

Orbea maakt werk van e-racers met 3 wegmodellen en 3 gravelmodellen. Allemaal hebben ze een compacte motor van het Spaanse Ebikemotion en een iWoc ONE controller die in de bovenbuis is geïntegreerd: via een drukknop wissel je tussen de verschillende ondersteuningsstanden. Bijzonder handig en heel modern!

Frame/vork: Orbea Gain Carbon/idem
Motor: Ebikemotion X35
Accu: Ebikemotion
Groep: Sram Force
Onderdelen: FSA
Wielen: Mavic Aksium Elite Disc
Prijs: 2.899 tot 7.499 euro (getoonde fiets: 4.499 euro)


PINARELLO Nytro

De Nytro is afgeleid van Pinarello’s topmodel Dogma F10, met de bekende sierlijke golvingen in de framebuizen en de voorvork. Middels de geometrie is getracht het rijgedrag en comfort zoveel mogelijk te laten overeenstemmen met dat van een normale racer.

Frame/vork: T700 Carbon/idem
Motor: Fazua Evation, 60 Nm, 250 W
Accu: Fazua Evation 252 Wh
Groep: Shimano Ultegra
Onderdelen: Most
Wielen: Mavic Aksium
Prijs: 6.990 euro


TREK Domane+

De Domane+ is een doorontwikkeling van de comfortracer Domane, met als troeven het baanbrekende, trillingsdempende IsoSpeed en een Removable Integrated Battery (RIB) die je snel uit de onderbuis kunt uitnemen. Met de bekende Bosch middenmotor is het een echte e-bike, terwijl het design en de onderdelen een echte racefiets verraden.

Frame/vork: 500 Series OCLV Carbon/Domane+ carbon
Motor: Bosch Cruise Performance, 63 Nm, 250 W
Accu: Bosch PowerTube 500 Wh
Groep: Sram Force 1, 11-v
Onderdelen: Bontrager
Wielen: Bontrager Paradigm Disc
Prijs: 5.499 euro


VIVAX Passione CF Disc

Wil je onopgemerkt genieten van wat extra wattage, dan is deze Vivax jouw ding. Hoewel, met die naam zo groot op het frame, weet een beetje kenner natuurlijk al direct welk vlees er in het carbon gekuipt zit. De Passione weegt volgens opgave nog geen 10 kilogram, wat hem tot een allround racefiets maakt, ook al heb je een lege accu.

Frame/vork: Vivax Carbon/idem
Motor: Vivax Assist 4.75
Accu: Akku 6,0 Ah Softcase
Groep: Shimano Ultegra 11-v
Onderdelen: RItchey
Wielen: Shimano RX
Prijs: 5.949 euro


WILIER Cento1 Hybrid

7 modellen

De Cento1 Hybrid is er in liefst 7 afmontagevarianten, en met een prijs van 4.100 euro voor het ‘instapmodel’ is dit een aantrekkelijke optie. Aan Italiaanse flair geen gebrek. En met een setje andere wielen erin maak je van deze e-bike indien nodig een gewone racefiets.

Frame/vork: Carbon monocoque 46 ton
Motor: Ebikemotion X35 achterwielmotor, 40 Nm
Accu: Ebikemotion 250 Wh
Groep: Shimano 105 R7020
Onderdelen: Wilier alu
Wielen: Miche Race Axy WP DX
Prijs: 4.100 tot 8.200 euro


Meer artikelen over e-racers:

 

Reageer op dit artikel