artikel

De laatste racefietstrends: nog meer aero, E en gravel

Winkel 949

Aero, E en gravel; ze zetten duidelijk de trend in racefietsenland. Tweewieler presenteert in dit artikel enkele van de jongste racemodellen die onlangs op de markt verschenen.

De laatste racefietstrends: nog meer aero, E en gravel
Helemaal passend in de aerotrend: de nieuwe LOOK 795 Blade RS.
Racefietstrends: De Oltre XR4 van Bianchi heeft nu ook schijfremmen.

De Oltre XR4 van Bianchi heeft nu ook schijfremmen.

Producenten zetten vol in op ‘aero’, zo zagen we afgelopen zomer olop. Denk bijvoorbeeld aan de Specialized S-Works Venge Vias, Cannondale System Six, BMC TimeMachine, Trek Madone SLR en de Ridley Noah Fast.
Een nieuwe aerobike is de Bianchi Oltre XR4 Disc. Hetzelfde model als de fiets waar de profs van Lotto-Jumbo mee reden, maar nu met schijfremmen. Prijzen vanaf circa € 7.300,-. De versie met Dura-Ace Di2 kost liefst € 11.490,-.
Ondertussen zat ook het Franse LOOK niet stil en ontwikkelde de 795 Blade RS. Uiteraard van het eigen CarbonCore composiet. LOOK claimt dat de nieuwe 795 Blade RS 5% aerodynamischer is dan het ‘oude’ model. Prijzen vanaf € 4.499,-.

Na de reguliere stadsfiets met motortje en de E-MTB is het nu de beurt aan de racefiets mét

Merckx 525 voor AG2R

Het Belgische Merckx sponsort in 2019 de Franse formatie AG2R. De renners van AG2R La Mondiale zullen als eersten kunnen racen met het topmodel 525. Vanaf de start van de Tour 2019 in Brussel is de 525 vervolgens gewoon te koop. O ja: het Nederlandse Vredestein gaat de banden leveren aan AG2R.

Racefietstrends: De basis voor een aero-fixie of -baanfiets; de alu Specialized Allez Sprint Track.

De basis voor een aero-fixie of -baanfiets; de alu Specialized Allez Sprint Track.

Even iets anders: Specialized heeft de Allez Sprint Track; E5 aluminium, Hydroformed, carbon voorvork en zadelpen. Geen remmen of versnellingen en bedoeld voor op de baan of als fixie. De Allez Sprint Track is alleen als los frame verkrijgbaar voor € 1.199,-. Iets minder wild: de nieuwe Isaac Vitron Disc. Comfort was de insteek bij de ontwikkeling van dit model. Het resultaat is een ontspannen geometrie met hoog balhoofd en de flinke vorksprong. De Vitron Disc wordt compleet geleverd vanaf € 1.999,- en is afgemonteerd met een Tiagra 4700 groep en Shimano RS 170 wielen.

E-Racers, racefiets mét

Na de reguliere ‘stadsfiets’ met motortje en de E-MTB is het nu de beurt aan de racefiets +. We beschreven al de Giant Road E+1 en de Wilier Centro 1 Hybrid. Ook Cannondale meldt zich nu aan het front met een viertal modellen onder de naam Synapse Neo. De 1, 2, 3 en de S(pecial)E(dition). Basis is een oversized alu frame met Bosch Active Line Plus motor en ingebouwde accu. Met een crankstel met twee kettingbladen (Tiagra, 105 of Dura-Ace) of de SE met 1X Apex. Uiteraard schijfremmen en nee, je kunt niet harder dan 25 kilometer per uur. Of je moet bijtrappen. Vanaf € 3.299,-.

Racefietstrends: Met de Revolt speelt Giant in op de trend van gravelbikes waar zowel 650B- als 700C-wielen in passen.

Met de Revolt speelt Giant in op de trend van gravelbikes waar zowel 650B- als 700C-wielen in passen.

Gravel. En asfalt

Er komen steeds meer ‘allround’ racefietsen. Zo kwamen onlangs de nieuwe Revolt fietsen van Giant beschikbaar. Ze worden geleverd in twee uitvoeringen: de Revolt Advanced 1 met Ultegra Di2 en de Advanced 2 met 105 groep en Giant Conduct SL hydraulische remmen. Beiden hebben hetzelfde composiet frame en voorvork en zijn zowel geschikt voor 700C wielen als 650B. De Revolt Advanced heeft een aantal typische Giant kenmerken: naast de laag aangezette achtervork zijn er de D-Fuse zadelpen en het nieuwe Contact XR D-Fuse stuur met ingebouwde ruimte voor vering. Vanaf € 1.999,-

Aandrijvingen

Kort nog drie nieuwigheden. SRAM komt met een 12-speed eTap groep, Campagnolo werkt aan een draadloze EPS groep en van Shimano staat een ‘1X’ groep op stapel. Laatstgenoemde is speciaal voor de gravelfietsen.

 

Reageer op dit artikel