Bosch niet naar Eurobike 2026, meer deelnemers twijfelen

Bosch niet naar Eurobike 2026, meer deelnemers twijfelen
Bosch eBike Systems heeft een lange geschiedenis van deelname aan Eurobike. Daar lijkt nu een einde aan te komen. - Foto Tweewieler

De toekomst van Eurobike, al decennialang de toonaangevende internationale beurs in de tweewielerbranche, staat onder druk. Sinds de verhuizing in 2024 van Friedrichshafen naar Frankfurt klinkt er groeiende kritiek en haken steeds meer exposanten af. Vorige week werd bekend dat ook Bosch eBike Systems niet aanwezig zal zijn op de editie van 2026.

Dit jaar ontbraken al meerdere grote namen, waaronder ZEG met al haar merken, SRAM, Merida, SKS, Selle Royal, Hartje en Pon.Bike. Ook de bezoekersaantallen vielen tegen: er kwamen bijna 4.000 minder vakbezoekers en ruim 2.500 minder consumenten dan het jaar ervoor.

Het besluit van Bosch volgde kort nadat de Duitse brancheorganisaties ZIV en Zukunft Fahrrad – vergelijkbaar met de RAI – aankondigden hun samenwerking met Eurobike te beëindigen en zich terug te trekken uit de editie van 2026.

Vertegenwoordiger Shimano twijfelt

Paul Lange & Co., de Duitse vertegenwoordiger van Shimano en medeoprichter van de beurs, heeft nog geen definitief besluit genomen over deelname. Hun eventuele vertrek zou een nieuw verlies betekenen voor de organisatie.

Het mogelijke vertrek van gerenommeerde Duitse bedrijven vormt een grote uitdaging voor Eurobike. Dit jaar waren al veel negatieve geluiden op de beursvloer te horen; niet alleen over het ontbreken van grote spelers en lagere bezoekersaantallen, maar ook over de nieuwe koers van de organisatie.. Die wil in 2026 naast de sportieve fietsbeurs ook een evenement voor elektrische micromobiliteit organiseren, met e-steps, micro-auto’s en deelvervoer.

10-puntenplan

Na afloop van de beurs presenteerden de leden van Zukunft Fahrrad en ZIV een 10-puntenplan met hun visie op de toekomst van Eurobike. Daarin pleiten zij voor een beurs die focust op dagelijkse mobiliteit, vrije tijd en sport – met evenveel aandacht voor e-bikes als voor gewone fietsen. Een aparte micromobiliteitsbeurs zien zij niet zitten.

Daarnaast roepen zij Eurobike op om beter in te spelen op veranderend consumentengedrag, om vertrokken partners terug te winnen en om de fors gestegen vierkantemeterprijs te herzien. De gesprekken over deze voorstellen met beursorganisator Fairnamics liepen echter spaak en de industrie-organisaties besloten vorige week de samenwerking te beëindigen.

Hedwig Berendsen

Hedwig Berendsen

Senior redacteur Tweewieler