Met de huidige personeelsschaarste is extra of nieuw personeel vaak lastig te krijgen en ondernemers moeten manieren vinden om het werk slimmer en efficiënter met minder mensen uit te voeren.
In dit artikel vier voorbeelden van slimme oplossingen in de tweewielerbranche en een voorbeeld van klantgemak bij Mediamarkt.
1. De fietswasmachine
Fietsen kunnen na gebruik vies zijn. Of het nu gaat om een reparatiefiets, een inruiler of een huurfiets: een schone fiets oogt veel mooier. Maar goed schoonmaken kost tijd. Hiervoor heeft een Duits bedrijf een fietswasmachine ontwikkeld, waarmee fietsen snel en zorgvuldig schoongemaakt worden. Door het lagedruksysteem, de zachte borstels en de luchtspuit is de methode veilig voor kwetsbare onderdelen, zoals frames en veringen van hoogwaardige fietsen en elektrische systemen van e-bikes.
Bij Bike Store Breskens (zie foto hierboven) hebben ze de meest eenvoudige uitvoering van een fietswasmachine staan. “Hiermee verkorten we de tijd om een fiets schoon en droog te maken”, legt eigenaar Stefan Kamp uit. “Vooral onder de spatborden blijft vaak nog vuil zitten. Dat is met het spuitpistool makkelijk te verwijderen. Na het schoonmaken blazen we de fiets direct droog met lucht.” Volgens Stefan Kamp was het een flinke investering, maar dankzij deze machine besparen ze flink wat tijd bij het schoonmaken. “En we hoeven de fiets niet meer in een takel te hangen.”
2. Digitale werkplaatsplanner
Klanten die bellen voor een afspraak voor onderhoud of reparatie van hun fiets. Dat is vaak een tijdrovende en storende activiteit. Wat in de fietsenbranche het bovendien extra lastig maakt, is dat klanten zelf moeten aangeven wat de klacht of de verwachting is.
“Daarom bieden we een online werkplaatsplanner aan. Hierbij kunnen klanten zelf aangeven om welk type fiets het gaat en om welk type werkzaamheden het gaat”, zegt Remco Veenhuizen van Janssen Fietsen in Apeldoorn. “Die online planner is voor ons een hulpmiddel, zeker voor wanneer we het druk hebben en de telefoon niet op kunnen nemen. Natuurlijk kan een klant ook mailen, maar dit werkt handiger.” Ook wanneer een fietsonderdeel binnenkomt, wijzen ze in een bericht op de mogelijkheid om zelf online een afspraak voor de werkplaats in te plannen.

“Telefonisch, via mail, aan de balie en via de werkplaatsplanner: alle reparaties komen in dezelfde planning te staan. Zelfs de servicepassen waar we in onze Profile-tijd nog mee werkten.” Remco Veenhuizen ziet dat er langzamerhand meer online ingepland wordt. Hoewel hij vindt dat deze mogelijkheid tegenwoordig door veel mensen verwacht wordt, ziet hij ook de beperkingen ervan. “Zo repareren we alleen fietsen waarvan we dealer zijn. Toch worden wel eens fietsen ingepland die we niet willen, zoals fatbikes. Een ander aandachtspunt is dat werkzaamheden niet altijd hetzelfde uitvallen. Bijvoorbeeld bij een aangemelde lekke band, dan volgt altijd een inspectie aan de fiets. Dat kan extra werkzaamheden opleveren waarvoor we extra tijd moeten inplannen. Dat is wel een verschil met de autobranche: de fietsenbranche is flexibeler.” Bij Janssen Fietsen proberen ze vier fietsen per monteur per dag in te plannen, waardoor ze tijd hebben voor vrije aannames. Tenslotte heeft hij nog een tip. “Voor het afleveren van e-bikes maken we een afspraak van een uur. Die plannen we in met Google agenda. Zo houden we de focus op de klant en de uitleg van de fiets.”
3. Bestelzuil bij fietsverhuur

Selfservice wordt tegenwoordig in veel winkels en restaurants aangeboden. Op zo’n online bestelzuil plaats je eenvoudig je bestelling, inclusief de betaling. In de tweewielerbranche wordt zo’n zuil vooral gebruikt bij fietsverhuurbedrijven. Hierbij kan een huurder zelf zijn of haar gegevens in een taal naar keuze invoeren, zoals het type fiets, eventuele accessoires en de huurperiode, inclusief de legitimatie.
“Ik schat in dat 95 procent van al onze reserveringen in de winkel via de zuil verlopen”, zegt Lucienne Kristalijn van Bike Totaal Jan de Jonge in Burgh-Haamstede desgevraagd. “Alleen mensen die minder goed overweg kunnen met digitale systemen of de uitzonderingen helpen we aan de balie. Het voordeel is dat de klant zelf na kan denken over de mogelijkheden en de keuzes en dat de betaling direct geregeld is. Zo kunnen wij onze kostbare tijd besteden aan het klaarmaken en klaarzetten van de fietsen en accessoires en kan de klant direct opstappen. Ik schat dat de digitale zuil ons een fulltimer op jaarbasis bespaart.”
4. Voorselectie voor aanschaf fiets of testrit maken
Om klanten een proefrit aan te bieden met een aantal vooraf geselecteerde fietsen, kun je tijd besparen door deze selectie vooraf af te stemmen en op tijd klaar te zetten. Bij Bongers Bikes in Apeldoorn werken ze hiervoor ook met een online aanvraagformulier. “Het doel daarvan is om het winkelbezoek te reguleren”, legt eigenaar Theo Pool uit. “Tijdens de coronaperiode zijn we hiermee begonnen en het bevalt heel goed. Er wordt veel gebruik van gemaakt.” Bij Bongers Bikes sturen ze hier actief op tijdens de eerste oriëntatie in hun winkel. “Daarbij maken we een vervolgafspraak in de winkel of we wijzen mensen erop dat ze online ook de op mogelijkheid hebben om een afspraak te maken.”

Hij vervolgt: “Het doel is dat we ons goed kunnen voorbereiden en dat we niet bezig zijn met andere klanten. Dat geeft rust tijdens het adviesgesprek. Redelijk uniek is dat de tweewielerwinkel vier dagen geopend is: namelijk van dinsdag tot en met vrijdagavond. Proefritten en adviesgesprekken vinden op die dagen plaats. Theo Pool: “We hebben een vierdaagse werkweek. Dat we op zaterdag gesloten zijn? Dat merken we niet. Door ons assortiment komen ze specifiek binnen voor producten, een meting en onze kennis. Veel mensen hebben tegenwoordig een andere invulling van hun werkweek en we hebben veel pensionado’s als klant. Ze vinden het ook heel normaal om eerst een afspraak te maken. Voor onze winkel en werkplaats is het belangrijk om vooraf afspraken te maken en deze inzichtelijk te maken. Dat werkt efficiënt, waarbij we met een goede voorbereiding tijd besparen.”